Sågverk (mindre)

Sågverk för motorsåg.

10 inlägg 8486 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sågverk för motorsåg.

Lost themes  
#471130 Hej, funderar på att köpa sågverk för motorsåg, blir nog denna http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=1 ... tIndex=394 eller https://www.blocket.se/vasterbotten/Min ... 245395.htm

vilken tror ni på?

Logosol Big mill går bort då den kräver två muttar på svärdet vilket min såg inte har.



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Sågverk för motorsåg.

axwell  
#471143
Lost themes skrev:Logosol Big mill går bort då den kräver två muttar på svärdet vilket min såg inte har.


För att det inte skall bli olidligt långsamt bör man ha en skapligt stark såg.

Vilken såg har du, kolla hur svärdet hålls på plats utan att det glappar uppåt/ nedåt..
Den bakre styrningen(tappen) kan på många sågar bytas ut till en svärdsbult.

Användarvisningsbild

Re: Sågverk för motorsåg.

Lost themes  
#471144 HQ 234 SE, vet inte om den sågen är rätt för jobbet, men tänkte testa alla fall.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågverk för motorsåg.

tallen100  
#471149 Du bör ha en såg på minst 60 cc.. Dom mindre sågarna blir inte långlivade.

Användarvisningsbild

Re: Sågverk för motorsåg.

Lost themes  
#471151 Hade mest bara tänkt att testa nu och köpa bättre såg sedan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågverk för motorsåg.

Mats_Orberga  
#471174 En liten kvistningssåg med trettio år på nacken är inte rätt såg för det jobbet. Jag har gått från 60 till 70 till 90 kubik. På sågverk är annars elmotorer helt överlägsna.

Användarvisningsbild

Re: Sågverk för motorsåg.

Lost themes  
#471192
Mats_Orberga skrev:En liten kvistningssåg med trettio år på nacken är inte rätt såg för det jobbet. Jag har gått från 60 till 70 till 90 kubik. På sågverk är annars elmotorer helt överlägsna.


Tänkte nog att det var så. Får se om jag hittar någon bra beg eller köper ny, grymt sugen på Stihl 661

Så vilket av dom sågverk jag länkade hade ni köpt Inkl logosol Big Mill?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågverk för motorsåg.

totte  
#471206 Som sagt, stor risk att den lilla sågen inte överlever första stocken ens. Men du verkar ju ha kommit på bättre tankar nu :-bd

Avatar Fallback

Re: Sågverk för motorsåg.

Ferguson system  
#471207 Kort oppsumert, så er forskjellene på de sagbrukene du lenket til at: big mill er mer egnet til å lage plank med, mens de to andre er mer egnet til å lage plater eller skjære grovt med.

I forhold til sag, så vil jeg anbefale at du begyner med ei på 60-70cc for å se om dette er noe som passer for deg å drive med. Ei slik sag er også godt egnet til f.eks vedkapping og blir ikke ekstremt tung å bruke til lettere arbeid som kvisting.
Finner du ut at sagbruk er noe du liker å drive med, så går det an å oppgradere til ei 90cc eller 120cc sag ved et senere tidspunkt.

Användarvisningsbild

Re: Sågverk för motorsåg.

jocke_gök  
#486749 Har en Logosol Big Mill inkl Stihl 066 med ett 90cm svärd. Sågar bara hårda träslag ss ek och ask, funkar bättre än jag trott från början.. Framförallt mycket bra service från Logosol!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).