Sågverk (mindre)

Laimet 120

32 inlägg 14543 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Laimet 120

dejvi  
#682823 Tack för svar, tycker nog 1a o 2a snittet blir raka, men har inte testat eller mätt, bara min känsla. Ska försöka kolla med ett murarsnöre hur 1a o 2a snittet är. Vinkeln mellan 1a o 2a snittet blir iaf 90 grader, det har jag kollat med vinkelhake.

Driver med traktor. Tanken var att driva sågen med en zetor 8011 crystal, vanlig drivkälla på sågar här förr i tiden. Tycker den tappar för mycket varv då man sågar, svarar sent på belastningen.

Har också testat driva med en annan traktor, mf 575 mp. Den har 14 hästar och 11nm mindre men håller varven mycket bättre, nog tappar den också lite, men då matar jag nog på allt vad det går.

Har testat olika matningshastighet, får likadana kilar hela tiden. Har mätt in anhållet, parallellt både mot bänk och klingfläns.
Flänsarna har släpp, och klämytan hel och fin vad jag kan se och känna.

Klingan sträckt till 1050 rpm på klingaxeln. Har kontrollerat rätt varvtal med varvtalsmätare.

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Laimet 120

Åke Nilsson  
#682880 Man ser då man sågar ut stocken om det vill bli en knopp på nån sida.
samt kolla blocket med vinkel om det vinkelrätt bägge ändor.
se om bänken i våg tvärsöver. kolla under ramen med pass.

tycker konstigt att inte 8011 orkar hålla varv.
kört med ursus med samma motor samt mf 185 och gått bra.

sedan 1993 med volvo d60 från lastbil men bytt till insprutningspump från en åkerman grävare.

Avatar Fallback

Re: Laimet 120

dejvi  
#682938 Måste ännu fråga vad du menar med knopp? Tycker som sagt att 1a o 2a snittet blir raka. Men ska kolla o mäta nästa gång jag sågar.

Vinkeln är 90gr mellan första o andra snittet.

Angående zetorn är jag också missnöjd. Köptes för att driva sågen, i grannbyn finns en likadan ursus som driver en kara-såg och vet av andra också som har kört sågar med just zetor 8011. Gissar att det är något problem med regulatorn/pumpen, men vad vet jag inte... Ska se vad vi ska göra åt den.

Nästa steg blir nog att prova driva sågen med en Fiat 980, en 6a med 100 hästar borde ju orka...

Användarvisningsbild

Re: Laimet 120

Åke Nilsson  
#682947 knopp blir det om klingan riktar upp sig efter du kört ut från stocken.
då känns en knopp på bakan eller stockämnet.

hade det då tumställaren stod fel.
då man körde bredd på blocket sågade den smalare högst upp.
minskade släppning , man ska inte överdriva det behövs inte nå mycket om klingan skränkt rätt behövs nästan inget

Avatar Fallback

Re: Laimet 120

otis  
#683183 Kolla klingan innan den går in i stocken respektive när den går i stocken. Du kan t.ex. ha en markering på klingskyddet
så att du har en referenspunkt, sen kollar du om klingan "står" kvar i samma läge. Då kan du lättare se om den drar åt
något håll. Linjerar klyvkniven med klingan?
MVH Otis.

Användarvisningsbild

Re: Laimet 120

Camaro1969  
#683251 kan man såga utan tryckrulle i dessa sågar för att testa?

är det klingstyrningar även på laimet? (har en säterbänk)

är kniven bakom klingan "osynlig" när du kollar över klingan (om det är kniv på dessa)

Avatar Fallback

Re: Laimet 120

otis  
#683331 1. Ja
2. ja
3. ja

Användarvisningsbild

Re: Laimet 120

Camaro1969  
#683563 Blir det samma fenomen om du kör utan rulle?

Främre styrningen ett a4 ark mellanrum.
Bakre nån mm till.

Jag antar kniven sitter rakt och inte styr?

Användarvisningsbild

Re: Laimet 120

Åke Nilsson  
#683641 1 a o 2 a snittet vinkelrätt i bakändan?
När du sågade ur stocken ?
Om allt rakt då har det att göra med tumställaren som vrider efter blocket

Avatar Fallback

Re: Laimet 120

otis  
#685216 Om du använder delningsplåten (den långa plåten efter klyvkniven) kan det vara lite lurigt. Beroende på hur den sitter kan
den styra blocket i oönskad riktning. Jag har den bara fixerad i sidled i anslutning till klyvkniven för övrigt kan flexa i sidled
så att blocket inte påverkas.
Hälsningar Otis.

Avatar Fallback

Re: Laimet 120

dejvi  
#686128 Tack för alla svar och tips. Har varit fullt upp ett tag så har inte hunnit testa desto mera. Har nu fiat 980 framför och den tappar nog inte varv. Men känns fortfarande som att klingan tappar lite varv, kan det slira på remmarna månne? Är nog gamla remmar som känns skarpa o hala. Blir nog att se över alla remmar.

Sen ännu en fråga, hur avgör jag om klingans flänsar är i skick? Funderar om man borde svarva dem också för att garantera bra anliggning.

Har bara klyvkniv, ingen delningsplåt. Men om du @otis har bild på hur din plåt är monterad får du gärna dela ett par bilder. Har på plan att bygga en delningsplåt.
Klyvkniven är i linje med klingan så den borde inte styra blocket.

Har problem med att vinkeln mellan 1a o 2a snittet inte stämmer hela vägen. I början är den 90gr men mot slutet stämmer den inte mera...
1607807908_img_20201112_090654.jpg

Användarvisningsbild

Re: Laimet 120

Åke Nilsson  
#686322 Blir aldrig ett bra resultat utan asfalt eller betong golv.
Kännt som sågram kan stå skevt. prova justera om den lite överdriv gärna så kan den gå bra.

Avatar Fallback

Re: Laimet 120

dejvi  
#686392 Nä, klart att det är bättre med betong under. Men alla mobila cirkelsågar klarar ju av det...
Den står högst upp på en moränås, under stödbenen har jag plåtar (450mm i diameter o 10mm tjocka), så den borde nog stå bra där!
Har kontrollmätt med vattenpass både längs med o tvärs över rullarna. Allt i våg!

Känns fel att kompensera okänt fel med att justera ramen skev. Ska testa byta remmar och svarva flänsarna till nästa test.

Användarvisningsbild

Re: Laimet 120

Åke Nilsson  
#686403 Prova loda eller riktigt bra vattenpass. Sätt ett järn i bänk och rulla bänken framåt.
Klingflänsar kändes jävligt långsökt.
Är klingan för tajt på axeln är det inte bra heller

Avatar Fallback

Re: Laimet 120

Olov Jonsson  
#687756 Hej. Hur har du det med skärpan på klingan?
Om klingan är slö kan stocken vrida sig vilket resulterar i att skären inte blir i vinkel.
På våran bänk brukar det var ett tecken på att det är dax att skicka klingan på slipning.
Det blir stor skillnad även om man inte upplever att den är slö.
(Hårdmetallklinga)

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).