Sågverk (mindre)

Vilken typ av sågverk?

7 inlägg 5236 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken typ av sågverk?

Vedvid  
#490744 Hej alla! Är rätt så novis angående sågverk. Visst har jag varit med ett antal gånger som hjälpsågare men inget mer.

Låt oss anta att man årligen behöver såga ca 200 m3 sågad vara 1x4 och utöver det kanske lite legosågning och för husbehov. Kanske kan vara relevant att veta att mycket som är tänkt är sånt som annars skulle hamna i massahögen eller klassas ner.

Vilken typ av sågverk ska jag ha? Måste vara någorlunda rationellt och ett stort plus om jag klarar sågningen själv men inget måste. :geek:



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Vilken typ av sågverk?

Bax  
#490798 Ett Laimet- eller Karaverk.
Och ett kantverk.
Och schysst logistik före och efter sågen, det är där tiden tjänas in.

Avatar Fallback

Re: Vilken typ av sågverk?

Vedvid  
#490842 Anade nästan det, är en liknande anläggning jag varit hjälpsågare på. Undrar vad man kan räkna med att såga i timmen när man sågar 1"?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken typ av sågverk?

Pabene  
#490902 Du är ju i ett kul skede nu, det handlar om att välja rätt sågverk för just dig. Jag tycker du ska göra "studiebesök" hos flera sågare med olika sågverk. När jag valde sågverk hade platsbehovet, pengarna och El-tillgången betydelse. Det blev ett bandsågverk. Klingsågen kan vara snabb men den gör tre gånger mera spån och den kräver 8-10 gånger mera effekt. Det är ju också så att en klingsågbänk måste vara dubbelt så lång som en stockbandsåg. Det är mycket mera att ta hänsyn till men lycka till med valet och sågningen.

Avatar Fallback

Re: Vilken typ av sågverk?

Barre  
#491028 Har ”ärvt” en karasåg och håller på lära mig att såga. Har legosågat åt några förra sommaren och inte fått nått större tempo. Max 10 stockar i timmen blir det om jag sågar 1”. Fungerar fint trots att sågen är 30 år. Kör bara under barmarksäsongen och eldar med spån. Så för mig gör det inget om det blir mycket av den varan.

Avatar Fallback

Re: Vilken typ av sågverk?

Flax12  
#491619 Hej!
Kör med ett Laimet 120. Är helnöjd med det. Men som det skrivits tidigare besök några olika anläggningar. Du kan säkert hitta dom här på forumet genom gamla trådar. Eller på "Småsågarna"

Avatar Fallback

Re: Vilken typ av sågverk?

Vedvid  
#491675 Tack för era erfarenheter. Har kollat lite på Laimet 120. Pratade med Lövångers och det lät intressant. Ska försöka ta mig tid att åka och kika på en anläggning i drift så man får lite hum om produktion, upplägg osv.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).