Sågverk (mindre)

Skaffa lämplig hyvel till hobbysågarens såghus

60 inlägg 27580 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skaffa lämplig hyvel till hobbysågarens såghus

rokon  
#461257 Jag har en Stenberg RLA riktlisthyvel med 4 kuttrar som är rätt smidig om man inte kör mycket avverkning på alla 4 kuttrar samtidigt då överskrider man dess kapacitet, då är det bättre att köra med 2 kuttrar åt gången. Den drivs via en periodomformare för strömmen som gör att varje kutter får rätt varvtal utan uppväxling, vilket gör att maskinen har ett kompaktare uppbyggnad med varje kutter direkt på varje enskild motors axel som även är dess spindel. Axlarna är 30mm i diameter. Maskinen klarar sig med 20 Amp säkringar.
Maskin och omformare är genomgångna och sedan dess endast lite körda, jag har hyvlat 6x22 mm kälad list för kompositbygge i Båtbyggeri med den.
Jag kan sälja maskinen för 25000kr för den som tror sig ha användning av den. Maskinen går att provköra där den står 5km utanför Söderhamn.

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Skaffa lämplig hyvel till hobbysågarens såghus

rokon  
#461310 Absolut att Logosol försvarar sin plats i den småskaliga träbearbetningen. Men jag har själv inte jobbat med deras grejor så där lämnar jag över till andra.
Slurfi undrade också
Är det smartare att söka en begagnad proffsmaskin istället?
för hyvling till hobbysågarens såghus så beror det ju så på vad man har för önskemål att klara när det gäller dimensioner och så.
Av äldre profsmaskiner så har Ju Stenbergs kombimaskiner varit väldigt populära, de är uppbyggda som en rikthyvel, med planhyvelfunktion som kan vridas åt sidan en frässpindel med 30 mm axel samt en klinga för sågning. De finns även med ytterligare tillbehör.
Stenbergs maskiner är gjorda i gjutjärn och väger därför mera, men tål även många års användning, men de har ju nu redan många år bakom sig som begagnade.
Stenbergs riktlisthyvel är ju som namnet säger ämnade att i ett första steg rikta trästycket och därför är inmatningsbordet långt på min maskin är det 1800mm hela maskinens totala längd är 3475mm,( jag har prospektet framför mig).
Nettovikten inklusive frekvensomformaren är 1525 kg.
Kapacitet hyvelbredd 155 mm
max tjocklek 80 mm
matningshastigheter 4-16 m/min
Spindlarnas varvtal 5700 varv/min
top cutter 4,5 hkr
övriga 2,5 hkr

Avatar Fallback

Re: Skaffa lämplig hyvel till hobbysågarens såghus

josip  
#461313 Det var smart att ha spånsugen på samma pall som hyveln. Jag har spånsugen i ett hörn av spånlådan (avskillt) så spånsug och låda följer med. ser ut som en liten lekstuga ungefär. Använder samma spånsug till bandsågen, så jag tycker att det passar bra så. Spånlådan är tyvärr inte så tät, så sågspån och damm kommer nog ut. Och hamnar delvis på motorn till spånsugen också, men man får sopa rent då och då.

Användarvisningsbild

Re: Skaffa lämplig hyvel till hobbysågarens såghus

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461316 Tack för svaren, ja det är mkt att fundera över innan köp.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skaffa lämplig hyvel till hobbysågarens såghus

Camaro1969  
#691896 Vart det nån hyvel slurfi?

Funderar på en 260 ja.. men det är mkt pengar... särskilt när huset är klart😃

Användarvisningsbild

Re: Skaffa lämplig hyvel till hobbysågarens såghus

Camaro1969  
#694236
Slurfi skrev:Tack för svaren, ja det är mkt att fundera över innan köp.


@slurfi

kan man tagga folk?

Användarvisningsbild

Re: Skaffa lämplig hyvel till hobbysågarens såghus

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694627
Camaro1969 skrev:Vart det nån hyvel slurfi?

Funderar på en 260 ja.. men det är mkt pengar... särskilt när huset är klart😃


Taggningen verkar inte funka nåmer.
Jodå, jag köpte en tvåkuttershyvel från Logosol, tillverkad av Moretens lika samma som WoodMizers
och kanske fler fabrikat.
Den här heter Logosol DH410 och har en liggande kutter 410mm bred och en stående kutter som är 260mm hög.
För mig funkar den fint och prisskillnaden till en fyrkutters är så stor så jag nöjer mig med tvåkutters
med de extra arbete det kräver med ompostningar osv.
Med större omsättning hade en fyrkutters varit rätt, men jag är bara en enkel hobbykille så jag anpassar mig till det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skaffa lämplig hyvel till hobbysågarens såghus

josip  
#694634 Någon som har koll på vad Logosols nya hyvel CH3 går för och vilka priser det rör sig om? De har väl inte mera Moretens hyvlar i sitt sortiment?
Har själv också en DH410 och håller med Slurfi angående prisskillnaden. En sak som jag märkt är att det lönas att satsa litet på logistiken runt hyveln, så att man får hanteringen av virket effektivt. (jag har inte det men kanske någon dag..)

Användarvisningsbild

Re: Skaffa lämplig hyvel till hobbysågarens såghus

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694661 Så är det, logistiken runt hyveln är helt avgörande. Med en avverkning på 5mm så måste man köra igenom en del plankor flera ggr
och det är ett himla kånkande av plank fram och tibax.
Kanske det finns nån tråd om detta eller åtm nån bra filmsnutt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skaffa lämplig hyvel till hobbysågarens såghus

Camaro1969  
#694847 tack för återkoppling slurfi!

vad är prislappen för 410?

jag är inne på en 260, men är bara hobbykille ja med... men det är kul med prylar :D

jag har spanat lite på logosols nya, som jag förstår det är woodmizer numer som tillverkar 260 i polen.

logosol har väl därför utvecklat en ny, ch3.

skulle kunna vara ett alternativ, men prislappen skulle hamna på 70-75K
och frågan är då om man inte ändå går upp på en 260 om den kostar 90K


har du slurfi några filmer eller så när du kör 410?

Användarvisningsbild

Re: Skaffa lämplig hyvel till hobbysågarens såghus

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694909


Hittade denna filmsnutt när jag testar spånsugen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skaffa lämplig hyvel till hobbysågarens såghus

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695063
1611011225_spontat200m.jpg

Här är en bild på ett tak jag sågade, torkade, hyvlade och så småningom byggde ett tak av.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skaffa lämplig hyvel till hobbysågarens såghus

Anders65  
#695069 Har en 260 logosol som fungerar mycket bra så den kan jag verkligen rekommendera.

Användarvisningsbild

Re: Skaffa lämplig hyvel till hobbysågarens såghus

Camaro1969  
#695075
Anders65 skrev:Har en 260 logosol som fungerar mycket bra så den kan jag verkligen rekommendera.



du hade bra utrymme/lokal!

jag är ju inne på att skaffa en 260

men jag har 16A huvudsäkring så det är mest detta som gör att jag tvekar.
man är ju tvungen att ha spånsug såklart. och pallar 16A hyvel + spånsug?


vart håller du till Anders65 ?

jag håller på letar ställen som har 260 där det går göra studiebesök

Avatar Fallback

Re: Skaffa lämplig hyvel till hobbysågarens såghus

josip  
#695078 Personligen tror jag inte 16A pallar för den hyveln + en ordentlig spånsug. Med hjälp av ett elverk för spånsugen kunde det ju säkert funka.
Kan vara att jag har fel, men det är nog på gränsen i alla fall. Spånsugen skall ju nog vara en 2-3kw minst.

Utrymmet som Anders65 har är verkligen fint! Man behöver mycket plats runt omkring en hyvel. Speciellt i längdriktning förstås. 2,5ggr virkets längd minst.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).