Sågverk (mindre)

Ligger svensk sågverksindustri pyrt till?

12 inlägg 3851 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ligger svensk sågverksindustri pyrt till?

Hema  
#532831 Vi är enligt flera ekonomer på väg in i en lågkonjuktur och i samband med detta en energipolitik som önskar höja elpriset till en mer europeisk nivå (Tyskland ligger runt 3:-/kwh). Om detta skulle ske, höjs elkostnader, efterfrågan minskar och vedeldarna fullkomligt kommer skrika efter ved/pellets. Vilket borde påverka energi /massa-ved/timmer priserna uppåt.

Så det bli dyrare drift, dyrare råvara och sämre efterfrågan. Ser i mina ögon tufft ut. Vilket borde kunna hota vår sågverksindustri och export (vilket skulle kunna påverka handelsbalansen.).

Kanske är efterfrågan av ved (även om alla med eldstad skulle elda mer, en piss i mississippi), så det inte skulle påverka råvarupriserna?

Jag har svårt o se en dyster framtid i nutid för vedproducenterna. Vad säger/tänker ni?



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Ligger svensk sågverk industri pyrt till?

jannee  
#532834 Folk installerar berg/jordvärme i all förskräckelse. Även luft/vatten och detta även här ute på landsbygden.
Jag tror i alla fall inte på någon speciellt större ökning av efterfrågan på ved, ej heller pellets.
Just denna bekvämlighetsfaktor avgör nog en stor del av efterfrågan på ved/pellets.
Vet om personer i min omgivning som satt in jordvärme som dessutom räknat på att myselda lite i någon kakelugn/kamin.
Detta har det inte blivit något av p.g.a. att: Ved smutsar ned så mycket, helt onödigt arbete att över huvud taget framställa någon ved/eller inhandla någon.
Ungefär samma som att flera installerade bastu i sina hus. Denna bastu nyttjades relativt mycket i några år för att sedan bli ett förvaringsutrymme av bra att ha prylar. :grin:
Sedan har nog sågverken ändå en "viss" kontakt eller samarbete, är inget sågverk som betalar några överpriser inte.
Här nere i Gudrunområdet såg vi vad som skedde efter stormen. ALLA sågverk sänkte till ungefär samma skampris för virket.

Avatar Fallback

Re: Ligger svensk sågverksindustri pyrt till?

tallen100  
#532835 Nog är det många som sätter in berg och jordvärme, men ändå stiger det ofta rök ur skorstenarna :d .
Många verkar tänka att är dom ändå hemma kan dom lika gärna elda, och spara på el och pumpar :wink:

Användarvisningsbild

Re: Ligger svensk sågverksindustri pyrt till?

Vedproducent  
#532847
tallen100 skrev:Nog är det många som sätter in berg och jordvärme, men ändå stiger det ofta rök ur skorstenarna :d .
Många verkar tänka att är dom ändå hemma kan dom lika gärna elda, och spara på el och pumpar :wink:

Absolut är det så och det har jag sagt hela tiden. Alla dessa värmepumpar är bra för oss vedsäljare. Nu köper man sina 5 kubik och eldar slut på dom. Ser ju detta öka för varje år.

Avatar Fallback

Re: Ligger svensk sågverksindustri pyrt till?

jannee  
#532879 På 70 och 80 talet byggdes väldigt många villor med elvärme som värmekälla. De som har vattenburen el satsar idag på bergvärme eller luft/vatten medan de som har direktverkande el satsar på luft/luft.
Som komplement skaffar visa också en liten extern värmekälla såsom kakelugn (ca 100 tkr) eller typ kamin (halva kostnaden), men övervägande del förlitar sig på värmepumpen av just bekvämlighetsskäl.
Förhoppningsvis kommer efterfrågan på ved att öka, dock tvivlar jag.

Användarvisningsbild

Re: Ligger svensk sågverksindustri pyrt till?

Davvi  
#532889 Bor just i ett litet 70-tals hus med direktverkande el och täljsstenskamin. Eftersom nätägaren infört eltariffer har vi valt att sänka grundvärmen och istället elda flitigare under vintern. Hör fler och fler som pratar om ved, flis eller pellets som komplement så tror efterfrågan kommer öka.

Avatar Fallback

Re: Ligger svensk sågverksindustri pyrt till?

Hema  
#532897 Om vi fortsätter med scenariot lågkonjuktur, då brukar sopmängden gå ned. Vilket borde innebära mindre sopor till värmeverk, vilket borde öka behovet av flis? Skulle även det kunna höja priset på råvaran måntro?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ligger svensk sågverksindustri pyrt till?

jannee  
#532944 Antalet vedeldare varierar nog stort mellan olika landsdelar.
Jag inhandlade en vedmaskin i samband med Gudrun. Blev ett stort intresse av att "låna" den.
Totalt vart de nog ett tiotal som därpå regelbundet nyttjade denna maskin.
Är fortfarande ett tiotal som använder sig av denna maskin - men nu HYR jag i stället ut den.
Av de tio som i början använde sig av maskinen är vi bara två kvar, de andra har satt in jord eller bergvärme.
Nu kommer det i stället personer som bor flera mil bort och vill hyra.
M.a.o är jag av den uppfattningen att antalet vedeldare betydligt har minskat och framförallt är det skogsägare och bönder som slutat med vedeldning - tar tydligen för mycket tid.
En skogsägare förklarade att det var bättre att hugga och privat sälja massaveden och i stället nyttja sig av bergvärme, blev på så sätt pengar över och mindre besvär. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Ligger svensk sågverksindustri pyrt till?

Hema  
#532964 Ja så må det vara just nu att den ekonomiska kalkylen ger att VP är det bästa, men med elpriser mot 3:-/kwh blir det nog fler som finner ved, mer lönsamt att värma sig med.

Och de flesta har kanske inte tillgång till egen skog. Samt vad händer med massavedspriset i lågkonjuktur?

Samt på sotningskursen, så fick vi info om att antalet eldstäder ökar, dock minskar vedpannorna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ligger svensk sågverksindustri pyrt till?

Vedproducent  
#532999 Dom som värmer hela sitt hus med pannved har minskat i antal totalt sett. Sen är det en marknad som alltid varit liten för dom som säljer ved. Eldar du 20-30 m3 så har dom flesta egen skog eller bekanta som vedtillgång. Men helt klart ökar kamineldarna mycket och det är ju en marknad som många köper sin ved färdig.

Sen dyker det ju upp en och annan ny kund som en liten överraskning. Har en restaurang tex som köpte min sista pannved 50 m3 björk 50 cm. Levererat 10 m3 i månaden sen i somras och nu har dom fått det sista för i år. Men när jag har torr ved igen så har dom löpande beställning på 10 m3 i månaden eller då 120 m3 om året. Mina pannvedsvolymer har aldrig varit stora av hela försäljningen men dom minskar inte heller.

Användarvisningsbild

Re: Ligger svensk sågverksindustri pyrt till?

Fredrik Reuter  
#533018 Intressant!

Om ex pellets kommer öka (jag tror nog det) så kommer troligtvis sågverken att gynnas av det (pellets görs ju till stor del av sågverksspån). De som kan få det kinkigt är de skogsbolag som har massa-/pappersbruk och inget annat. Anledningen är de till större del konkurrerar med värmeverken om massaveden och sågverksflisen.

Å andra sidan har hela skogsindustrin skapligt inoljade och rigida råvaruflöden mellan varandra (byter timmer mot massaved och sågverksflis) att de, om de inte redan gjort det, skapat en isolerad råvarubörs som ingen annan kommer åt.

Avatar Fallback

Re: Ligger svensk sågverksindustri pyrt till?

Hema  
#533058 Om man kan finna bevis för "isolerad råvarubörs" så är det väl ett fall för marknadsdomstolen, mot korrumption/monopol/oligopol osv?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).