Sågverk (mindre)

Funderingar köp bandsågverk

87 inlägg 40183 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Funderingar köp bandsågverk

slatte  
#540015 Hej plutten, tyvärr har jag inte blivit med sågverk ännu. Men till våren ska det bli ett sågverk, funderar dock fortfarande på vilket jag ska köpa. 11Kw blir det ialf. Står du och väljer mellan samma sågverk som jag? Lx100 lt20b.

   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Funderingar köp bandsågverk

plutten  
#540033 Jag följer i första hand med begagnat marknaden men utbudet verkar vara dåligt.

Användarvisningsbild

Re: Funderingar köp bandsågverk

Arvid0  
#540037 ja begagnat kommer det sällan ut några "bra" bandsågverk. solosågar, bamsesågar och gamla cirkelsågverk däremot. du får inte ha bråttom om du ska vänta på ett begagnat som fyller dina önskemål. jag vet inte om woodmizer åf tar inbyte när kunderna uppgraderar.
Senast redigerad av Arvid0 mån 24 dec 2018, 16:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Funderingar köp bandsågverk

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#540089 Jo så är det, Woodmizer har ibland inbyten när folk uppdaterar eller går upp i prisklass.

Avatar Fallback

Re: Funderingar köp bandsågverk

slatte  
#544624 Då var det beställt, blev ett Wood mizer lx100 för min del efter en lång tids velande. Ser fram mot detta med spänning, kommer bli riktigt kul detta :d

   TS
Användarvisningsbild

Re: Funderingar köp bandsågverk

Lillesves  
#544713
slatte skrev:Då var det beställt, blev ett Wood mizer lx100 för min del efter en lång tids velande. Ser fram mot detta med spänning, kommer bli riktigt kul detta :d


Kul! Jag har också köpt ett LX100 som jag just monterat och sågat första stocken.
Har dock problem med en elkomponent, tidrelät till Y/D starten fungerar inte vid kyla så jag måste värma med hårtork innan det går att starta. Så där gick en dag med felsökning. Ett nytt relä ska vara på väg...

Avatar Fallback

Re: Funderingar köp bandsågverk

slatte  
#544714 Trevligt.
Blev det 7,5 kW elmotor för dig också?

Var det mycket jobb att montera ihop sågen?
Har du gjuten platta, eller hur har du ställt upp sågen?

Verkar som vi är rätt många på forumet som har köpt denna såg, det blir bra när vi delar våra tips och trix.
Tråkigt med relät, hoppas det löser sig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Funderingar köp bandsågverk

Lillesves  
#544738 Ja det blev 7.5kW elmotor (och barkfräs). Det räcker säkert, jag hade inte kunnat ha större för då måste jag dra nya elkablar och byta säkringar.

Det var ganska lätt att montera förutom gängorna på "fötterna" som kärvade. De är väl galvade så några muttrar var förbannat tröga att dra på.
Sen var det mycket jobb att justera in bänken helt i våg.
Jag tyckte bandhjulen och guidehjulen hade bra grundinställningar, men jag har bara sågat en stock än.

Nej jag har ingen gjuten platta, har du det? Jag har ett såghus med plintgrund. Hade kedjesåg förut men har förstärkt med fler plintar och en till bärlina för detta nya.
Här är en bild på det, det är alltså ett par cm breda springor mellan golvplanken så det är lätt att sopa bort spånet

Avatar Fallback

Re: Funderingar köp bandsågverk

slatte  
#544741 Det ser väldigt bra ut.

Tyvärr har jag ingen platta eller plankgolv att ställa sågen på ännu, jag har däremot en grusplan :)
Jag misstänker att det kommer att bli det svåraste att få sågen i våg på gruset för min del.

Min plan är dock att gjuta platta till hösten för att vara redo för nästa säsong.
Jag snålade på barkfräsen men annars är sågen ganska komplett som jag beställde.

Drar du av det färdigsågade virket på änden av sågen och svallen från sidan eller hur har du lagt upp det?
Hur har du löst gummikabeln till sågen för jag antar att denna måste hänga med såghuvudet?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Funderingar köp bandsågverk

Arvid0  
#544745 @lillesves har du matning eller puttar du vagnen? min sågtillverkare (trak-met) tyckte bestämt att jag skulle ha matning om jag skulle ha barkfräs för att det skulle bli tungt annars.

Användarvisningsbild

Re: Funderingar köp bandsågverk

Lillesves  
#544752
slatte skrev:Det ser väldigt bra ut.

Tyvärr har jag ingen platta eller plankgolv att ställa sågen på ännu, jag har däremot en grusplan :)
Jag misstänker att det kommer att bli det svåraste att få sågen i våg på gruset för min del.

Min plan är dock att gjuta platta till hösten för att vara redo för nästa säsong.
Jag snålade på barkfräsen men annars är sågen ganska komplett som jag beställde.

Drar du av det färdigsågade virket på änden av sågen och svallen från sidan eller hur har du lagt upp det?
Hur har du löst gummikabeln till sågen för jag antar att denna måste hänga med såghuvudet?


Ja en gjuten platta är nog det bästa för att få det stabilt och vibrationsfritt.
Velade lite om jag skulle ha barkfräs eller inte men nu behöver jag inte tänka på att hålla stockarna rena.

Jag rullar in stockarna från sidan (stockbordet är inte på plats än) och det sågade virket drar jag ut i ändan på sågen. Det är en öppning i huset där. Bakarna är lite jobbigt med, de får jag slänga ut på sidan så gott det går. Det är bättre om man kan ha öppet åt alla håll.

Kabeln till sågen har jag hängt upp i en wire i taket så den inte är i vägen. Det följer med en mast så den kommer upp lite, det kommer nog funka bra för dig med.

När ska du få den levererad ?

Användarvisningsbild

Re: Funderingar köp bandsågverk

Lillesves  
#544754
Arvid0 skrev:lillesves har du matning eller puttar du vagnen? min sågtillverkare (trak-met) tyckte bestämt att jag skulle ha matning om jag skulle ha barkfräs för att det skulle bli tungt annars.


Jag valde utan matning. Jag tror det är dödmansgrepp på den så man måste ändå gå och hålla i nån spak.
Det har jag inte tänkt på, barkfräsen kommer motarbeta framåtrörelsen. Det återstår att se hur mycket det gör.

Avatar Fallback

Re: Funderingar köp bandsågverk

josip  
#544761
1547648599_img_20110804_120812.jpg
Så här har jag löst det med min lt15. spånslang och kabel löper på en vajer hängd från taket.
Dubbla 2x6 som underlag för sågen, står i sin tur på betongplintar. Tycker att det är trevligt när det är litet mera arbetshöjd.

Avatar Fallback

Re: Funderingar köp bandsågverk

slatte  
#544823 Vilka kanon såghallar ni har byggt, jag tänkte också montera mitt sågverk på reglar likt @josip s bygge.
Men första året få jag ställa dessa på backen i gruset.

@Lillesves jag fick leveranstid 3-5 veckor så jag borde kunna såga i mars månad ialf.

Någon av er som har hyvel också?

   TS
Avatar Fallback

Re: Funderingar köp bandsågverk

josip  
#544828 Jag glömde nämna att det kan lönas att dra i några skruvar så att de där fötterna inte åker av och an på plankorna.. Annars har man sågverket i båg efter ett tag, och i värsta fall kan det förstås åka av helt och hållet. Jag har tvärr inte fått tummen ur med denna saken, så jag får väl säga som så att "gör som jag säger, och inte som jag gör"! :-)

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).