Sågverk (mindre)

Köpt bandsågverk

41 inlägg 20448 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köpt bandsågverk

källefall8  
#545830 Ok, dataställare innebär det förprogrammerade dimensioner på höjdjusteringen?

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Köpt bandsågverk

Brorsan  
#545918 Du kan använda förprogrammerade eller ställa för varje skär eller knappa in tjockleken på varje planka/bräda från bordet och uppåt. Datan räknar av skärbredden, som du kan förinställa.
Plus en del andra funktioner.
Olle

Avatar Fallback

Re: Köpt bandsågverk

källefall8  
#546092 Låter riktigt smidigt!

Användarvisningsbild

Re: Köpt bandsågverk

BjörnS  
#546355 Dataställaren sparar riktigt mycket tid. Jag skulle inte vilja använda sågen utan den.

Avatar Fallback

Re: Köpt bandsågverk

VimekarenLastEdition  
#546362
stefan andersson skrev:Ursäkta mitt dåliga engagemang på denna tråd, ska försöka ge lite synpunkter på sågen/sågningen.
Tiden har som vanligt rusat iväg när man har många järn i elden.
Körde igenom ca 100 stockar både klent o grovt timmer, har ej barkfräs o tror att vi klarar oss utan, barkspaden får gå fram om det är jord grus på timmret. Bytte blad två gånger på de 100 stockar jag sågade, kunde klarat mej till ett byte om inte jag klantat mej...
Hade inte gjort nått om bänken vore i bättre arbetshöjd, men är den låg så är det ju lättare att kliva över istället för att gå runt. Datamåttställaren har funkat perfekt, ganska lätt att lära sig.
Ska bli en spånsug till våren, har en liggandes i gömmorna, kanske är i minsta laget men ska prova den iallafall. Man behöver sopa regelbundet för att inte drukna i spån, spar massor med tid oxå.
Lägger in några bilder på bygget oxå, dörrarna till den stora öppningen är på plats men hade inga bilder på det.
De långa balkarna är två st 6tum6 på varandra klädda med plyfa som är limmat och spikat, stötta under på vintern, ifall att...
Vi är nöjda hittills, nybörjare som man är så finns det säkert mycket att lära än när det gäller sågningen.
20180907_155333.jpeg
20180916_164118.jpeg
20180929_122945.jpeg


Hur långa pass körde ni, tänkte på banden och om det fick vila lr satt det i spänn hela tiden?

Avatar Fallback

Re: Köpt bandsågverk

stefan andersson  
#546684 Minns inte riktigt hur länge jag körde, ca 20 stockar ungefär,
Släpper på bandet varje gång när man är klar för dagen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpt bandsågverk

BjörnS  
#546734 Första året bytte jag sågband efter varje åttonde stock. Det för att undvika mikrosprickor. Förra året sågade jag 40 gamla frötallar med bara 3 sågband. Några stockar var rejält sandig då jag vinschade de utan snö på marken. Annars hade det nog got med två sågblad. Jag får se hur länge dessa band håller efter slipningen. Men jag tror den varianten blir mycket billigare i längden. Slipningen kostar ju ⅓ av det som ett nytt sågband kostar.
Jag släpper trycket på bandet vid varje rast. Men jag tar aldrig av bandet innan det är dags för slipning.

Avatar Fallback

Re: Köpt bandsågverk

Richard B  
#556873 Kul för er, man blir inspirerad och sugen på att köpa 😀

Avatar Fallback

Re: Köpt bandsågverk

stefan andersson  
#562457 Börjat såga lite nu efter vinterdvalan [emoji3]
20190414_084618.jpeg
20190414_084607.jpeg

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpt bandsågverk

Richard B  
#562460 Ser välgjort ut och riktigt fint ställe att jobba på.
Eluttag, drar du all el under taket eller drog du några rör genom betong?
Om ni får kraftig sidvind/regn från sidan så finns det köldridå som anv till lantrbruk, kanske kan vara något så det känns ok att jobba https://www.kellfri.se/lantbruk/grindar ... drida-50-m

Avatar Fallback

Re: Köpt bandsågverk

stefan andersson  
#562477 Har hängt upp en wirelina med hängrullar som gummikabeln till sågen löper på. Har en byggcentral än så länge som pluggar in i, ska så småningom upp med belysning i div uttag.
Vi har dörrar för den stora öppningen men öppet för den lilla, inte så dumt med en köld ridå faktisk, tål att tänkas på.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).