Sågverk (mindre)

Hembyggda bandsågverk

50 inlägg 34307 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hembyggda bandsågverk

longframe200  
#494106 Sågen är klar och sågtestet gick utmärkt efter en liten justering av band-guiderna.
Jag kommer säkert lägga upp en film vid ett senare tillfället, först måste det bli lite mindre vinter, bor i Norrland.

   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Hembyggda bandsågverk

totte  
#494107 Mycket fint bygge! :-bd

Användarvisningsbild

Re: Hembyggda bandsågverk

longframe200  
#509417 Nu är snön nästan borta och sågen har testats. Jag lovade att göra en film, här kan den skådas. http://norasagen800.simplesite.com/439519940

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hembyggda bandsågverk

BjörnS  
#509440 Verkligen snyggt jobbat! Hur många timmer tog det?
Funderade själv en gång på att bygga ett eget sågverk. Men tiden saknades så det blev en Woodmizer istället. Men den är din väldigt lika.
Angående barkfräs kan jag säga att det inte löna sig om man inte sågar väldigt mycket extremt sandig virke.
Förra året sågade jag 40m3 furu med bara 8 sågband. 3 av de fick jag bytta tidigare efter att jag sågade i stockhållaren. De övriga 5 var fortfarande vass efter användningen. Men man ska ju inte såga förr länge med samma blad.
Det var bra att du satsade på slip och skränkningsmaskin istället.

Avatar Fallback

Re: Hembyggda bandsågverk

Brorsan  
#509443 Snyggt bygge.
Ska du sälja sågverk eller använda den själv?

Användarvisningsbild

Re: Hembyggda bandsågverk

longframe200  
#509458
BjörnS skrev:Verkligen snyggt jobbat! Hur många timmer tog det?
Funderade själv en gång på att bygga ett eget sågverk. Men tiden saknades så det blev en Woodmizer istället. Men den är din väldigt lika.
Angående barkfräs kan jag säga att det inte löna sig om man inte sågar väldigt mycket extremt sandig virke.
Förra året sågade jag 40m3 furu med bara 8 sågband. 3 av de fick jag bytta tidigare efter att jag sågade i stockhållaren. De övriga 5 var fortfarande vass efter användningen. Men man ska ju inte såga förr länge med samma blad.
Det var bra att du satsade på slip och skränkningsmaskin istället.


Tack så mycket. Runt 60-65 dagar, 7-8 timmar om dagen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hembyggda bandsågverk

longframe200  
#509459
Brorsan skrev:Snyggt bygge.
Ska du sälja sågverk eller använda den själv?


Tack så mycket. Det blir försäljning. Har börjat inhandla delar för nästa bygge, kanske jag behåller det själv.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hembyggda bandsågverk

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538798 Hur gick det sen? Har du sågat mycket?

Användarvisningsbild

Re: Hembyggda bandsågverk

longframe200  
#538809 Sågverket med tilläggsutrustning vart ganska snabbt såld, men jag och grannen hann såga lite ytterpanel innan.
Nu står ett nytt sågverk klart, Jobbar just nu på slipmaskinen.

Hår är en ny leverantör av allt möjligt bra att ha jag hittade i Polen, de använder sig av tjänsten "Google översätt" och skickar till Sverige, jag har just beställd slipstenar till slipmaskinen. Mycket bra priser på det mesta. De har även bandsågverk blad. https://www.ebmia.pl/

   TS
Avatar Fallback

Re: Hembyggda bandsågverk

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538831 OK, kul!

Användarvisningsbild

Re: Hembyggda bandsågverk

longframe200  
#554679 Första stocken i årets sågverk :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hembyggda bandsågverk

Bax  
#554730 Trevligt bygge.
Jag ser att sågbladet jobbar från stockstödet, mot stockhållarna, inte märkt av några problem med det?

Användarvisningsbild

Re: Hembyggda bandsågverk

longframe200  
#554755
Bax skrev:Trevligt bygge.
Jag ser att sågbladet jobbar från stockstödet, mot stockhållarna, inte märkt av några problem med det?


Inget problem, bara fördelar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hembyggda bandsågverk

longframe200  
#554758 Och tillhörande slipmaskin :) http://norasagen800.simplesite.com/


   TS
Användarvisningsbild

Re: Hembyggda bandsågverk

Bax  
#554786
longframe200 skrev:
Bax skrev:Trevligt bygge.
Jag ser att sågbladet jobbar från stockstödet, mot stockhållarna, inte märkt av några problem med det?


Inget problem, bara fördelar.


Utveckla gärna det... vilka är fördelarna?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).