Sågverk (mindre)

Vad e det som skruvar virket?

4 inlägg 6057 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad e det som skruvar virket?

sniff_25  
#35886 Alltså.
Vad ska man tänka på för att brädor / reglar inte ska skruva / böja sig.
Som jag förstår det så bör det ju vara att årsringarna ska vara så kallat symetriska hela vägen o helst kärnan i mitten hela blocket o sen skiva det till brädor. Det måste ju ha med var man plockar brädan som avgör hur vida brädan ska bli när den e torr?
Kollade på gammla reglar o lite sådant som fanns här i logarna o tyckte att det var alla möjliga sätt med årsringar med mera. vissa var böjda fasst det var helt fina i linjer o allt o vissa var helt spikraka fasst den var plockad lite åt sidan utav blocket!
Eller?
kan det kanske va torkningen? :)
Torkar man det sakta rätt o en bra bunke o med fina strö och många. Så blir det bra resultat??
alla tips välkommna då det snart inhandlas en woodmizer :)
Mvh jimi



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35894 Skruvningen beror på trädet, vissa träd är mer skruvade än andra.

Läs här:

http://www2.slu.se/forskning/fakta/fakt ... S00-06.pdf

Avatar Fallback
kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36794 Det finns nog massor av saker att tänka på när man sågar. Eftersom märgen kommer in i den här diskussionen så tycker jag att det räcker som tummregel att inte ha märgen i mitten på sågutbytet (märgplank), då man sågar för hemmabruk.

Sedan torkningen. Undvik kvastpaket, dvs alla bitar jämndragna åt ett håll. Utgå istället från det längsta virket du har och lägg på några decimeter. Jämndra vart annat åt sidorna. Använd redan torra strön för att undvika missfärgningar och mögel, gran är att föredra som matreal i strön (jag antar att det är gran och tall som ska sågas). För att få bra press över hela "stabben" 7-9 strön (normalt sågvirke 27-55 dm, antal strön som krävs "harmonerar" med längden på virket), men för hemmabruk tycker i alla fall jag att 5 strön räcker. Lägg tak och gärna med tyngder för att få press även på de översta varven i "stabben". Undvik helt torkningen under rötmånaden, i den region jag finns infaller denna i mitten på juli. Jag tycker inte det är någon bra ide att "ströa" för lufttork över huvudtaget efter rötmånadens avslut heller, utan se till att virket konserveras av kyligare klimat för att sedan torkas på våren, då det till och med kan torka för fort, detta visar sig främst genom sprickor och onödigt vridet virke.

Virke vrider sig, se länkade artikeln ovan, men rätt skött blir det inte till besvär för en hemmabrukare. Dessutom lufttorkar man sällan lägre än 18-20%.
Vid nertorkning till tex 12% kan man framförallt på grönare dimensioner se tydligt att hela virkespaketet är vridet efter nertorkning, men på de individuella bitarna i paketet är det oftast hanterbart ändå.

(Om torkning på konstgjord väg är aktuell så blir virkets konsistens bättre ju mera värme som appliceras. Nackdelar är tex. att kvistar "kokar" loss och färgen på virket kan mörkna markant.)

Hejhopp, det blir fort några rader och det finns säkert mycket mer att säga om ämnet virke..... :) Troligtvis finns det även andra åsikter om vad som är bra och inte också :wink:

Avatar Fallback
flisshejk  
#37320 Varför vrider sig virket, på det sätt som man traditionellt sågar virket idag med liggande årsringar så kommer man aldrig undan vridningen i virket. Om man skulle såga virket med stående årsringar så försvinner spänningen i virket, men det är lite bökigt att göra det för man måste vända stocken några gånger och det tar för mycke tid i alla fall för de stora sågverken, sedan beror det mycket på vilken slags mark skogen växer, på finjordsrika marker där träden har lättare för att luta litegrand är risken större att man för växtvridet virke.
Enda sättet är att hitta någon mindre såg som kan såga stående årsringar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).