Sågverk (mindre)

Stockens placering på bandsågverkets sågbänk

10 inlägg 5012 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stockens placering på bandsågverkets sågbänk

longframe200  
#555496 Har ni några erfarenheter? Själv har jag provat båda, positionen i filmen är enligt mig överlägsen om man söker problemfri sågning.





   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Stockens placering på bandsågverkets sågbänk

Bax  
#555506 Har man stockhållare som är bergfasta och inte ”tappar greppet” av de småvibrationer som uppstår ibland, kan säkert den metod du väljer vara bättre.
Jag kan dock inte säga att jag någon gång svurit och önskat att bandet sågat åt andra hållet.
Jag har aldrig ens reflekterat över att vissa sågar gör det.
Den där metoden innebär väl att man alltid måste spänna fast stocken, vid varenda snitt.
Sågar man mot stockstödet kan man ibland va lite lat och inte spänna fast blocket.

Avatar Fallback

Re: Stockens placering på bandsågverkets sågbänk

jan larsson  
#555510 jag har ännu inget bandsåg. men har nästan bestämt mig för en viss modell. och kommit fram till att bandslipning och rätt skärpa nästan är betydelsefullare än vilken såg man väljer.
detta var intressant att se. med sågning bort från stöden. med tanken till ett renare snitt o längre livslängd av skärpan. eller?

Användarvisningsbild

Re: Stockens placering på bandsågverkets sågbänk

longframe200  
#555517 @jan larsson

Titta vid ca. 6 minuter in i filmen. Titta även noga på den justerbara bandguiden på min film, den rör sig, onödigt att ha den rörelsen innan bandet går in i stocken.

"Den största vinsten är att Stocken ligger så nära som möjligt där bandet lämnar bandhjulet, bandet passerar den stabilaste bandguiden innan det går in i stocken. Med rätt spänd band och rätt inställda bandguider blir t.ex. vågiga snitt väldigt svårt att åstadkomma."


   TS
Avatar Fallback

Re: Stockens placering på bandsågverkets sågbänk

jan larsson  
#555600 Aha. Blev det flera stycken.

Nu blir det till att kolla runt ett varv till.
För det har jag noterat på många av de videoklipp jag sett. att stocken ligger med väldigt långt utskjuten bandguide. Och ibland inte alls. Och funderat på om det inte varit bra med flyttbara stockstöd för centrering av normalgrova stockar.

Men denna varianten verkar inte alls fel. och har flera fördelar ju mer man tittar på det. För ett bra sågresultat ska ju vara viktigt. Men möjligen blir hanteringen av spånet stökigare. Men det går säkert att lösa. För lätt att hålla rent ska det vara och så har spånet ett praktiskt värde för mig.

Hm. och jag som nästan bestämt mig för ett östeuropeiskt såg.som jag tyckte prisvärt o mycket stabilt. Obs. Inget vekt dyrt hobbyverk.
Nu en fråga.
Har du möjligen tipps på såg som är byggd såhär. Det får gärna vara effektivt tänkt för måttligt eget bruk. Hydraulik känner jag inget behov av. Men förmodligen med datamåttställare, topplyft Och lite andra grejer för att underlätta. Och en bra bandslip. Billigt.

Användarvisningsbild

Re: Stockens placering på bandsågverkets sågbänk

longframe200  
#555614 De sågverk med denna lösningen finns oftast endast i klassen professionella produktion sågverk.
Jag har sätt ett hemmabygge, och ett Polskt sågverk (tror jag) med denna lösningen, men kan inte hitta tillbaka till det Polska.


   TS
Avatar Fallback

Re: Stockens placering på bandsågverkets sågbänk

jan larsson  
#555643 Vänta nu lite här. Du är ju proffs på det här. För visst är det du och sågen du byggt som är i första videon.

Och visst. det hade varit kul att bygga själv. För god kunskap o toppbetyg med ritningskunskap i topp finns. Dock lite drygt 30 år sedan och före cad programens tid. Ni med kunskap om ritningar förstår skillnaden.
Och sen är det andra projekt och tiden tiden. sågverk finns de många som gör. Men kul vore det.

Men kunskap gör att man förmodligen ser mer på olika lösningar. Bara för att det görs mer avancerat och dyrare betyder ju inte att det blir bättre.
Sen vore det mycket enkelt att kompletera så att det finns stöd på båda sidor. Stocklåsen skulle på det såg jag tänkt på fungera åt båda håll utan ändring.

Användarvisningsbild

Re: Stockens placering på bandsågverkets sågbänk

Lillesves  
#555655 Jag tycker det ser ut som spånet sprutar och sprids lite mer brett med denna lösning, verkar svårare att styra in i en spånstos t.ex. Spånet hamnar dessutom vid stockbordet där man lastar upp stockarna, jag vill hellre ha det på andra sidan.
Sedan tycker jag det är en nackdel att man alltid måste spänna fast blocket. Jag vill vid tredje lägget slippa spänna fast och bara lägga an blocket mot de små sidoanhållen i kanten.
Jag tror det är viktigt med stabila bandguidar oavsett var stocken placeras. Bandet går in i den ena sidan men det är den andra sidan som drar bandet ur stocken.

Avatar Fallback

Re: Stockens placering på bandsågverkets sågbänk

där nor  
#559781 Ska prova den varianten snart vid kantning av 3-tumsplank, torkad furu. Har en Wekla

Avatar Fallback

Re: Stockens placering på bandsågverkets sågbänk

där nor  
#624658
1581545604_2d58a567-7cff-4457-a42a-46cbb1744f41.jpeg
1581545604_51e36586-397c-4bd3-9a16-92b22efb690b.jpeg
Har provkört idag med nya stockstöd vid bladets ingångssida. Det var skillnad det. Den här sågen
har inte ställbara bladguider. Och inte rullguider utan fasta stål block. Angående spånet så hamnar det så klart pårälsen men i såghuvudet runt hjulen fanns inte en spåna ! 👍 👍

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).