Sågverk (mindre)

Logistik / placering av cirkelsåg

10 inlägg 5550 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Logistik / placering av cirkelsåg

Camaro1969  
#516754hej!

jag kommer troligen sätta upp en gammal sågbänk med traktordrift.

hur ska man tänka kring logistiken av timmer/virke kring sågen?

man vill ju kunna använda en lastmaskin till det ändamålet iaf,

så hur mycket utrymme behövs kring sågen, samt vilka riktningar om ni förstår hur jag menar...

Senast redigerad av Camaro1969 tis 03 jul 2018, 14:37, redigerad totalt 1 gång.

TS
Skogma
Användarvisningsbild

Re: placering av cirkelsåg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#516755Bra fråga, rubriken kanske kunde ändras till Logistik kring sågverket. Eller liknande.
Jag har samma fundering iom justeringar kring min såg/hyvel osv

Användarvisningsbild

Re: Logistik / placering av cirkelsåg

Camaro1969  
#516756man kanske borde fara på studiebesök hos nån innan man gjuter platta till sågen och märker att man skulle ha den åt andra ledden i förhållande till vägen/bostadshuset...

krävs det mer utrymme vid "inlastningen" eller "utlastningen" måntro?

TS
Användarvisningsbild

Bax  
#516777Den bysåg jag har en kilometer bort har större utrymme för inlastningen än utlastningen.
Hur får du bort bakar enkelt och snabbt?
Hur gör du med det du sågat, staplar direkt?

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#516795ingen aning om hur jag gör, aldrig varit med och sågat ens =)

men jag inbillar mig att jag ska införskaffa någon lastmaskin, som kan hantera både bakar, virke och timmer, så man måste ju få plats med en sån traktor iaf =)

TS
Användarvisningsbild

Bax  
#516799Ja, det förstår jag, det är bara frågor jag kom på du borde fundera över....
Som skrivits i andra trådar så är det inte själva sågsnittet som avgör hur snabbt/mycket du sågar utan det är logistiken före och efter snittet.

Användarvisningsbild

Arvid0  
#516800De flesta mindre sågverk är bra att komma åt från långsidorna. Osågat timmer på ena sidan och sågat timmer och baka på andra sidan. Sedan är det bra att kunna köra däremellan framför en kortsida. Ofta bygger man sågverket mot en befintlig byggnad då förlåt jag att man bygger så den sticker ut från istället för längsmed.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#516816Gör det åtkomligt med hjullastare på båda långsidorna. Kortsidorna är där du har minst behov av att komma åt. Nysågat virke är tungt så helst ska du inte mer än välta det över kanten på bänken.
Vad ska du göra med bakarna?

Brorsan  
busholle skrev:Gör det åtkomligt med hjullastare på båda långsidorna. Kortsidorna är där du har minst behov av att komma åt. Nysågat virke är tungt så helst ska du inte mer än välta det över kanten på bänken.
Vad ska du göra med bakarna?

Bara min åsikt: Virke ska inte vältas över kanten. Det ska aldrig ner på lägre höjd än sågbänken. Jag vill inte lyfta upp det igen för att stabba, stabba direkt eller lägg det åt sidan på samma höjd. Kan du lyfta virkeshögen med gafflar vid stabbningen är det ok att lägga det lågt. Själv stabbar jag direkt, en stabbe vid kortsidan och en vid långsidan. Entum i en och tvåtum i den andra eller långt i en och kort i den andra. Bredden på stabbarna håller jag så jag kan täcka med en plåt, byggde lösa tak till det, och flytta hela stabben med gafflarna.
Olle

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#517168Detta liknar diskussionen i tråden Köpt bandsågverk

Min kommentar till detta var:
"Det funkar bra med åtkomst bara från en långsida också. Jag har ett kedjesågverk som generar mycket spån och spånet samt oanvändbara bakar åker ut i en slänt åt ena sidan och brädor och bakar som kan bli ved åt samma håll som stockarna åker in. Man kan tillfälligt lägga brädor och bakar vinkelrätt ovanpå stockarna och sedan med jämna mellanrum (jag brukar ta var 7:e till var 10:e stock), lasta kärra eller lastare. "

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).