Sågverk (mindre)

Nytt bandsågblad

7 inlägg 3905 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nytt bandsågblad

Pabene  
#529510 Hej Alla!
Det har inte skrivits så mycket i denna "spalt" den senaste tiden, men nu har jag något att berätta som jag tycker är väldigt positivt. Jag fick läsa om ett nytt sågblad som Pilous-fabriken rekommenderar. Det lät så bra att jag beställde ett sådant blad från JG Verktygsmaskiner i Linköping. Bladet kom efter någon vecka och nu har vi sågat. Ofta tycker jag att omdömena om sågblad har varit överdrivna i reklamen. I detta fall är det nästan motsatsen. Vi har tidigare sågat fem till sex stockar som mest, innan det varit dags för slipning. Med det här nya bladet sågade vi 45 eller 46 stockar, med längd av 4,2 m längd och diam. 30-50 cm. Det mesta var Barkborregran. Vi hade kunnat såga mera men jag ville prova att slipa, vilket jag ännu inte hunnit. Bandsågbladet vi har är 40 mm brett, det har var tredje tand av stellit och det behöver alltså inte skränkas. Vi fick väldigt fina sågytor, spånet blev grövre och grynigare och jag tyckte att mera spån kastades ut ur sågsnittet. Jag är mycket imponerad av resultatet så här långt.



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Nytt bandsågblad

Jotto  
#533985 Høres flott ut. Har bladet ett namn...?

Avatar Fallback

Re: Nytt bandsågblad

Pabene  
#534023 Bladet hade en märkning som nytt men det är bortnött nu efter all sågning. Jag beställde, "Det nya bladet med stellit-tänder" från JG Verktygsmaskiner i Linköping.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nytt bandsågblad

Jotto  
#534142 Okay.... du har en Pilous sag, då?

Avatar Fallback

Re: Nytt bandsågblad

Pabene  
#534143 Nej tyvärr men jag har en Metesa.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nytt bandsågblad

nelsons  
#543450 Hei!

Heter produsenten av bladet Wintersteiger?
De lager bånd med Stellit på hver 3. tand.

Skogbruksutstyr i Norge er forhandler av disse.

Avatar Fallback

Re: Nytt bandsågblad

Pabene  
#543549 Hej, Då jag köpte mitt blad från JG Verktygsmaskiner i Linköping så fanns en märkning som nu är bortnött, det var ett kort namn som jag tyvärr inte lade på minnet. Jag ska snart köpa flera blad.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).