Sågverk (mindre)

Taxa för sågning med timmerjigg

40 inlägg 12098 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Taxa för sågning med timmerjigg

Norrtälje  
#551589
sundelius skrev:Allt kokar ner till att trä som råvara värderas alldeles för lågt :!:


Ja så är det ofta men han tänker ju också åt det hållet.

Plax, om det är för jobb i skärgården kan du skaffa eller bygga en pråm och tuffa runt i. Gratis reklam då snacket kommer gå.
Du kan anpassa till det du vill och som visar sig funka, du kan ha med traktor eller minimaskiner, du kan ha vedmaskin. du kan ha sågverk.

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Taxa för sågning med timmerjigg

Arvid0  
#551607
sundelius skrev:Det är en bra idé men du kommer inte få kunder som är villiga att betala vad det kostar.
Tycker själv att jag kommit på massor med bra idéer hur jag ska utveckla min självverksamhet i skogen. Tyvärr faller alla när jag försöker räkna på det, tyvärr.
Nu handlar mina idéer om att förädla min egen skog, är inte intresserad av att jobba åt andra. Det får jag nog av i min huvudsysselsättning.
Allt kokar ner till att trä som råvara värderas alldeles för lågt :!:


nja det är väl snarare så att som självverksam blir du inte lika rationell som bolagen. det handlar om allt från avverkning till transport till bearbetning och förädling.
även om råvaran värderats tio gånger så högt så hade det ändå kostat dig mer som självverksam att förädla än bolagen. det hade också blivit ännu viktigare att optimera uttaget ur en stock för att få ut maximalt ur den dyrbara råvaran. mitt tips är att du hör dig för bland byggnadsvårdsföretag/museum/länsstyrelse om det finns behov av särskilt material som du kan tillhandahålla.

Användarvisningsbild

Re: Taxa för sågning med timmerjigg

plax  
#551610 Själva prissättningen har jag funderat på och att kunna ge kunden ett fast pris före arbetet skulle ju vara optimalt. Ett system som håller på och växer fram i bakhuvudet är: Trädpris utgående från brösthöjdsmått. Där skulle ingå, Fällning kvistning, aptering till ved och stock samt sågningen av stock. Ett problemträdstillägg behöver också finnas till svårare fällningar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Taxa för sågning med timmerjigg

sundelius  
#551732
Arvid0 skrev:
sundelius skrev:Det är en bra idé men du kommer inte få kunder som är villiga att betala vad det kostar.
Tycker själv att jag kommit på massor med bra idéer hur jag ska utveckla min självverksamhet i skogen. Tyvärr faller alla när jag försöker räkna på det, tyvärr.
Nu handlar mina idéer om att förädla min egen skog, är inte intresserad av att jobba åt andra. Det får jag nog av i min huvudsysselsättning.
Allt kokar ner till att trä som råvara värderas alldeles för lågt :!:


nja det är väl snarare så att som självverksam blir du inte lika rationell som bolagen. det handlar om allt från avverkning till transport till bearbetning och förädling.
även om råvaran värderats tio gånger så högt så hade det ändå kostat dig mer som självverksam att förädla än bolagen. det hade också blivit ännu viktigare att optimera uttaget ur en stock för att få ut maximalt ur den dyrbara råvaran. mitt tips är att du hör dig för bland byggnadsvårdsföretag/museum/länsstyrelse om det finns behov av särskilt material som du kan tillhandahålla.

Vi tänker olika men jag erkänner att du har en poäng.
Självklart är jag hopplöst ineffektiv jämfört med bolagen men om jag kunde försörja mig på skogen skulle det underlätta om jag fick bättre betalt för varje träd jag tar ner.

Avatar Fallback

Re: Taxa för sågning med timmerjigg

Huggar33  
#653844 Nå plax blev det nått av affärsidén?

Användarvisningsbild

Re: Taxa för sågning med timmerjigg

plax  
#654021 Nå plax blev det nått av affärsidén?

Inte ännu, livet kom emellan så för tillfället är det lungt med skogsprojekt. Men skogen lockar nog hela tiden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Taxa för sågning med timmerjigg

plax  
#735807 Inkoppling på detta projekt igen.
Vad sägs om en stihl 051 av electronic med 25" svärd som såg till timmerjiggen?

En 041 skulle också finnas till förmånligt pris. På gränsen till för liten enligt pappret, men hur går en sån såg i verkligheten?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Taxa för sågning med timmerjigg

Klyv Bixby  
#735815 Pratar vi äldre stihl så inget mindre än en 064:a

Användarvisningsbild

Re: Taxa för sågning med timmerjigg

plax  
#735820
Klyv Bixby skrev:Pratar vi äldre stihl så inget mindre än en 064:a


051 är 89cc när jag googlade så effekten räcker på den.
Ett minus är att den tydligen inte har nån kedjebroms, endast handskydd 🤔

   TS
Användarvisningsbild

Re: Taxa för sågning med timmerjigg

Klyv Bixby  
#735853 Ahh, ja då bör det ju räcka😋 Man ska ju göra många dumheter om man får kast med en sågjigg på så prova med 051an du👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).