Sågverk (mindre)

Lennartfors sågverk

168 inlägg 37698 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lennartfors sågverk

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545533 Tänker du inte ha någon centrifugalkoppling? Det känns lite vanskligt att inte ha någon form av "fjädring" om kedjan kör fast eftersom den då går av ganska lätt.

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

Danskar´n  
#545534 Jag såg en sådan på sprängskissen, men annars så tänker jag mig nån startknapp som fungerar som "dödmans" knapp - när man slipper, stannar motorn... samma som händer när man slipper gasknappen på motorsågen, å då hinner inte kopplingen slå av. Den har till funktion att stoppa kedjan i tomgång.

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

Danskar´n  
#545535 Jag såg en mobil bandsåg som heter Norasågen 750+. Ser ut som de flesta andra, men jag tycker man får ganska mycket för pengarna, sammanliknat med liknande produkter.

Norasagen800.simplesite.com

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

sveakatten  
#550574 Nu äntligen har jag hittat felet till att sågen inte matar olja som jag vill, det var plastdrevet som troligen är lite slitet.
Sände efter ett nytt och satt in i dag och nu syns det att den matar olja.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

Danskar´n  
#552262 Hade tur att hitta ett Lennartsfors kedjesågverk - eller Jonsered EL 600+. Håller på att installera o klargöra...finns lite pyssel. Kedjedrevet är "född" till .325, med fast kugghjul på kopplingstrummen, men den kedjestorleken finns inte att köpa med klyv-filning . Jag efterlyser sprängskiss för sågverket - särskild för motor o drev - alternativ om någon vet hur jag avmonterar trummen?

(senara ska sågverket med motorsåg säljas...Jonsered 2095 turbo) PM om någon är sugna. 🙏 :wink:

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

Avslutat-02  
#552270 Fanns både 3/8 och .325.

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

sveakatten  
#552273 Kom ihåg att ta bort insex skruven mitt i kopplingen innan du börja ta bort själva kopplingen, skruven är höger gängad och kopplingen vänstergängad. (har jag för mig)

   TS
Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

Danskar´n  
#552281
vinterrojarn skrev:Fanns både 3/8 och .325.


Tackar för sprängskissen, "vinterrojarn"...precis vad jag behövde.
Kanske du vet vart jag köper .325 klyvkedjor? Varken Logosol eller Husqvarna har dom...

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

Danskar´n  
#552282
sveakatten skrev:Kom ihåg att ta bort insex skruven mitt i kopplingen innan du börja ta bort själva kopplingen, skruven är höger gängad och kopplingen vänstergängad. (har jag för mig)


Jaha...får lägga mig på ryggen så jag ser insex´an...kanske därför att kopplingen sitter så hårt... ^#(^ . Men det är rätt - kopplingen är v-gängad...(off i pilens riktning).
Jag ska kolla i morn - tack. :-bd

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

sveakatten  
#552289 Har för mig att jag köpte en ny kopplings korg med splines så jag kan byta drev, vet att jag har båda sorterna av både svärd och kedjor.
Tror jag köpte på Svens maskin.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

Avslutat-02  
#552292 Kollat skogma.se?

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

Danskar´n  
#552293 Precis vad jag gjorde till motorsågen. Den hade åxå fast kugghjul. Husqvarna har korg med splines. Fast kugghjul var något som satt på de goda gamla sågarna - från före de stora stormarna... 😉 Får se om jag får av kopplingen, annars får jag hitta annan lösning

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

Danskar´n  
#552294
vinterrojarn skrev:Kollat skogma.se?


Kan faktisk hända dom har - dom har i bland nya grejer... :-bd

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

Avslutat-02  
#552295 Japp, ett annat inte helt intressant tips är att fila om en vanlig kedja....
:d fredagskvällen är räddad.....

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

sveakatten  
#552299 Brukar inte vara svårt att ta bort kopplingen, håll bara i axeln på ovansidan, är hål i som på en bromskolv, men jag brukar ha en rörtång.
Du måste ju ha bort den eftersom det är enda chansen att smörja lagret.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).