Sågverk (mindre)

Laimet 120

32 inlägg 14409 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Laimet 120

halvproffs  
#687834
Olov Jonsson skrev:Hej. Hur har du det med skärpan på klingan?
Om klingan är slö kan stocken vrida sig vilket resulterar i att skären inte blir i vinkel.
På våran bänk brukar det var ett tecken på att det är dax att skicka klingan på slipning.
Det blir stor skillnad även om man inte upplever att den är slö.
(Hårdmetallklinga)


Det fenomenet upplevde jag i våras vid sågning av grov stock. Tror dock inte att stocken vred sig för oss utan att ju längre in i stocken så la sig klingan. Bytte klinga och sen blev det bra.

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Laimet 120

dejvi  
#694435 Mellanrapport:

Fick lite tid över i mellandagarna så jag plockade bort klingaxeln och svarvade flänsarna. Enligt fabriken ska flänsarna svarvas fastspännda på axeln med den lösa flänsen felsvängd. Svarvningen görs mellan dubbar och flänsarnas anliggningsyta svarvas lite koniskt (mätte originalytans konicitet till 1,5 grader)
Både inre och yttre fläns ska alltså svarvas i samma uppspänning. Bra att svarven får komma till någon nytta nu som då.
$matches[2]

$matches[2]


För att testa flänsarna: lägg klingan på axeln, lägg en linjal mot klingan, spänn fast muttern och håll koll på om klingan ändras (anliggningen mot linjalen)
Sväng sedan klingan fel väg och gör samma sak, slår sig klingan åt samma håll hela tiden är det risk att flänsarna bör åtgärdas.
På min såg finns ingen medbringartapp vilket gör att klingan kan slippa att "halka" och på så vis slita på den inre fasta flänsen, gör då att klingan slår sig mot traktorn.

Blev en väldig skillnad med nysvarvade flänsar! Nu håller jag toleranserna. Tjocklek har hållit sig inom 5-tiondelar och bredd inom 1mm. Känns bra. Några 8"-plank fick jag godkänna 2-2,5mm kast på. Men det hamnade på lärpengskontot, väss klingan tillräckligt ofta!

1610748436_img_20201230_181402.jpg

Nya remmar blev det också!

Bara att fortsätta tugga igenom stockhögarna nu...

Tack för alla tips och råd. Det kommer säkert nya frågor småningom! Har på känn att detta också är en bransch där man aldrig blir fullärd 😀

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).