fre 15 jan 2021, 23:12#694435
Mellanrapport:
Fick lite tid över i mellandagarna så jag plockade bort klingaxeln och svarvade flänsarna. Enligt fabriken ska flänsarna svarvas fastspännda på axeln med den lösa flänsen felsvängd. Svarvningen görs mellan dubbar och flänsarnas anliggningsyta svarvas lite koniskt (mätte originalytans konicitet till 1,5 grader)
Både inre och yttre fläns ska alltså svarvas i samma uppspänning. Bra att svarven får komma till någon nytta nu som då.
$matches[2]
$matches[2]
För att testa flänsarna: lägg klingan på axeln, lägg en linjal mot klingan, spänn fast muttern och håll koll på om klingan ändras (anliggningen mot linjalen)
Sväng sedan klingan fel väg och gör samma sak, slår sig klingan åt samma håll hela tiden är det risk att flänsarna bör åtgärdas.
På min såg finns ingen medbringartapp vilket gör att klingan kan slippa att "halka" och på så vis slita på den inre fasta flänsen, gör då att klingan slår sig mot traktorn.
Blev en väldig skillnad med nysvarvade flänsar! Nu håller jag toleranserna. Tjocklek har hållit sig inom 5-tiondelar och bredd inom 1mm. Känns bra. Några 8"-plank fick jag godkänna 2-2,5mm kast på. Men det hamnade på lärpengskontot, väss klingan tillräckligt ofta!
1610748436_img_20201230_181402.jpg
Nya remmar blev det också!
Bara att fortsätta tugga igenom stockhögarna nu...
Tack för alla tips och råd. Det kommer säkert nya frågor småningom! Har på känn att detta också är en bransch där man aldrig blir fullärd 😀
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto