Sågverk (mindre)

Skaffa lämplig hyvel till hobbysågarens såghus

60 inlägg 27727 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skaffa lämplig hyvel till hobbysågarens såghus

Camaro1969  
#695083
josip skrev:Personligen tror jag inte 16A pallar för den hyveln + en ordentlig spånsug. Med hjälp av ett elverk för spånsugen kunde det ju säkert funka.
Kan vara att jag har fel, men det är nog på gränsen i alla fall. Spånsugen skall ju nog vara en 2-3kw minst.

Utrymmet som Anders65 har är verkligen fint! Man behöver mycket plats runt omkring en hyvel. Speciellt i längdriktning förstås. 2,5ggr virkets längd minst.



full effekt går det såklart inte.
spånfläkten är väl 3kw "standard" till denna hyvel,

så maxeffekten är 17-18kw



enligt säljaren ja precis, säljaren så går det köra bra hårt med maskinen på 16A om man inte lagar mat osv samtidigt.

men vad som är bra mycket vet jag ju inte.

samtidigt så drar ju elmotorer bara så mycket de belastas med.
uppstarten är ju en kutter i taget, så det ska gå bra..

frågan är ju hur mycket de belastas vid vanlig hyvling. kan man köra bra hårt och de bara belastas 50% räcker ju 16A långt jussom...

därför skulle man vilja testhyvla hos någon som har en hyvel och gärna 16A, och kanske ställa dit nån strömförbrukare samtidigt så man ser hur det går belasta


jag har ju lyckats köra sönder några säkringar med vedmaskinen (pilkemaster evo36) och den är bara på 7,5kw tror jag...
men det är ju när man kör fast i klyven typ...

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Skaffa lämplig hyvel till hobbysågarens såghus

halvproffs  
#695085 Jag har 20amp i huvudsäkring men skåpet där jag tar strömmen från är 16 amp.
Hyveln har fyra 3kw motorer plus motorn för framdrivningen som jag tror är mindre.
Spånsugens motor är också på 3kw.
Någon enstaka gång har säkring gått.

Jag snickrade en kraftig pall av 4×4" med 2" plank som golv som jag bultat fast hyvel och spånsug i. Ha spånsugen så nära hyveln som möjligt för bästa sugförmåga! Lätt att flytta med pallyftare.

Har också evo 36 och den har ätit många 16amp säkringar.

Användarvisningsbild

Re: Skaffa lämplig hyvel till hobbysågarens såghus

Anders65  
#695093 Jag håller till lite utanför Alingsås.
16 amp räcker för hyvel o spånsug
Har logosol klyvsåg och därför har jag 25 amp.0

Användarvisningsbild

Re: Skaffa lämplig hyvel till hobbysågarens såghus

Camaro1969  
#695101
halvproffs skrev:Jag har 20amp i huvudsäkring men skåpet där jag tar strömmen från är 16 amp.
Hyveln har fyra 3kw motorer plus motorn för framdrivningen som jag tror är mindre.
Spånsugens motor är också på 3kw.
Någon enstaka gång har säkring gått.

Jag snickrade en kraftig pall av 4×4" med 2" plank som golv som jag bultat fast hyvel och spånsug i. Ha spånsugen så nära hyveln som möjligt för bästa sugförmåga! Lätt att flytta med pallyftare.

Har också evo 36 och den har ätit många 16amp säkringar.


så du har samma hyvel halvproffs?

och evo36 tar mer proppar än hyveln?

det låter lovande, och man kanske kunde testa, annars får man säkra upp till en kostnad av 2000:- per år verkar det som, även det är ju överkomligt.

men jag tror ju ändå att om man har 20A huvudsäkring men sen nersäkrat till 16A så är det stabilare än 16A huvudsäkring såklart.

övriga hushållsförbrukare påverkar ju knappt de 16A till hyveln då.

bra tips ang spånsug, funderar på paketet med spånsug och filter/säckhantering, men jag gissar man blir less av att tömma säckar...

Användarvisningsbild

Re: Skaffa lämplig hyvel till hobbysågarens såghus

Camaro1969  
#695102
Anders65 skrev:Jag håller till lite utanför Alingsås.
16 amp räcker för hyvel o spånsug
Har logosol klyvsåg och därför har jag 25 amp.0


långt för mig.

pratade precis med nån på moretens som tidigare byggde dem (?) han sa att 16A inte räcker, eller ja man kan hyvla en planka men nästa planka går proppen..

man vet inte vad man ska tro?

Användarvisningsbild

Re: Skaffa lämplig hyvel till hobbysågarens såghus

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695109 Jag har 16A, en tvåkutters och en förhållandevis liten spånsug och har faktiskt provat att köra samtidigt som vedmaskinen
och det går så länge man inte matar för hårt i vedmaskinsklyven.
Men man är på gränsen såklart.
Så min slutsats är att bygg för 25A men prova kör på 16A för att spara elabonnemangspengar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skaffa lämplig hyvel till hobbysågarens såghus

halvproffs  
#695111
Camaro1969 skrev:
halvproffs skrev:Jag har 20amp i huvudsäkring men skåpet där jag tar strömmen från är 16 amp.
Hyveln har fyra 3kw motorer plus motorn för framdrivningen som jag tror är mindre.
Spånsugens motor är också på 3kw.
Någon enstaka gång har säkring gått.

Jag snickrade en kraftig pall av 4×4" med 2" plank som golv som jag bultat fast hyvel och spånsug i. Ha spånsugen så nära hyveln som möjligt för bästa sugförmåga! Lätt att flytta med pallyftare.

Har också evo 36 och den har ätit många 16amp säkringar.


så du har samma hyvel halvproffs?

och evo36 tar mer proppar än hyveln?

det låter lovande, och man kanske kunde testa, annars får man säkra upp till en kostnad av 2000:- per år verkar det som, även det är ju överkomligt.

men jag tror ju ändå att om man har 20A huvudsäkring men sen nersäkrat till 16A så är det stabilare än 16A huvudsäkring såklart.

övriga hushållsförbrukare påverkar ju knappt de 16A till hyveln då.

bra tips ang spånsug, funderar på paketet med spånsug och filter/säckhantering, men jag gissar man blir less av att tömma säckar...


Det är Moretens som bygger hyvlarna men Logosol tar åt sig äran.
Har nog haft min hyvel i ca 15 år.
Glöm hantering med säckar. Blir fullt på en gång både i säck och hyvel.

Evo36; när oljan är kall och jag slår i andra steget kan säkringen gå och naturligtvis vid fastkörning i vresigt virke.
Använder du en riktigt lång och bra kabel så håller säkringarna mycket bättre.

Användarvisningsbild

Re: Skaffa lämplig hyvel till hobbysågarens såghus

Camaro1969  
#695137
halvproffs skrev:
Camaro1969 skrev:
halvproffs skrev:Jag har 20amp i huvudsäkring men skåpet där jag tar strömmen från är 16 amp.
Hyveln har fyra 3kw motorer plus motorn för framdrivningen som jag tror är mindre.
Spånsugens motor är också på 3kw.
Någon enstaka gång har säkring gått.

Jag snickrade en kraftig pall av 4×4" med 2" plank som golv som jag bultat fast hyvel och spånsug i. Ha spånsugen så nära hyveln som möjligt för bästa sugförmåga! Lätt att flytta med pallyftare.

Har också evo 36 och den har ätit många 16amp säkringar.


så du har samma hyvel halvproffs?

och evo36 tar mer proppar än hyveln?

det låter lovande, och man kanske kunde testa, annars får man säkra upp till en kostnad av 2000:- per år verkar det som, även det är ju överkomligt.

men jag tror ju ändå att om man har 20A huvudsäkring men sen nersäkrat till 16A så är det stabilare än 16A huvudsäkring såklart.

övriga hushållsförbrukare påverkar ju knappt de 16A till hyveln då.

bra tips ang spånsug, funderar på paketet med spånsug och filter/säckhantering, men jag gissar man blir less av att tömma säckar...


Det är Moretens som bygger hyvlarna men Logosol tar åt sig äran.
Har nog haft min hyvel i ca 15 år.
Glöm hantering med säckar. Blir fullt på en gång både i säck och hyvel.

Evo36; när oljan är kall och jag slår i andra steget kan säkringen gå och naturligtvis vid fastkörning i vresigt virke.
Använder du en riktigt lång och bra kabel så håller säkringarna mycket bättre.


men nu verkar det som woodmizer köpt upp dem och bygger dem i polen, endast med märket woodmizer..
går inte längre köpa som moretens eller logosol...


evo 36 har jag nog aldrig smällt en propp förutom när man av misstag råkat släppa klyven och direkt startat den, i lite grövre.

kör man bara på lågfartsklyvning verkar det går bra.

men nu har jag kört senaste året med traktor eftersom jag gjort en större vedplan längre från gården och törs inte använda sån lång skarvsladd :(

Användarvisningsbild

Re: Skaffa lämplig hyvel till hobbysågarens såghus

Camaro1969  
#695275 Halvproffs, har du några bilder/filmer på din hyvel här på forumet?

Användarvisningsbild

Re: Skaffa lämplig hyvel till hobbysågarens såghus

halvproffs  
#695279
Camaro1969 skrev:Halvproffs, har du några bilder/filmer på din hyvel här på forumet?


Vet ej, men jag tror att det finns nån bild.
Kollade galleriet nu och hittade inga bilder.
Kan göra en film i sommar med hela linjen hur jag jobbar med tillverkningen. Det är ju bara småskalig verksamhet. Ca 20 kubik per år.
Tycker dock att det är fantastiskt roligt att förädla mitt eget virke.

Användarvisningsbild

Re: Skaffa lämplig hyvel till hobbysågarens såghus

halvproffs  
#695292 Så här ser det ut efter stabbning.

Användarvisningsbild

Re: Skaffa lämplig hyvel till hobbysågarens såghus

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695299 Varför ändkapar du innan hyvling?
Kapar du båda ändar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skaffa lämplig hyvel till hobbysågarens såghus

halvproffs  
#695310
Slurfi skrev:Varför ändkapar du innan hyvling?
Kapar du båda ändar?


Smidigast så för mig. När virket gått genom hyveln har jag virkesförrådet direkt efter.
Har en till kap efter hyveln också så om jag varit för snål vid ändkapningen blir det justerat då.
Varför skulle jag inte kapa bägge ändarna?

Användarvisningsbild

Re: Skaffa lämplig hyvel till hobbysågarens såghus

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695386
halvproffs skrev:
Slurfi skrev:Varför ändkapar du innan hyvling?
Kapar du båda ändar?


Smidigast så för mig. När virket gått genom hyveln har jag virkesförrådet direkt efter.
Har en till kap efter hyveln också så om jag varit för snål vid ändkapningen blir det justerat då.
Varför skulle jag inte kapa bägge ändarna?

Jag bara frågar så det blir klarlagt hur du gör, jag ändkapar inte förrän när jag tar virket i bruk.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skaffa lämplig hyvel till hobbysågarens såghus

halvproffs  
#695389
Slurfi skrev:
halvproffs skrev:
Slurfi skrev:Varför ändkapar du innan hyvling?
Kapar du båda ändar?


Smidigast så för mig. När virket gått genom hyveln har jag virkesförrådet direkt efter.
Har en till kap efter hyveln också så om jag varit för snål vid ändkapningen blir det justerat då.
Varför skulle jag inte kapa bägge ändarna?

Jag bara frågar så det blir klarlagt hur du gör, jag ändkapar inte förrän när jag tar virket i bruk.


Jaha. Nu har ju jag viss försäljning av virke och då måste det vara ändkapat. Även skönt att kunna använda det direkt också.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).