Sågverk (mindre)

komplettera sågverk med hyvel

85 inlägg 30559 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: komplettera sågverk med hyvel

Camaro1969  
#733930
Henrik.E skrev:Det är väl om man skulle vilja hyvla några grövre dimensioner då som inte funkar i en 260.
Breda kilsågade golv med spont kanske ? Men är det kilsågat så lär man ju hyvla en spont i taget ändå.
Annars får man väl lösa spontningen på nåt annat sätt kanske ?
Såg att det fanns spindelförlängare att köpa till 260 också så då verkar ju maxhöjden bli lika som på en 360 eller är det nåt annat som begränsar ?
Annars säger ju specen att maxhöjden är 100mm på en 260 vid 4-sidig hyvling där 360 ska klara 160mm.


ja den verkar kunna ta lite grövre stycken 360..
så ett bättre val om man ska göra planktimmer? men hur tjokt sådant behövs?

kilsågat tror jag blir svårt oavsett vilken man väljer.


är det samma matarvalsar i dom?

det är enda problemet jag upplevt hittils, det samlas kåda i matarvalsarna så det kan börja slira relativt lätt.
säkert 4-5 ggr på 1000 meter virke, det är lite irriterande faktiskt

   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: komplettera sågverk med hyvel

Henrik.E  
#733933 Matarvalsarna var grövre i 360 men dom är ju bredare också så det behövs nog för att dom inte ska svikta.
Annars var det lika utförande på dom så det är ju inte säkert att dom funkar nåt bättre ?
Underkuttern i 360 var samma kutter som satt uppe på en 260.
Sen var överkuttern ännu grövre.

En till skillnad jag såg först nu är att på 360 så matar man in virket från höger till vänster sida.
Tvärs om är det på ju på en 260.

Användarvisningsbild

Re: komplettera sågverk med hyvel

rokon  
#733939
Camaro1969 skrev:
Henrik.E skrev:Det är väl om man skulle vilja hyvla några grövre dimensioner då som inte funkar i en 260.
Breda kilsågade golv med spont kanske ? Men är det kilsågat så lär man ju hyvla en spont i taget ändå.
Annars får man väl lösa spontningen på nåt annat sätt kanske ?
Såg att det fanns spindelförlängare att köpa till 260 också så då verkar ju maxhöjden bli lika som på en 360 eller är det nåt annat som begränsar ?
Annars säger ju specen att maxhöjden är 100mm på en 260 vid 4-sidig hyvling där 360 ska klara 160mm.


ja den verkar kunna ta lite grövre stycken 360..
så ett bättre val om man ska göra planktimmer? men hur tjokt sådant behövs?

kilsågat tror jag blir svårt oavsett vilken man väljer.


är det samma matarvalsar i dom?

det är enda problemet jag upplevt hittils, det samlas kåda i matarvalsarna så det kan börja slira relativt lätt.
säkert 4-5 ggr på 1000 meter virke, det är lite irriterande faktiskt


Att det samlas kåda så snabbt på dina matarvalsar beror nog rätt mycket på konstruktionen och effekten, Vid låg matning som troligen krävs när du skall averka material på hela hyvlingsbredden så orkar ej hyveln med att avverka så mycket på tjockleken, då blir hyvelspånen tunna, när hyvelspånen blir tunna så uppstår värme på eggen vilket i denna kombination slöar stålen och allt går till sist bara trögare. Värmen frigör hartserna ur trä och spån. Det blir som en ond cirkel som bara ökar problemen!

Vassa stål krävs samt högre matningshastighet och ej för lite avverkning vad gäller tjockleken. Rengöring av stål och kuttrar, samt gärna använda sig av ett glidmedel som heter Silbergleit på matningsbord och kuttrar.
Jag har haft både en Stenbergs fyrkutterhyvel med runda kuttrar och en separat planhyvel som kunde ta 700mm brett material och 250mm tjockt den var så pass gammal att den var försedd med fyrkantkutter med släptryck och refflad inmatningsvals samt slät utmatningsvals. Hastigheten på matning var 5 meter/min respektive 10 meter/minut.

Jag hyvlade mest med högsta matningshastighet och hade ej de problem du beskriver, kuttern var väl ca 120 mm i diameter och stålen nog 12 mm tjock minst! Tunga pjäser!

Det finns fina formler och diagram där man ser vad som är optimalt när det gäller; Matningshastighet, kutterns diameter, och varvtal, spåntjocklek mm, jag var tillsammans med några kamrater och besökte Boxholms maskiner runt 1980 (när jag gick min 3 åriga trätekniska utbildning i Storebro) där i Boxholm så fick jag en bok av en av gubbarna där som varit till hjälp vad gäller hyvling fräsning och sågning. Med den boken som stöd har jag för flera år sedan sett att dessa i övrigt fina småskaliga maskiner tyvärr brister vad gäller möjlighet till optimal avverkning vad gäller spåntjocklek vid grövre dimensioner, vilket leder till problemen du beskriver.

Användarvisningsbild

Re: komplettera sågverk med hyvel

Arvid0  
#733946
rokon skrev:
Camaro1969 skrev:
Henrik.E skrev:Det är väl om man skulle vilja hyvla några grövre dimensioner då som inte funkar i en 260.
Breda kilsågade golv med spont kanske ? Men är det kilsågat så lär man ju hyvla en spont i taget ändå.
Annars får man väl lösa spontningen på nåt annat sätt kanske ?
Såg att det fanns spindelförlängare att köpa till 260 också så då verkar ju maxhöjden bli lika som på en 360 eller är det nåt annat som begränsar ?
Annars säger ju specen att maxhöjden är 100mm på en 260 vid 4-sidig hyvling där 360 ska klara 160mm.


ja den verkar kunna ta lite grövre stycken 360..
så ett bättre val om man ska göra planktimmer? men hur tjokt sådant behövs?

kilsågat tror jag blir svårt oavsett vilken man väljer.


är det samma matarvalsar i dom?

det är enda problemet jag upplevt hittils, det samlas kåda i matarvalsarna så det kan börja slira relativt lätt.
säkert 4-5 ggr på 1000 meter virke, det är lite irriterande faktiskt


Att det samlas kåda så snabbt på dina matarvalsar beror nog rätt mycket på konstruktionen och effekten, Vid låg matning som troligen krävs när du skall averka material på hela hyvlingsbredden så orkar ej hyveln med att avverka så mycket på tjockleken, då blir hyvelspånen tunna, när hyvelspånen blir tunna så uppstår värme på eggen vilket i denna kombination slöar stålen och allt går till sist bara trögare. Värmen frigör hartserna ur trä och spån. Det blir som en ond cirkel som bara ökar problemen!

Vassa stål krävs samt högre matningshastighet och ej för lite avverkning vad gäller tjockleken. Rengöring av stål och kuttrar, samt gärna använda sig av ett glidmedel som heter Silbergleit på matningsbord och kuttrar.
Jag har haft både en Stenbergs fyrkutterhyvel med runda kuttrar och en separat planhyvel som kunde ta 700mm brett material och 250mm tjockt den var så pass gammal att den var försedd med fyrkantkutter med släptryck och refflad inmatningsvals samt slät utmatningsvals. Hastigheten på matning var 5 meter/min respektive 10 meter/minut.

Jag hyvlade mest med högsta matningshastighet och hade ej de problem du beskriver, kuttern var väl ca 120 mm i diameter och stålen nog 12 mm tjock minst! Tunga pjäser!

Det finns fina formler och diagram där man ser vad som är optimalt när det gäller; Matningshastighet, kutterns diameter, och varvtal, spåntjocklek mm, jag var tillsammans med några kamrater och besökte Boxholms maskiner runt 1980 (när jag gick min 3 åriga trätekniska utbildning i Storebro) där i Boxholm så fick jag en bok av en av gubbarna där som varit till hjälp vad gäller hyvling fräsning och sågning. Med den boken som stöd har jag för flera år sedan sett att dessa i övrigt fina småskaliga maskiner tyvärr brister vad gäller möjlighet till optimal avverkning vad gäller spåntjocklek vid grövre dimensioner, vilket leder till problemen du beskriver.


Bra att få en förklaring till detta! Har inget problem med min stora planhyvel men hade precis som du beskriver på min lilla emco när jag körde med den. 👍

Användarvisningsbild

Re: komplettera sågverk med hyvel

Camaro1969  
#733951 jag har en egen liten teori ang kåda på matarvalsarna..

och det är helt enkelt att man har snålsågat, mycket bark kvar som följer med in i hyveln, ska testa sortera ut barkfritt och se om det går bättre :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: komplettera sågverk med hyvel

Årsring  
#749708 Går i tankarna om att bli med hyvel. Skaffade sågverk från wood-mizer ifjol och kört ett hundratal stock. Ska mest sörja husbehovet från egen skog med golv, paneler, etc. Har några funderingar inför valet:
- Angående Wood-mizer 260, kan lita på kvaliteten efter de att produktionen flyttades från Moretens?
- Angående Logosols nya ch3. Nån som testat och kan jämför med 260?
- Hur mycke större fördel ser ni med 4-kutter jämfört med 3?
- Om man vill leda spån till ett separat utrymme med storsäck - vilken spånsug kan man ha till det?


Tacksam för hjälp 👍

Användarvisningsbild

Re: komplettera sågverk med hyvel

Camaro1969  
#749778 kvaliten är nog minst lika bra som innan, de gör väl sågverken i samma fabrik med. oc

jag funderade inte ens på ch3 eftersom prisskillnaden var för liten mot 260

skiljde 12-15K bara, då köper man självklart en 4 kutter anser jag

spånsugen som "hör till" kan du nog anpassa som du vill.
jag har en sån och blåser ut i en hembyggd cyklon med storsäck under

   TS
Användarvisningsbild

Re: komplettera sågverk med hyvel

Årsring  
#749801 Tack Camaro1969

Har du möjligen en bild på uppställningen sug,cyklon,säck?

Användarvisningsbild

Re: komplettera sågverk med hyvel

Camaro1969  
#749807 bläddra lite uppåt i tråden så skymtar det nog, har ingen bättre bild i dagsläget

   TS
Avatar Fallback

Re: komplettera sågverk med hyvel

Henrik.E  
#752582 Jag ska hämta min 260 hyvel imorgon. Kommer nog att köpa till en spånsug också för den jag har nu har lite fel flöde.
Ska man den på 3 kw och som ger 4000 m3/h och som är tänkt som "orginal" till 260 hyveln eller ska man ta den som är på 4kw och som har en lös stos ?
Denna ska ha 5000 m3/h i flöde.
Saknar man nån gång kapacitet på spånsugen med den mindre tro ?

Användarvisningsbild

Re: komplettera sågverk med hyvel

Hols Hyvleri  
#752618 Du kan aldrig ha för stor spånsug! Bästa är väl att styra ned hastigheten på en för stor spånsug, då finns ju kapaciteten om man behöver mer.

Användarvisningsbild

Re: komplettera sågverk med hyvel

Camaro1969  
#752624 Den på 3kw räcker
Då har du även mäjlighet att köra allt på 16A

Avverkar du mycket material kan du ju ställa ner farten på hyveln om inte fläkten tar undan.. men jag har inte varit med om det ännu

Vart köpte du 260 om man får fråga?

   TS
Avatar Fallback

Re: komplettera sågverk med hyvel

Henrik.E  
#752650 Jag har 25 A säkring så behöver inte ta hänsyn till effekten på nån av dessa spånfläktar.

Köpte den i Storvik.

Användarvisningsbild

Re: komplettera sågverk med hyvel

Camaro1969  
#752662 vid eventuell försäljning kanske många med 16A är spekulanter :)

fungerade affären bra i storvik? du fick prylarna som utlovat?

   TS
Avatar Fallback

Re: komplettera sågverk med hyvel

Henrik.E  
#752776 Ja allt som går att köra på 16A är nog mer lättsålt.
Jag avvaktar lite med spånsugen och ska titta om jag kan plocka ihop nåt lämpligt av det jag har ändå.
Fick ev tag på en beg spånfläkt på 7.5kw nu så då räcker det kanske att komplettera med en cyklon, stos och slangar.

Tittade lite snabbt på hyveln igår kväll och såg att alla ytor invändigt var rejält penslade med rostskyddsmedel så man lär nog lägga nån timme på att torka rent där.

Jadå. Har inget att anmärka på affären. Har fått allt som jag ville ha.
Köpte ett bandsågverk samtidigt också.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).