Sågverk (mindre)

Lennartfors sågverk

168 inlägg 37448 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lennartfors sågverk

sveakatten  
#523987 Har ett el- kedje sågverk, och tycker att det matar fram dåligt med olja.
Är det någon som har något tips så det kan bli bättre?



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#524004 Ja, jag har gjort ett kedjesågverk och använde en motorsågspump. Det var inget br samt att den sitter på ett onödigt dumt ställe när det inte är en vanlig motorsåg längre.
Så jag skaffade en 230v slangpump istället, vilket kan rekommenderas som ett alternativ och du inte vet nåt bättre. Jag tror jag möjligen kan ha lagt upp bilder mm på en annan tråd för nåt år sen. Det är ju lätt att fråga men ber dej leta innan du sätter mej i arbete.

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

lidköping  
#524069 Ja tror att du att du har någon spricka på oljeslangen. Jag trodde att ja hade fel på oljepumpen, men efter att jag monterade en ny oljepump så pumpade det lika dåligt, men jag klämmade på oljeslangen och då upptäckte ja en liten spricka, efter byte av oljeslangen fungerade det perfekt! Ja har ställt oljemängden så att det pumpar ut ungefär 1 dl. på 4 minuter, men den skruven sitter inte bra till! Jag rekommenderar en genomskinlig slang till oljan, för då ser man när oljan tar slut. Tag också bort rörstiftet som skarvar ihop oljeslangarna, det är bättre med ett rör där. Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

sveakatten  
#524095 Jag var ut i går och tittade efter om det finns någon skruv för mängden, men hittar ingen, undrar om det är på nyare modeller.
Min slang till oljan går in på översidan tanken, är det rätt?
Gjorde ett hål på undersidan och sätt in slangen där, borde bli bättre.
Ska titta på rör mellan slangarna, bra tips, tack.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

lidköping  
#524107 Det är rätt att slangen ska komma ur tanken på ovansidan. Justerskruven till oljan sitter vid kopplingen. Blås
rent runt kopplingen så kommer du att hitta skruven! Mitt sågverk är från 1995.

Användarvisningsbild

Re: Lennartfors sågverk

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#524221 Om du har råkat köra torrt på olja, dvs, inte haft silen under ytan kan det ta en stund innan ny olja kommer. Se till att silen verkligen ligger i botten på tanken. Jag brukar dra upp slangen med sil efter sågningssäsongens slut eftersom det annars blir en liten häverteffekt och oljan droppar på golvet. Ta loss svärdet och kör motorn en stund tills du ser olja komma rinnande. Koppling och oljepump är samma som sitter i Jonsereds 2095-såg (i varje fall på mitt verk från 95). Pumpen är justerbar och jag har aldrig haft något problem att få oljan att räcka till ett 20" svärd.

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

sveakatten  
#524228 Tack för det tipset, jag hade samma problem i fjol, då sätt jag en dunk utanför oljetanken, och fick själv fall.
Kanske idé att byta olje pump, om man kan ha en till denna såg.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

lidköping  
#524301 Mät hur mycket olja det pumpar ut, men blås rent silen i tanken först, den kanske har tätnat.

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

Danskar´n  
#533987 Jag har också ett kedjesågverk från Lennartsfors, med en Jonsered 2095 T. Kunde tänka mig att byta till el, men Lennartsfors har slutat göra el-sågen sedan länge. Någon som vet om en el-såg?

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

lidköping  
#534014
Danskar´n skrev:Jag har också ett kedjesågverk från Lennartsfors, med en Jonsered 2095 T. Kunde tänka mig att byta till el, men Lennartsfors har slutat göra el-sågen sedan länge. Någon som vet om en el-såg?

Köp ett begagnat, det finns på Blocket ibland, men håll koll på sågrälsen för det finns olika modeller så att du får samma modell. jag har sett 3 olika modeller. Vilken modell har du? Det är bra att ha 2 sågvagnar, för då kan man ha olika långa svärd beroende hur grov stocken är.

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

Danskar´n  
#534034 Precis...jag köpte min på Blocket... 😀 Det enklaste vore att hitta bara el-motorn med svärdfästet...ska kolla om någon av de andra tillverkarnas el-sågar går att konvertera... Återkommer. 👍

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

sveakatten  
#542667 Tänkte prova om det går att såga nu på vintern med fruset virke, får vågor i virket.
Tror jag haft problemet någon gång förut men så här har det aldrig varit.
Har ny filad kedja 10 Grader, filade om den till 5 grader ingen skillnad.
Funderar på om svärdet inte sitter i våg mot bänken, eller har ni något tips?

1546841010_20190106_132338_resized.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

lidköping  
#542669 Det beror på kedjan att det blir vågigt, den är för aggressiv, prova med en grövre fil. 10 grader ska fungera
men det är stötvinkeln som ska ändras. Ja slipar mina kedjor med stötvinkel 70 grader och det har fungerat bra.
Vill du så kan ja slipa någon kedja till dej så du kan prova med 70 grader stötvinkel.

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

3Wheeler  
#542709
sveakatten skrev:Tänkte prova om det går att såga nu på vintern med fruset virke, får vågor i virket.
Tror jag haft problemet någon gång förut men så här har det aldrig varit.
Har ny filad kedja 10 Grader, filade om den till 5 grader ingen skillnad.
Funderar på om svärdet inte sitter i våg mot bänken, eller har ni något tips?

1546841010_20190106_132338_resized.jpg
Jag hade samma problem med nya Oregon kedjor som jag tog direkt ur förpackningen. Provade att slipa dom i kedjeslipen med samma vinklar som står på förpackningen. Problemet försvann.

Avatar Fallback

Re: Lennartfors sågverk

sveakatten  
#542712
lidköping skrev:Det beror på kedjan att det blir vågigt, den är för aggressiv, prova med en grövre fil. 10 grader ska fungera
men det är stötvinkeln som ska ändras. Ja slipar mina kedjor med stötvinkel 70 grader och det har fungerat bra.
Vill du så kan ja slipa någon kedja till dej så du kan prova med 70 grader stötvinkel.

Tack för erbjudandet, men jag har några slipmaskiner själv, så jag testar att göra som du säger och gör stötvinkeln 70 grader. :-bd i

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).