Sågverk (mindre)

Sliten bänk på Karasåg

6 inlägg 3176 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sliten bänk på Karasåg

Stefan Hansson  
#461526 Hej!

Är det någon här på forumet som har ett karasågverk som liksom jag har en sliten bänk.
Bänken ligger ej riktigt 90^i förhållande till klingan. Antar att det beror på att stålprofilerna tappat sin form när det valsats många mil över rullarna.
Någon som upplevt samma problem och som har en bra lösning?



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Sliten bänk på Karasåg

Tosca  
#461564 Är de mycket svetsade eller kan de vara tänkta att byta ut till nytt stål?

Avatar Fallback

Re: Sliten bänk på Karasåg

zeetorg  
#461578 Kan du inte shimsa under lagringen på klingaxeln?

Avatar Fallback

Re: Sliten bänk på Karasåg

Tosca  
#461585 Har du bilder?
Är det som på en träbänk att båda sidor lutar in mot klingan?

Avatar Fallback

Re: Sliten bänk på Karasåg

Stefan Hansson  
#461614 Åkbordet har ju två sidor som går på varsin sida om klingan.
Som det är nu lutar de :d ned på sina yttre långsidor och lutar alltså upp vid sidan närmast klingan. Det går med andra ord ej att shimsa klingaxeln då detta enbart hjälper ena bänkhalvan och då samtidigt stjälper den andra bänkhalvan.

Var inne ett tag på att skaffa tunna plattjärn att svetsa på undersidan för att på så vis shimsa bänken men ville först höra här om någon haft samma problem som jag.
Problemet är även att det ej är under hela bänken. Slutet på åkbordet är bra då det ej legat särskilt mycket tungt timmer där. Så ska man svetsa dit plattjärn under vill det till att man lyckas fasa ned det utan några större skillnader som annars gör så att bordet "hoppar" när det passerar rullarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sliten bänk på Karasåg

Ratelle  
#461630 Har du kollat så att det inte är rullarna som bordet ligger på som är slitna.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).