Sågverk (mindre)

komplettera sågverk med hyvel

85 inlägg 31038 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: komplettera sågverk med hyvel

halvproffs  
#719323
Camaro1969 skrev:de är nog 120 nu med ser det ut som.

omhyvling? varför skulle de hyvlas om ?


Är en 2-kutters hyvel.

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: komplettera sågverk med hyvel

Camaro1969  
#719331
halvproffs skrev:
Camaro1969 skrev:de är nog 120 nu med ser det ut som.

omhyvling? varför skulle de hyvlas om ?


Är en 2-kutters hyvel.



aah sorry, va i min egen lilla värld :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: komplettera sågverk med hyvel

Camaro1969  
#720402 Men nu ni ha ja provhyvlat första seriösa omgången.

280 meter trall

Gick riktigt bra.

Gubben som varit tveksam till dessa ”plåtlådor” var nog rätt imponerad:)

Funkade skapligt med spånfläkt och cyklonen med, men visst blåste en del ur, får försöka förbättra detta..

Sen satt nån plåtbit mitt i stosen där man kopplar spånslangarna, gissar de ska förhindra större bitar/stickor att följa med in i röret.

Men i dessa vart det stopp direkt så fick kapa bort dem..

   TS
Användarvisningsbild

Re: komplettera sågverk med hyvel

Bax  
#720490
Camaro1969 skrev:..Sen satt nån plåtbit mitt i stosen där man kopplar spånslangarna, gissar de ska förhindra större bitar/stickor att följa med in i röret.
Men i dessa vart det stopp direkt så fick kapa bort dem..


Åtgärd 1A. De sitter nog där för att inte jänkarna ska kunna köra ner armen i den roterande kuttern och sen stämma tillverkaren..

Användarvisningsbild

Re: komplettera sågverk med hyvel

Camaro1969  
#720496
Bax skrev:
Camaro1969 skrev:..Sen satt nån plåtbit mitt i stosen där man kopplar spånslangarna, gissar de ska förhindra större bitar/stickor att följa med in i röret.
Men i dessa vart det stopp direkt så fick kapa bort dem..


Åtgärd 1A. De sitter nog där för att inte jänkarna ska kunna köra ner armen i den roterande kuttern och sen stämma tillverkaren..


haha ja så skulle det kunna vara...

   TS
Avatar Fallback

Re: komplettera sågverk med hyvel

Henrik.E  
#733583 Jag har börjat titta efter en hyvel nu jag också och det lutar åt en "plåtlåda" med 4 kuttrar.
Har beställt ett bandsågverk som kommer senare, en Wood-mizer LT20 stationär med hydraulik så tanken är att kunna såga och hyvla virke ur egen skog för i första hand eget bruk.

På sikt ska hela huset kläs om. Även invändigt behövs det ju renoveras med lister och paneler och golv. Även maskinhall ska byggas och uthus ska renoveras.
Det kommer nog aldrig ta slut på projekt :-j

Tror säkert att en MP260 räcker åt alla mina projekt men funderar om det kan vara motiverat att lägga 40k extra på en MP360 ?
Det verkar ju vara en rätt mycket rejälare hyvel som nästan väger det dubbla och har lite mer effekt. Fasta bord har den också och kanske
lite finare inställningsmöjligheter ?
Har säkring som räcker till så behöver inte välja hyvel pga detta.
Med denna kanske man kan ta åt sig lite legohyvling också?

Avatar Fallback

Re: komplettera sågverk med hyvel

Dennis1982  
#733668
Henrik.E skrev:Jag har börjat titta efter en hyvel nu jag också och det lutar åt en "plåtlåda" med 4 kuttrar.
Har beställt ett bandsågverk som kommer senare, en Wood-mizer LT20 stationär med hydraulik så tanken är att kunna såga och hyvla virke ur egen skog för i första hand eget bruk.

På sikt ska hela huset kläs om. Även invändigt behövs det ju renoveras med lister och paneler och golv. Även maskinhall ska byggas och uthus ska renoveras.
Det kommer nog aldrig ta slut på projekt :-j

Tror säkert att en MP260 räcker åt alla mina projekt men funderar om det kan vara motiverat att lägga 40k extra på en MP360 ?
Det verkar ju vara en rätt mycket rejälare hyvel som nästan väger det dubbla och har lite mer effekt. Fasta bord har den också och kanske
lite finare inställningsmöjligheter ?
Har säkring som räcker till så behöver inte välja hyvel pga detta.
Med denna kanske man kan ta åt sig lite legohyvling också?

Jag har en 260. Jag skulle hellre lägga extrapengarna på en vettig spånhantering. Jag har ett stativ med säckar. Det är inte speciellt effektivt om man vill hyvla lite mer. Blir många stopp för säckbyte.

Avatar Fallback

Re: komplettera sågverk med hyvel

Henrik.E  
#733669 Spånsug / spånfläkt har jag redan sen tidigare. En på 5,5 kw med säckhantering och en lite större med cyklon. Tror den är på 11kw så den bör räcka.
Båda har frekvensstyrningar så det går att justera varvtalet om man vill.
Är väl slang till hyveln som lär köpas in bara.

Nån som har använt både en 260 och en 360 som har nåt att säga om skillnaderna ?

Avatar Fallback

Re: komplettera sågverk med hyvel

Ratelle  
#733671 Håller med Dennis 1982 , jag har en ph 260 där spånet hamnar i två säckar. Har tröttnat på att ta in större volymer för spånhanteringen fungerar inte med två säckar som blir mycket snabbt fulla. Vid en större beställning av reglar som ska vara ex 95 mm så släpper jag igenom dom i torrklyven går mycket snabbt med minimalt med spån

Användarvisningsbild

Re: komplettera sågverk med hyvel

Camaro1969  
#733704 för mig valde jag bort 360 just för säkringen.

jag ringde dock på en annons på en 360, och han hade även en 260 som han skulle behålla
han tyckte den var bättre och gav finare resultat, låter lite konstigt tycker jag då 360 borde va bättre...

andrahandsvärdet gissar jag dock 260 håller bättre, just pga strömbehovet :)

   TS
Avatar Fallback

Re: komplettera sågverk med hyvel

Henrik.E  
#733712 Ja andrahandsvärdet kan jag tänka mig är lite bättre på en 260 mot en 360.
Lite för bra andrahandsvärde också för att köpa en begagnad tycker jag.
Verkar ju som att dom som säljer sina begagnade 10-12 år gamla PH260 nu får mer än vad dom gav för dom som nya.
-10 kostade en ny PH260 65700kr enl en prislista jag hittade.
Samma år kostade en PH360 84800kr.
Såldes en 260 på klaravik förra veckan för 70k.
Dock var det ju lite stål med men bra andrahandsvärde ändå.

Var och tittade på nya 260 och 360 idag och visst är det lite skillnad på dom. Allt på 360 är ju rejälare.
Frågan är bara vilken man ska ha ?

Användarvisningsbild

Re: komplettera sågverk med hyvel

Camaro1969  
#733726 Vad kostar dom nu?

   TS
Avatar Fallback

Re: komplettera sågverk med hyvel

Henrik.E  
#733734 En 260 med bord kostar 94k idag. Utan borden 90k.
+37% i prisökning på 11år.

En 360 kostar 136k idag.
60% prisökning på denna under samma tid.

Nuförtiden verkar ju priserna höjas flera gånger /år också. Vad kostade din 260 när du köpte den i maj ?

Användarvisningsbild

Re: komplettera sågverk med hyvel

Camaro1969  
#733782 kosta 100 med spånfläkt, så ca 90 gissar jag på

jag är nöjd med min 260, vad är egentligen bättre på 360? snabbare såklart
körde 1000 meter råspont häromdagen, och jag ställde in farten så det passade bra att hantera virket runtomkring..
det var definitivt inte maxhastighet :)

   TS
Avatar Fallback

Re: komplettera sågverk med hyvel

Henrik.E  
#733923 Det är väl om man skulle vilja hyvla några grövre dimensioner då som inte funkar i en 260.
Breda kilsågade golv med spont kanske ? Men är det kilsågat så lär man ju hyvla en spont i taget ändå.
Annars får man väl lösa spontningen på nåt annat sätt kanske ?
Såg att det fanns spindelförlängare att köpa till 260 också så då verkar ju maxhöjden bli lika som på en 360 eller är det nåt annat som begränsar ?
Annars säger ju specen att maxhöjden är 100mm på en 260 vid 4-sidig hyvling där 360 ska klara 160mm.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).