Sågverk (mindre)

Smörjning E5000 logosolsåg fråga samt vibrationer vid sågnin

15 inlägg 4939 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Smörjning E5000 logosolsåg fråga samt vibrationer vid sågnin

Ekplanka  
#538689 Har precis börjat använda min Logosol M7 som har en E5000 såg med E90 matningsenhet.

Första bekymret var att det blev någonslags oscillation i hela sågen så den började att vibrera hejvilt. Bara på vissa platser under sågningen och det gick att avverka genom att sänka hastigheten eller att trycka på olika platser längs sågen. Antar att detta har med hur jag ställt upp den? Någon annan som har vart med om detta? Har försökt att göra det så stabilt som möjligt men den står trots allt på gräs. Jag spände stöden längst ut på skenan och då gick allt mkt bättre.

Andra bekymret var att jag tyckte kedjan gick torr? Såg helt klart hur där matades fram olja, men den blev aldrig klibbig som en motorsågskedja utan mer flottig. Kändes också ganska stel och där var en hel del gojs på den som stelnat vilket också var torrt. Gjorde rent den precis innan så det såg lite konstigt ut. Tyckte också att det såg ut som om det kom rök från den ibland men det kan ha vart små partiklar då jag rörde sågen så långsamt. Har även märkt någon gång att där slagit gnistar även om den inte vart i stocken och sågat. Kedjan var för övrigt helt nyslipad innan jag började använda den.

Någon som har några erfarenheter av denna enhet innan, skall kedjan verkligen gå såpass torr? Kan det vara att det egentligen skulle gått åt ännu mer olja än det gör just nu?



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Smörjning E5000 logosolsåg fråga samt vibrationer vid så

outback00  
#538817 Finns möjlighet att justera oljeflödet?

Användarvisningsbild

Re: Smörjning E5000 logosolsåg fråga samt vibrationer vid så

Ekplanka  
#538825 Har ställt in flödet på maximum och även sett att det pumpar fram. Har jag svärdet jämte en stock och kör den så kommer där en rand med olja men svärdet är som sagt var ganska torrt tycker jag. Sågar i nyfälld ek om det påverkar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Smörjning E5000 logosolsåg fråga samt vibrationer vid så

ÅsaNisse  
#538829 Jag får vibration i min såg om kedjan är lite för aggressiv och det är hårt trä.

Användarvisningsbild

Re: Smörjning E5000 logosolsåg fråga samt vibrationer vid så

Ekplanka  
#538832 Filat den 10 grader med maskin slip. Det är standard inte sant eller skall man köra med ännu mindre?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Smörjning E5000 logosolsåg fråga samt vibrationer vid så

totte  
#538842 Det är inte den vinkeln som avgör hur aggressiv kedjan är. Det är stötvinkeln, alltså hur mycket tandens framkant lutar framåt.

1544967813_stötvinkel.jpg

Användarvisningsbild

Re: Smörjning E5000 logosolsåg fråga samt vibrationer vid så

Ekplanka  
#538844 Aj fasen, den vinkeln går inte att ställa in på min fil ;( Vad är en bra vinkel att ha för logosolen samt hur påverkar den sågningen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Smörjning E5000 logosolsåg fråga samt vibrationer vid så

lidköping  
#538902
Ekplanka skrev:Aj fasen, den vinkeln går inte att ställa in på min fil ;( Vad är en bra vinkel att ha för logosolen samt hur påverkar den sågningen?

Den vinkeln har jag ställt på 70 grader på min slipmaskin, då har det fungerat bra. Vill du så kan
jag slipa en kedja till dej.

Avatar Fallback

Re: Smörjning E5000 logosolsåg fråga samt vibrationer vid så

sveakatten  
#538925 Hjälp från Logosol.
http://www.naslundstra.se/handbok_skaru ... 081121.pdf

Användarvisningsbild

Re: Smörjning E5000 logosolsåg fråga samt vibrationer vid så

Ekplanka  
#539034 Kollade precis och jag har 60 graders vinkel på min. Är det någorlunda ok eller helt galet?

Tack för erbjudandet om slipning, inte som så att du bor på västkusten?

Bra länkt till Logosol, tack för den!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Smörjning E5000 logosolsåg fråga samt vibrationer vid så

Arvid0  
#539039 håller med åsa-nisse + matningshastigheten. kilar du efter du sågar så att den inte klämmer kedja/svärd?
vad har du för olja?

Avatar Fallback

Re: Smörjning E5000 logosolsåg fråga samt vibrationer vid så

sveakatten  
#539045 Detta var faktiskt intressant, men jag tycker 10 grader ger rätt dålig yta, fast jag sågar ju bara tall och gran.

Användarvisningsbild

Re: Smörjning E5000 logosolsåg fråga samt vibrationer vid så

Ekplanka  
#539105 Kör på mineralolja från stihl. Deras 5l dunke var faktiskt riktigt bra pris på.
Har inte kilat då stockarna är max halvmeter långa, men det kan kanske räcka för att börja klämma svärdet?

Vilken vinkel kör du med katten? Håller på att prova mig fram.

Tror jag hittat en anledning till dålig smörjning. Har sett vissa inlägg som säger att om det läcker luft så kommer ej tillräckligt med olja fram. Tror inte min läcker men slangen är tjock och mkt mjuk, tror den har svält. En tjock mjuk slang är värdelös att suga genom så jag skall byta den och se om det hjälper.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Smörjning E5000 logosolsåg fråga samt vibrationer vid så

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#539113
Ekplanka skrev:Kollade precis och jag har 60 graders vinkel på min. Är det någorlunda ok eller helt galet?

60 grader fungerar också bra. Som du ser i Logosols text rekommenderar de 45 - 60 grader. Min erfarenhet är att om man går under 55 grader så blir ytan ojämnare även om det skär lite snabbare. Har man en hyvel kanske det inte spelar roll men för t.ex. fasadbrädor som skall målas med slamfärg är 65- 70 grader bättre.

Avatar Fallback

Re: Smörjning E5000 logosolsåg fråga samt vibrationer vid så

sveakatten  
#539138
Ekplanka skrev:Kör på mineralolja från stihl. Deras 5l dunke var faktiskt riktigt bra pris på.
Har inte kilat då stockarna är max halvmeter långa, men det kan kanske räcka för att börja klämma svärdet?

Vilken vinkel kör du med katten? Håller på att prova mig fram.

Tror jag hittat en anledning till dålig smörjning. Har sett vissa inlägg som säger att om det läcker luft så kommer ej tillräckligt med olja fram. Tror inte min läcker men slangen är tjock och mkt mjuk, tror den har svält. En tjock mjuk slang är värdelös att suga genom så jag skall byta den och se om det hjälper.


Jag försöker hålla mellan 5 och 7 grader, går lite saktare men tycker ytan blir fin.
Men ek är ju väldigt hårt, så där har jag ingen aning.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).