Sågverk (mindre)

Taxa för sågning med timmerjigg

40 inlägg 12101 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Taxa för sågning med timmerjigg

halvproffs  
#551442 Språk och inmatning

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Taxa för sågning med timmerjigg

Arvid0  
#551445
vinterrojarn skrev:Nu tänkte ja främst på att investera i en solosång som blev en ganska stor investering.


Men en jigg är ju väldigt smidig och portabel.

Såg en som kostade ca 1500 svenska kronor.

Bara skruva fast och såga. :-bd
men har du sågat med jigg och solosåg? en jigg går väl än om man ska ha några grova brädor till ett bör eller dylikt men att stå hela dagar och legosåga tror jag inte är hållbart vare sig ur arbetsmiljösynpunkt eller att kunden är beredd att betala. räkna vad bitarna du producerar kostar för kund.

Avatar Fallback

Re: Taxa för sågning med timmerjigg

Avslutat-02  
#551448 Jo då ja har en av varje, men det är som du skriver, solosågen är mycket trevligare och effektivare, men det är ju frågan hur mycket vill man investera i början?
Innan man vet om idén var lönsam...

Ja köpte jiggen först, byggde mig ett verk, sedan efter ha fått lite kunder och grovskog som ja klyvde i skogen till ved så skaffade ja en solosåg.

Användarvisningsbild

Re: Taxa för sågning med timmerjigg

Arvid0  
#551467 Är du verksam inom skogsnäringen och eventuellt har egen skog så måste du ändra på antingen arbetssätt/effektivitet, prissättning eller prioritering om du inte kan räkna hem en solosåg. normal användning av en solosåg + motorsåg så ska du ha minst halva värdet kvar i den när den är avskriven på fem år. det blir inte många kronor per år.

ställ en solosåg och jigg mot varandra, såga tio stockar till valfri dimension plank. är du inte tre gånger så snabb med solosågen blir jag förvånad.

Avatar Fallback

Re: Taxa för sågning med timmerjigg

Avslutat-02  
#551473 Är det mig du menar?

Ja sågar så lite som möjligt med sågverk, då ja har annat som ger betydligt mer pengar och mindre insatser.

Satsar på plantering och röjning, trädfällning, och skruva maskiner.

Använder mest sågverket till att klyva ner diametern så stockarna passar i vedkapen.

Inge roligt med en stock på ca 45-50 cm som ska upp i vedkapen och får rundkapa annars, visst kan kapa med motorsåg men då är det diametern som spökar i klyven.
Är ju bekväm också...... :d

Användarvisningsbild

Re: Taxa för sågning med timmerjigg

Arvid0  
#551476 nä ts eller annan som funderar på jigg eller motsvarande.

Avatar Fallback

Re: Taxa för sågning med timmerjigg

Avslutat-02  
#551480 Ok...

Avatar Fallback

Re: Taxa för sågning med timmerjigg

Tralsmo  
#551483 Kan inte låta bli att lägga mig i.

Har själv en logosol m8 mä stihl 462. Den gammla sågen ä nog andra sidan östersjön skulle ja tro.
Ja köpte den för å renovera lagårdsgolvet för 6 7 år sen.
Golvet är ju naturligtvis inte färdigt än, men alla fall helt funktionsdugligt.

Till det fungerar logosolen alldeles utmärkt. Timmerjigg övervägde jag inte att använda alls.

Angående avskrivning håller jag me Arvid men jag tror du underskattar logosolen i jämförelse med timmerjigg.

Vinterojarn håller ja må om att såga å sälja den tjänsten då blir man inte fet

Dock är en logosol jäkligt smidig att ha när man behöver udda dimensioner i små mängder.

Angående transportabel logosol så är det nog som Arvid säger men jag anser att för å kunna justera den så den sågar hyfsat rakt måste den vara ordentligt fastsatt i backen.

Avatar Fallback

Re: Taxa för sågning med timmerjigg

Avslutat-02  
#551484 Tralsmo, kan bara hålla med....

Avatar Fallback

Re: Taxa för sågning med timmerjigg

Tralsmo  
#551490 Tja,, efterssom det på forumet diskuteras både sämre och bättre idéer (precis som det ska va) kan ja ju försöka bidra med mina erfarenheter å syn på vad andra tycker.
Jag pekar ju hellre på det som är bra än trackar på det jag tycker ä mindre bra.

Avatar Fallback

Re: Taxa för sågning med timmerjigg

Avslutat-02  
#551491 Ja vet ingen här uppe som klarar av att livnära sig på att såga virke, inte ens med ett större sågverk.

Idéen är ju bra om kundkretsen finns.

Det är inte lätt att prissätta sig dock.

Användarvisningsbild

Re: Taxa för sågning med timmerjigg

Arvid0  
#551493 nu är det ju inte frågan om att legosåga i allmänhet utan om man läser ts poster så handlar det om att såga åt kunder i skärgården. med en solosåg tror jag det är görbart om man kan visa kunden innan ungefär vad det kommer kosta.

Avatar Fallback

Re: Taxa för sågning med timmerjigg

Tralsmo  
#551495 För å spinna vidare på arvids sista kommentar ,
att hjälpa till å hugga vindfällen å samtidigt såga upp det till användbart material för kunden är det nog en ganska bra idé. Det borde kunna bli prisvärt samtidigt som det går att få en hyfsad timpeng.
Det löser ju alla kundens problem.

Å vid närmare eftertanke så var det kanske så trådstartarens hadde tänkt?

Användarvisningsbild

Re: Taxa för sågning med timmerjigg

plax  
#551497 Måste jobba en del också men ni har en bra diskussion :-bd
Kollade på logosol F2 och visst är det en sån det ska va om man garanterat får vara på plan mark hela tiden.
Det är precis så jag tänkte, att kunna höja värdet på vindfällen i skärgården.
Har du 2 stora vindfällen på tomten och kan såga upp 4 stockar av de så omvandlas 1årsbehov av ved till byggnadsmaterial

   TS
Användarvisningsbild

Re: Taxa för sågning med timmerjigg

sundelius  
#551535 Det är en bra idé men du kommer inte få kunder som är villiga att betala vad det kostar.
Tycker själv att jag kommit på massor med bra idéer hur jag ska utveckla min självverksamhet i skogen. Tyvärr faller alla när jag försöker räkna på det, tyvärr.
Nu handlar mina idéer om att förädla min egen skog, är inte intresserad av att jobba åt andra. Det får jag nog av i min huvudsysselsättning.
Allt kokar ner till att trä som råvara värderas alldeles för lågt :!:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).