Sågverk (mindre)

Ari Torrklyv

5 inlägg 3859 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ari Torrklyv

Klevhult  
#525627 Köpte nyss en Ari torrklyv med hydraulisk drivning. Det satt en 22kw motor på denna vid köp men det kräver ju mindre järnspett för att kunna köra den motorn. (Har 25amp) Tror inte heller att det är orginalmotorn då den har en annan färg. Undrar lite vad ni tror kan funka att köra denna klyv med för mindre motor. Har lurat på om man kan köra dem men en 11kw motor. Nu är det en 600 klinga som sitter i och det lär nog aldrig bli en större...
Vad tror nu funkar det att köra?
Vet att far pratade om att man ska ha en viss "skärhastighet" på en sågklinga för att den ska skära rätt. Tyvärr kommer jag ju inte ihåg vad han sa och nu är det försent att fråga igen.... Någon här som vet? Vad kan vara lämpligt varvtal på en 600 kilnga vara?

Mvh Per



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Ari Torrklyv

Hobbysågare  
#525630 Här har du div rekommendationer
Div tabeller Skärhastighet, motoreffekt och varvtal

Användarvisningsbild

Re: Ari Torrklyv

Klevhult  
#525652 Tack :)
Detta ska studeras :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ari Torrklyv

Hobbysågare  
#530353 Har du fått nå fart på torrklyven?
Bilder upskattas :-bd

Användarvisningsbild

Re: Ari Torrklyv

Klevhult  
#530357 Yes :-bd
Nu funkar den \:d/
Använde tabellerna och monterade en 11kw motor från grannens hökanon.
Har inte kört supermkt men klyvt en del 3".
Hade vissa problem i början med den hydrauliska matningen men tja det berodde inte på sågen utan den som skulle såga....
Bilder ska försöka ordna någon blid på'n en dag framöver.
Tack för hjälpen.med tabellerna :-bd

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar