Sågverk (mindre)

Nytt saghus

18 inlägg 10090 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nytt saghus[emoji3]

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#529594 Ser bra ut etta, jag funderar på något liknande, får se om det blir av någon dag...

Du har inte funderat på att höja upp rälsen något? Jag tycker nästan att man hamnar lite för lågt i arbetshöjd, men är osäker på om det är något annat som blir sämre av att höja upp rälsen...

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Nytt saghus[emoji3]

Jotto  
#529672 Rälsen kunne kanskje vært 5cm høyere. Noe mere enn det, så blir det høyt til førarplats-synes jeg. Og jeg er sterkere for å vende stokken i denne høyden. Men kanskje blir den høyere med tiden....?[emoji3]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nytt saghus[emoji3]

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#529755 En låg räls är bra när man skall vrida grova stockar. Jag brukar vrida med ett långt brytjärn & vändhake samt ta emot med ett långt spett för att inte stocken ska slå i för hårt. Ju lägre räls desto mindre kraft behövs det för att hålla emot och dessutom blir det lagom arbetshöjd för både brytjärn och spett. Spettet behövs dessutom för att skjuta tillbaka stocken mot mothållen innan den spänns upp med låset.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).