Sågverk (mindre)

Lennartfors sågverk

168 inlägg 37614 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

lidköping  
#543883 Slipa kedjans stötvinkel 80 grader och se vad som händer!

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Lennartfors sågverk

kenneth64  
#543900 Ev, utslitet svärd?

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

Palakangas  
#543901
kenneth64 skrev:Ev, utslitet svärd?

Bra idé. Om drivlänkarna bottnar så vinglar kedjan.

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

sveakatten  
#543908 Tänkte prova lite mera innan jag sa något, men hinner nog inte i dag (älgstyckning), det jag kom på är att jag har ju fått för lite smörjning på svärdet, och när jag la på kättingen och spände upp den fick jag ett litet mellanrum mellan kätting och svärd precis där jag sågar mest, en grop i svärdet, slipade ner svärdet så kättingen inte låg i luften och då verkar det fungera.
Kanske blir som om kättingen skulle bottna, men har endast sågat ett snitt än.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

lidköping  
#543909 Mät djupet i spåret på svärdet och på drivlänken, då ser du om kedjan bottnar i spåret.

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

Danskar´n  
#543926 Va ska vi me kurser o sånt? Bara fråga på Skogsforum! Jäklar va bra Ni är :-bd :-bd :-bd :-bd 🤗 :smile:

Användarvisningsbild

Re: Lennartfors sågverk

Pelle62  
#543966
Danskar´n skrev:Jag har också ett kedjesågverk från Lennartsfors, med en Jonsered 2095 T. Kunde tänka mig att byta till el, men Lennartsfors har slutat göra el-sågen sedan länge. Någon som vet om en el-såg?



Bamsesågen har sedan 1 år tillbaka tagit över produkträttigheterna till Lennartsfors bandsågverk. Och har bytt namn på sågverket till Lumberline, Lumberline är i stort sätt exakt samma sågverk som de tidigare gjorda av Lennartsfors förutom lite uppdaterade utseendemässigt. Bamsesågen sköter även reservdelssupporten för de Lennartsfors och Jonsered sågar som redan finns på marknaden :-bd

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

Danskar´n  
#544044
Pelle62 skrev:
Danskar´n skrev:Jag har också ett kedjesågverk från Lennartsfors, med en Jonsered 2095 T. Kunde tänka mig att byta till el, men Lennartsfors har slutat göra el-sågen sedan länge. Någon som vet om en el-såg?



Bamsesågen har sedan 1 år tillbaka tagit över produkträttigheterna till Lennartsfors bandsågverk. Och har bytt namn på sågverket till Lumberline, Lumberline är i stort sätt exakt samma sågverk som de tidigare gjorda av Lennartsfors förutom lite uppdaterade utseendemässigt. Bamsesågen sköter även reservdelssupporten för de Lennartsfors och Jonsered sågar som redan finns på marknaden :-bd



Jag var inte vetande om att Bamsesågen skötade reservdelar för "gamla" sågar. Jag ska försöka ta tag i dom å höra hur det ser ut med den saken - måste bli på telefon - dom svarar inte på mail, så jag vet inte hur seriösa dom är med annat än denna "Bamse" grejen...kanske dom tog över för att ta bort en konkurrent? :d

Tack för info´n :-bd

Användarvisningsbild

Re: Lennartfors sågverk

Pelle62  
#544093 Mitt första svar hamnade i skräpposten , tur jag upptäckte att det var där det hade råkat landa. Annars har jag fått svar samma dag 👍

Tror inte dom tog över för att få bort en konkurrent, isåfall skulle dom nog inte förnya sågen med ny design och förbättra 🤔

Varsågod! 😊

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

Danskar´n  
#545153 Så var jag i kontakt med Bamsesågen, och joda - dom sköter reservdelarna från Lennartsfors, fast kanske inte så mycket kvar - sa dom...men vilken besvikelse! Jag förklarade att jag tänkte konvertera från benzin till el kedjesåg och till en början fick jag en fin sprängskiss på elmotor o alla skruvar - plattar - drev o annat...styck för styck skulle denna konverteringen kosta - håll i hatten nu - 50.000 svenska kronor!!! Jamen va fan är detta? bara för el motor o monterings sätt...
Detta är inte klokt, så jag sågar vidare med min Jonsered Turbo - om jag nån gång i framtiden vill optimera, blir det inte med något svenskt produkt!
Obegripligt att svenska produkter ska vara så himla dyra... :shock:

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

lidköping  
#545182 Köp ett begagnat sågverk med elmotor, det finns på blocket ibland,
tänkt på att det finns 3 modeller på sågrälsen.

Användarvisningsbild

Re: Lennartfors sågverk

Pelle62  
#545189 Jag har också en gammal Jonsered , där av jag varit i kontakt med dom . Dom har varit väldigt hjälpsamma , för att hjälpa mig med sågen och delar , men då många produkter redan utgått sen tidigare , så är det svårt för dom att få fram , är inte så konstigt det blir dyrare om dom försöker fixa delar till nått som inte går få tag på längre :-bd Det tycker jag är bra support trots en ny såg är billigare än separata delar. .

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

stone66  
#545191
Danskar´n skrev:Så var jag i kontakt med Bamsesågen, och joda - dom sköter reservdelarna från Lennartsfors, fast kanske inte så mycket kvar - sa dom...men vilken besvikelse! Jag förklarade att jag tänkte konvertera från benzin till el kedjesåg och till en början fick jag en fin sprängskiss på elmotor o alla skruvar - plattar - drev o annat...styck för styck skulle denna konverteringen kosta - håll i hatten nu - 50.000 svenska kronor!!! Jamen va fan är detta? bara för el motor o monterings sätt...
Detta är inte klokt, så jag sågar vidare med min Jonsered Turbo - om jag nån gång i framtiden vill optimera, blir det inte med något svenskt produkt!
Obegripligt att svenska produkter ska vara så himla dyra... :shock:

Vill också konvertera till el. Kunde va kul om nån kunde göra nått hembygge som man kunde planka

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

Danskar´n  
#545217
lidköping skrev:Köp ett begagnat sågverk med elmotor, det finns på blocket ibland,
tänkt på att det finns 3 modeller på sågrälsen.


Såg en på Blocket för inte länge sedan, men innan jag fick sagt:" Den vill jag..." så va den borta... :(( :grin:

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

Danskar´n  
#545220
stone66 skrev:
Danskar´n skrev:Så var jag i kontakt med Bamsesågen, och joda - dom sköter reservdelarna från Lennartsfors, fast kanske inte så mycket kvar - sa dom...men vilken besvikelse! Jag förklarade att jag tänkte konvertera från benzin till el kedjesåg och till en början fick jag en fin sprängskiss på elmotor o alla skruvar - plattar - drev o annat...styck för styck skulle denna konverteringen kosta - håll i hatten nu - 50.000 svenska kronor!!! Jamen va fan är detta? bara för el motor o monterings sätt...
Detta är inte klokt, så jag sågar vidare med min Jonsered Turbo - om jag nån gång i framtiden vill optimera, blir det inte med något svenskt produkt!
Obegripligt att svenska produkter ska vara så himla dyra... :shock:

Vill också konvertera till el. Kunde va kul om nån kunde göra nått hembygge som man kunde planka



Tänker samma... ska kolla med Logosol - annars finns det smarta gubbar här som kan tänkas veta hur...

Det rör sig ju "bara" om att hitta ett sätt att montera kedjedrivhjulet till motor axeln o att fästna motorn på samma platta eller konsoll som motorsågen sitter.

Start/stopp fås i dom flesta el-butiker


Annars får man köpa nån kina bandsåg till hälften av Bamse priset... :surp:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).