Sågverk (mindre)

Gjorde en video av Logosol Band 751

11 inlägg 4531 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gjorde en video av Logosol Band 751

teed  
#505825 Var hos min granne som köpte ett Band 751 och gjorde en film om det.
Kom gärna med feedback så man kan bli bättre på att göra film.




   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Gjorde en video av Logosol Band 751

Granstorp  
#505835 Mycket trevlig film! Det är nog dags att beställa!

Användarvisningsbild

Re: Gjorde en video av Logosol Band 751

teed  
#505849
Granstorp skrev:Mycket trevlig film! Det är nog dags att beställa!


Tackar. Tror det är svårt att hitta ett bättre prissat sågverk idag, så köper du ett blir du troligen nöjd :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gjorde en video av Logosol Band 751

JohannesG  
#505852 Överlag väldigt bra 👍 En ganska lagom mix av slow motion, vissa överdriver detta så man nästan börjar tro att allt går så sakta. Proffsigt filmat, stadigt och bra, inte någon som springer runt med kameran så man blir åksjuk. Proffsigt gjort helt enkelt! 😀 🙂 👍

Några punkter som kan bli bättre:

• Lite mer färgjustering skulle inte skada, lite onödigt grått som det är nu på på en del bitar. Det skall inte bli skrikigt, men det skall ändå vara kontrast och mättnad utan att för den delen förlora detaljer.

• Musik är alltid svårt, vissa älskar den, andra avskyr den. Men en såg är ju ingen skönhet att lyssna på, så musik är sällan fel i detta läge. Kanske skulle tonas ner något så att sågen hörs bättre, det vill säga om du har bra ljud, annars är musik ett fantastiskt verktyg för att dölja hatt man har kasst ljud.

• Redigera så att man följer förloppet, alltså att händelserna är i rätt ordning. Måste inte nödvändigtvis visa samma stock hela tiden, men bra om man får hela förloppet och inte att en stock sågas två vändor och plötsligt är det en ny stock som börjas på. Vid 1:45 är ett bra exempel. Vid klippningen tror man att man bara bytt vinkel i och med att han befinner sig på till synes samma ställe men man chockeras lite över att det plötslig inte är samma stock. Att filma sågningen av 20 olika stockar för att få olika vinklar på alla detaljer och sedan klippa ihop så att stock 1 och 20 kommer efter varandra i filmen är inget fel, bara händelsens följd stämmer överens. Många professionella filmer filmas inte alls i den ordning de sedan kommer ses, men klippningen gör att ingen vet detta och det berättar en historia. Händelsen är viktigare än tidsstämpeln i kameran.

Hoppas detta kan ge dig något. Fortsätt filma!

Användarvisningsbild

Re: Gjorde en video av Logosol Band 751

teed  
#505856
JohannesG skrev:Överlag väldigt bra 👍 En ganska lagom mix av slow motion, vissa överdriver detta så man nästan börjar tro att allt går så sakta. Proffsigt filmat, stadigt och bra, inte någon som springer runt med kameran så man blir åksjuk. Proffsigt gjort helt enkelt! 😀 🙂 👍

Några punkter som kan bli bättre:

• Lite mer färgjustering skulle inte skada, lite onödigt grått som det är nu på på en del bitar. Det skall inte bli skrikigt, men det skall ändå vara kontrast och mättnad utan att för den delen förlora detaljer.

• Musik är alltid svårt, vissa älskar den, andra avskyr den. Men en såg är ju ingen skönhet att lyssna på, så musik är sällan fel i detta läge. Kanske skulle tonas ner något så att sågen hörs bättre, det vill säga om du har bra ljud, annars är musik ett fantastiskt verktyg för att dölja hatt man har kasst ljud.

• Redigera så att man följer förloppet, alltså att händelserna är i rätt ordning. Måste inte nödvändigtvis visa samma stock hela tiden, men bra om man får hela förloppet och inte att en stock sågas två vändor och plötsligt är det en ny stock som börjas på. Vid 1:45 är ett bra exempel. Vid klippningen tror man att man bara bytt vinkel i och med att han befinner sig på till synes samma ställe men man chockeras lite över att det plötslig inte är samma stock. Att filma sågningen av 20 olika stockar för att få olika vinklar på alla detaljer och sedan klippa ihop så att stock 1 och 20 kommer efter varandra i filmen är inget fel, bara händelsens följd stämmer överens. Många professionella filmer filmas inte alls i den ordning de sedan kommer ses, men klippningen gör att ingen vet detta och det berättar en historia. Händelsen är viktigare än tidsstämpeln i kameran.

Hoppas detta kan ge dig något. Fortsätt filma!


Toppen tack precis den input jag behöver :) o musiken är svårt som xxxx och volymen svår 🤗

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gjorde en video av Logosol Band 751

totte  
#505858 Instämmer med Johannes, i synnerhet om det med musiken. När sågen går vill jag höra hur den låter i träet. Inser förstås att det är riktigt knepigt att få det bra.

Randanmärkning, annars alltid imponerad av kvaliteten i dina filmer.

Användarvisningsbild

Re: Gjorde en video av Logosol Band 751

teed  
#505863 Innan jag började med youtube hade jag i princip aldrig filmat, utan bara fotat. Så en helt ny värd att försöka bemästra, har nu gjort ca 70st youtube kortisar. Och otroliga 5,2 miljoner visningar

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gjorde en video av Logosol Band 751

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505867 Kul att se, men jag har en faiblesse för korta filmer, säg ca en minut långa.
Så om du hoppar över slowmotion och bling bling och bara filmar sågning av en stock från början till slut
gärna inklusive kantningen och pressar ihop det till en minut eller liknande så skulle åtm jag gilla det.
Sen kan du göra en med samma handling men som är en kvart lång så man verkligen får spana in detaljerna.
Istf musiken kunde du ha en röst som kortfattat beskriver momenten.
Jag har spenderat enorma mängder tid på Youtubefilmer där nån visar upp test av bla nya verktyg i maklig takt
och med enorm svada och känslomässiga överdrifter och man bara önskar att det ska komma till final nångång.
Så det är mina tips, kort och koncist kompletterat med långt och detaljerat, kanske en hårdklippt trailer till den långa
skulle funka för de flesta, då får man snabbt ett hum om man har lust att kolla den långa alls.
Textremsor är det nya, det finns bra appar för sånt.

Användarvisningsbild

Re: Gjorde en video av Logosol Band 751

Bax  
#505921 Trevlig film 👍
Hur gör han sen när plankor, bräder, bakar och spån ligger i samma hög?

Användarvisningsbild

Re: Gjorde en video av Logosol Band 751

teed  
#505926
Bax skrev:Trevlig film 👍
Hur gör han sen när plankor, bräder, bakar och spån ligger i samma hög?


Om du tittar så slänger han bakarna lite längre och plankorna precis bredvid sågen. Spånen flyger på bakarna och han staplar planken.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gjorde en video av Logosol Band 751

Bax  
#505957 Åhå, det såg jag inte.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).