Sågverk (mindre)

Lennartfors sågverk

168 inlägg 37701 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

Danskar´n  
#563862 20"/50cm.
En annan sak jag undrar lite på: Vi lärde oss att när vi stramar upp kedjan på motorsågen, lyfter vi kedjan med 2 fingrar, så att aktuell rundfil går att skyva in mellan svärd o kedja, medan vi spänner till muttrarna. Hur gör vi med sågverket? Det finns lite "slir" på svärdet när muttrarna är lösnade - eller har det ingen betydelse till vilken sida man fastnar svärdet?

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Lennartfors sågverk

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#563960
Danskar´n skrev:Det finns lite "slir" på svärdet när muttrarna är lösnade - eller har det ingen betydelse till vilken sida man fastnar svärdet?

Lite oklart vad du menar, men när man drar åt muttrarna bör man dra svärdet bakåt, precis som när man lyfter på svärdet när man drar åt muttrarna på en motorsåg.

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

Danskar´n  
#564008 Just vad jag tänkte...jag förstår precis vad du menar...bra att bli bekräftat... 😀

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

lidköping  
#564092 När jag byter kedja så spänner jag och kör några sekunder och spänner kedjan igen, då har kedjan haft rätt spänning
när jag har sågat, jag har inte behövt efterspänna något mer.

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

sveakatten  
#564097
Lillesves skrev:
sveakatten skrev:Provade med 80 och 10 i dag, det fungerade bättre vad gäller ytan, men blev tungsågat tycker jag.
Tyckte heller inte att sågen höll skärpan så länge.
Provade också med 55 och 10, skär ju mycket bättre, men blir vågit, kör jag väldigt sakta så försvinner (nästan ) vågorna.
Hoppas på värme så stockarna lenar upp.


Jag har också haft stora problem med vågigt sågresultat även med ofruset virke, gran. Det är verkligen finkänsligt hur man slipar kedjan. Med en aggressiv skärvinkel sågar det lätt men blir ofta vågigt. En mindre aggressiv skärvinkel sågar tyngre och blir snabbare slött men ger fin yta. Jag fick det att fungera hyffsat med 62.5 grader skärvinkel och 10 grader slipvinkel. Sedan tror jag det är viktigt att slipskivan är i god kondition, med rätt rundning och att man slipar hela vägen ner i skäret.
Jag upplevde Stihl klyvkedja lättare ge vågighet än Oregon. Men Oregons kedja håller skärpan sämre.
Vet inte hur det är med svärd, kanske att Stihl svärd med Stihl kedja funkar bättre.


Provade i dag med 60 x 10 istället för 55 x 10, blev mycket bättre, och det skar riktigt bra fortfarande.
Ska testa med 65 grader nästa gång. (tror inte jag har 62.5)
Spännigen på kedjan tror jag är bra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

sveakatten  
#565061 Testade den andra slipningen och fick jätte vågor på virket, så det borde ha med slipmaskinen att göra.
Ser ju ut som det är ena tanden som gör märken, den andra fungerar.
Testade att spänna åt grundinställningen för styrningen av kedjan i slipmaskinen, och det tror jag gjorde susen.
Gick väldigt bra att såga , och ytan blev fin, undrar om glappet har gjort att ena tanden blivit högre eller fått en annan profil.
Är det någon som vet hur kedjan påverkars av att jag har en skiva på 5mm i slipmaskinen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lennartfors sågverk

Jotto  
#566205 Til de som har bandsåg. Bladstyrningsklossarna....hvilket materiale er det?...? Nån som har hemgjorda....? Rakkaren koster 179,-/ stk ....[emoji85]

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

Danskar´n  
#591863 Jaha, så kom första snön...inte mycket men ändå.
Lite frågor till vilken kedjeslip-maskin man ska välja - om vi bortser ifrån den nya grejen från Schweits till 48.000... :-ss . så såg jag att Skogma har 3 modeller, där dom 2 dyraste är lika, bortsett från hur man låser kedjan under slipningen. Jag har inget emot att låsa kedjan manuellt, när man sparar drygt 1000 spänn...
Hur är erfarenheterna med dessa olika maskiner runtom? I nuläget har jag Harald Nyborgs "discount" slip, men jag saknar möjligheten att justera "stötvinkeln" också.
Mitt behov är inte så stort, så vi kan bortse från dom dyraste modellerna.

Nästa fråga: Matning för Lennartsfors el-kedjesågsverk... är det nåt att investera i? Vem har isåfall ett sådant?

Användarvisningsbild

Re: Lennartfors sågverk

Bax  
#591866 Finns det matning så lär det väl vara Bamseprodukter som har den.
http://www.bamseprodukter.se/

Användarvisningsbild

Re: Lennartfors sågverk

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591948
Danskar´n skrev:Lite frågor till vilken kedjeslip-maskin man ska välja - om vi bortser ifrån den nya grejen från Schweits till 48.000... :-ss . så såg jag att Skogma har 3 modeller, där dom 2 dyraste är lika, bortsett från hur man låser kedjan under slipningen. Jag har inget emot att låsa kedjan manuellt, när man sparar drygt 1000 spänn...
Hur är erfarenheterna med dessa olika maskiner runtom? I nuläget har jag Harald Nyborgs "discount" slip, men jag saknar möjligheten att justera "stötvinkeln" också.
Mitt behov är inte så stort, så vi kan bortse från dom dyraste modellerna.

Förutom kedjelåsningen så kan Jack vinklas åt två håll, +/- 40 grader (precis som på MAXX-slipen). JollyEvo kan bara vinklas 0 - 50 grader. Detta gör att Jack kan slipa alla tänder utifrån och in medan JollyEvo slipar högertänder utifrån och in och vänstertänder inifrån och ut, och lämnar därmed råegg på vänstertänderna.
Jag är väldigt nöjd med MAXX-slipen som ger kedjorna en bra skärpa med likadana tänder och därmed en mycket bra sågyta, ungefär som finsågat på en brädgård.

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

sveakatten  
#626154 Vad gör jag för fel när jag får virket luddigt, särskilt när virket är blött?
Trodde jag hade spån kvar på virket men ytan är ganska luden, verkar bli bra där det är torrt (kärnan)
Ser ut som ytan blir bättre ju slöare kedjan blir.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

lidköping  
#626210
sveakatten skrev:Vad gör jag för fel när jag får virket luddigt, särskilt när virket är blött?
Trodde jag hade spån kvar på virket men ytan är ganska luden, verkar bli bra där det är torrt (kärnan)
Ser ut som ytan blir bättre ju slöare kedjan blir.


Vad är det för något träslag i stockarna och vilka slipvinklar har du?

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

sveakatten  
#626222 Tall och gran, tror inte det är någon skillnad.
Ligger på 5grader och ca 55-60 i vinkel.
Börjat fundera på om diamantskivan börjar bli dålig?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

lidköping  
#626240
sveakatten skrev:Tall och gran, tror inte det är någon skillnad.
Ligger på 5grader och ca 55-60 i vinkel.
Börjat fundera på om diamantskivan börjar bli dålig?


Jag tror att kedjan slö, jag får ludet när ja har sågat gran och när jag har bytt till en nyslipad kedja
så blir ytan bra igen. Ja slipar 10/ 70 grader och använder keramiska slipskivor från Markusson.

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

sveakatten  
#626304 Tack för tipset, hur mycket kostar dessa skivor?
Ger dom en finare yta på tanden gentemot diamant skivorna?

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).