Sågverk (mindre)

hur placerar man sågverket

7 inlägg 3957 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

hur placerar man sågverket

teed  
#509206 jag har gjort en film om hur jag har plaserat mina sågverk och hoppas det kan vara till nytta för andra som funderar på vad man skall tänka på.
har jag missat något?





   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: hur placerar man sågverket

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#509208 Fin film, saknade dock textremsan för extra tydlighet.
Har du dragit ström dit? Det vore kanske vettigt att ha en tom slang nedgrävd i förväg så man slipper
ha skarvsladdar liggandes/hängandes på ett utsatt vis.

Användarvisningsbild

Re: hur placerar man sågverket

teed  
#509209
Slurfi skrev:Fin film, saknade dock textremsan för extra tydlighet.
Har du dragit ström dit? Det vore kanske vettigt att ha en tom slang nedgrävd i förväg så man slipper
ha skarvsladdar liggandes/hängandes på ett utsatt vis.


kommer svensk text men inte hunit skriva den än :) Har en skarvslad jag drar ut från ladan när jag sågar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: hur placerar man sågverket

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#509211 Hellre engelsk text så fler har glädje av filmen.

Användarvisningsbild

Re: hur placerar man sågverket

teed  
#509212 Gör texten i både svenska o engelska så kan tittaren väljs

   TS
Användarvisningsbild

Re: hur placerar man sågverket

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#509237 Jättebra film 👍 Har dock några frågor där din hantering skiljer sig från hur jag jobbar:
- Du kantar inte och sopar inte av sågspånet från brädorna innan du staplar. När gör du dessa steg för att få virket slutligt användbart?
- Med kedjesåg blir ju spånhögen fort ganska stor, lätt 20-25 cm hög efter bara några stockar. Hur blir du av med den för att slippa klafsa omkring i spånet?
- Behövs det verkligen två personer för att få en stock på plats och vrida den med en Logosol? Jag har ett Jonsereds/Lennartsforsverk och där klarar man enkelt att själv vrida en 5-meters stock på 50 cm, med en bak sågad, 180 grader med bara ett brytjärn med vändhake och ett spett.

Användarvisningsbild

Re: hur placerar man sågverket

teed  
#509329 Roligt att du uppskattade, skall se om jag får med svar på allt. Jag kantar oftast inte virke som jag skall ha till möbelvirke, lättare att göra i justetsågen när jag vet vad det skall användas till. Panel kantat jag när jag sågar. Sopar i princip av allt men brukar bara ta med det lite nu o då i filmerna efter som många tycker det är ointressant. Som jag sa i filmen kör jag in med traktor skopa eller skopan på 4 hjulingen och kör bort det. Inga problem att rulla stocken själv men har man kompisar på plats har dom svårt att stå bredvid och titta på 🙃

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).