Sågverk (mindre)

Funderingar köp bandsågverk

87 inlägg 40074 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Funderingar köp bandsågverk

Lillesves  
#544855 Ja det är inte fel med bättre arbetshöjd. Jag ska nog höja mitt några cm också.

@slatte ja jag har en PH260. Har du hyvel också eller funderar på att skaffa?

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Funderingar köp bandsågverk

slatte  
#544932 Jag funderar i nästa steg att också skaffa mig en PH260, när ekonomin tillåter vill säga.
Det jag har funderat på är när man sågar tex regelvirke och planerar att hyvla dessa, vad är lagom sågmått på färskt virke för att sedan hyvla till låt oss säga 145x45mm hur brukar ni resonera?

Jag planerar att börja såga barkborreangripna granar jag misstänker att detta kan vara knöligar än färskt virke att såga men det återstå att se.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Funderingar köp bandsågverk

Arvid0  
#544933
slatte skrev:Jag funderar i nästa steg att också skaffa mig en PH260, när ekonomin tillåter vill säga.
Det jag har funderat på är när man sågar tex regelvirke och planerar att hyvla dessa, vad är lagom sågmått på färskt virke för att sedan hyvla till låt oss säga 145x45mm hur brukar ni resonera?

Jag planerar att börja såga barkborreangripna granar jag misstänker att detta kan vara knöligar än färskt virke att såga men det återstå att se.
jag brukar såga i närmsta tum(mm). ska jag ha 45x145 så sågar jag 50x150. ta för vana att såga i 50 mm tjocklek så får du enklare när det ska ströas upp. beror ju lite på hur du har tänkt dig hanteringen och hur mycket du tänkt såga åt gången. men 50x150 är väldigt gångbart om du inte vet vad du ska ha virket till.
varför tror du barkborreangripet blir svårare att såga?

Avatar Fallback

Re: Funderingar köp bandsågverk

slatte  
#544938 En del av granarna har stått angripna ett 2-3 år så det är väldigt torra. Men det kanske inte är något problem.

Tackar för tipset med närmaste tum mått.
Hur fungerar det att hyvla grövre regelvirke i PH260 hyvel tycker du att det fungerar bra?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Funderingar köp bandsågverk

Lillesves  
#545069 Jag brukar ta till lite extra för krympning vid torkning (för färskt virke), typ 52x155mm. Man brukar säga ca 4% torkmån. Sen blir det lite variationer ändå när man börjar såga då stocken kröker sig.

Det grövsta jag har hyvlat är 45x170 spontade plankor till planktimmer stuga. Det gick hur fint som helst men den matar bara 5m/min. Har snålvarianten PH260 Eco

Avatar Fallback

Re: Funderingar köp bandsågverk

plutten  
#545073 Drömmer också om en hyvel av nåt slag. Hur är det ni som har typ logosol 260 vilken typ av spånsug har ni? Och följdfråga, när ni hyvlar grövre dimensioner klarar den av att suga bort all spån så det inte börjar samlas på matningsrullarna.

Användarvisningsbild

Re: Funderingar köp bandsågverk

Lillesves  
#545174
plutten skrev:Drömmer också om en hyvel av nåt slag. Hur är det ni som har typ logosol 260 vilken typ av spånsug har ni? Och följdfråga, när ni hyvlar grövre dimensioner klarar den av att suga bort all spån så det inte börjar samlas på matningsrullarna.


Jag har en 3kW spånsug med spånstos med fyra slangar till hyveln. Den suger inte helt rent men det blir heller inte stopp, förutom när det sätter sig en sticka på tvären vid utsuget. Det är framför allt överkuttern där det kan bli mycket avverkning. Det är också en större dimension på det utsuget.
Men jag matar ganska långsamt, det kanske blir lättare stopp om man matar snabbare med grova dimensioner.

Avatar Fallback

Re: Funderingar köp bandsågverk

slatte  
#547847 Hej! En liten fundering.
Lägger ni allt stockarna på samma håll dvs t.ex smala änden mot såg huvudet?
Hur fungerar toppliften på lx100 alltså den som ska lyfta smala änden?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Funderingar köp bandsågverk

BjörnS  
#547864 Ja det gör jag. Sågar alltid från toppändan. Jag använder en garagedomkraft som topplift. Jag har två rullar monterad på den, så om jag lyfter stocken ligger den på rullorna och det blir mycket enklare att vända stocken.

Avatar Fallback

Re: Funderingar köp bandsågverk

slatte  
#547865 Oki, har du någon bild på din konstruktion med domkraft och rullar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Funderingar köp bandsågverk

skogshasse  
#547914
slatte skrev:Hej! En liten fundering.
Lägger ni allt stockarna på samma håll dvs t.ex smala änden mot såg huvudet?
Hur fungerar toppliften på lx100 alltså den som ska lyfta smala änden?


jag sågar alltid med smala änden mot såghuvet det är mycket lättare att såga då

Avatar Fallback

Re: Funderingar köp bandsågverk

kubb  
#547917
Arvid0 skrev:@lillesves har du matning eller puttar du vagnen? min sågtillverkare (trak-met) tyckte bestämt att jag skulle ha matning om jag skulle ha barkfräs för att det skulle bli tungt annars.

Avatar Fallback

Re: Funderingar köp bandsågverk

slatte  
#552566 Vad tror ni om att såga äldre barkborreträd (bifogade lite bilder )till regelvirke? Skulle ni såga bort all blånad?
All blånad är väldigt fast virke.

1550657279_img_20190211_132323.jpg
1550657189_img_20190211_132306.jpg
1550657189_img_20190211_132320.jpg
Senast redigerad av slatte ons 20 feb 2019, 12:11, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Funderingar köp bandsågverk

Arvid0  
#552567
slatte skrev:Vad tror ni om att såga äldre barkborreträd (bifogade lite bilder )till regelvirke? Skulle ni såga bort all blånad?

1550657279_img_20190211_132323.jpg
1550657189_img_20190211_132306.jpg
1550657189_img_20190211_132320.jpg
nej

Avatar Fallback

Re: Funderingar köp bandsågverk

Avslutat-02  
#552569 Skulle klyva så ja fick blåvirke att kunna förmedla åt någon som snickrar.
Väldigt fint virke.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).