Sågverk (mindre)

Funderingar köp bandsågverk

87 inlägg 40089 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Funderingar köp bandsågverk

Reine-lt15  
#462185
Slurfi skrev:Men motorn tar inte max effekt hela tiden så man kan ofta köra större grejer bara man får igång den.


Hej har du ett lt 15 jag har skiftet motor til datameter stelningen men det går inte kalibere efteråt,hva kan vara problemet

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Funderingar köp bandsågverk

josip  
#462194 Har för mig att jag läst någonstans om att man använt typ en slangbit som kopplare mellan gängstången och pulsgivaren där i lådan bredvid motorn för höjdinställning. Min kan vara litet lurig ibland speciellt när det är kallt. Har inte kollat, men den lär kunna slira den där kopplingen. Vet inte om detta hjälper för kalibreringsproblemen men kan vara värt att kolla.

Användarvisningsbild

Re: Funderingar köp bandsågverk

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462225
@Reine-lt15 skrev:Hej har du ett lt 15 jag har skiftet motor til datameter stelningen men det går inte kalibere efteråt,hva kan vara problemet

Jag har ingen erfarenhet av det, men det kan ju vara som @josip skriver

Avatar Fallback

Re: Funderingar köp bandsågverk

Pabene  
#462262
ocke skrev:Jag har för mig man räknar P=U×I×1.73 vilket borde ge
400volt×16amp×1.73=11kw
Men då är det ju max på huvudsäkringen d.v.s inget över till annat.

Det är ju rätt så långt. En Seimens motor på 7,5 kW har en märkström på 13,8 Amp. Databladet säger att den motorn, utan någon remskiva eller last, vill ha 95,22 Amp i startögonblicket vid direktstart, om 400 V kan upprätthållas under starten. Om motorn startas via Y/D omkopplare minskar startströmmen men starten tar då längre tid. Säkringarna klarar överström kortvarigt. Det är många parametrar som avgör om sågverket kan startas, är det stor massa i hjul och remskivor kommer starten att ta längre tid, ledningsareor i fastighetens installation, verklig nätspänning framme vid sågen och rådande temperatur har betydelse.
En mjukstartare fungerar bra "för att inte flaskorna ska välta på bandet vid kassan" men underlättar bara lite för säkringarna då motorn ska startas. En frekvensomriktare kan däremot göra stor skillnad.
Det enda säkra är att prova den aktuella maskinen, där den ska användas, och gärna med en elektriker som mäter tillståndet under några starter.

Avatar Fallback

Re: Funderingar köp bandsågverk

josip  
#462270 jag har 16A proppar på sågen och har aldrig haft något probem med säkringarna. Man hör när mjukstartaren slår ur ca 1-2sek. efter start. Sågen har inte riktigt bra effekt om man börjar såga innan den hunnit slå om.. ;-)

Användarvisningsbild

Re: Funderingar köp bandsågverk

Reine-lt15  
#462338
josip skrev:Har för mig att jag läst någonstans om att man använt typ en slangbit som kopplare mellan gängstången och pulsgivaren där i lådan bredvid motorn för höjdinställning. Min kan vara litet lurig ibland speciellt när det är kallt. Har inte kollat, men den lär kunna slira den där kopplingen. Vet inte om detta hjälper för kalibreringsproblemen men kan vara värt att kolla.



jo slangen er på plass og ser hel ut ,det er altså den runde boksen som er en slags givare kan man såga

Avatar Fallback

Re: Funderingar köp bandsågverk

Maxtruman  
#523594 Funderar på ett Wood Mizer LX100. Vad är rekommenderad effekt på motorn om jag mest sågar stockar ca 25-30cm i diameter ?
Räcker det med 7.5kW eller ska man gå upp till 11kW ?

Användarvisningsbild

Re: Funderingar köp bandsågverk

Arvid0  
#523603 Har inte testat just lx100 men för sågning i 25-30 cm räcker det gott med 7,5kW. Sågverket har ju inte särskilt breda eller långa band heller.

Avatar Fallback

Re: Funderingar köp bandsågverk

josip  
#523604 Kan finnas olika åsikter förstås, men jag har i alla fall aldrig upplevt att motorn skall vara för liten (7,5kw). Dessutom funkar denna motor med 16A säkringar. Åtminstone min, som har elektronisk mjukstart.

Användarvisningsbild

Re: Funderingar köp bandsågverk

BjörnS  
#523634 Håller med Arvid att 7,5 kW räcker till 30cm stockar. Jag har sågat över 50cm tättvuxen tall och det gick väldigt bra. 16A säkringar är inget problem.

Avatar Fallback

Re: Funderingar köp bandsågverk

Brorsan  
#523668 Jag har 7.5 kw på min Lt 15 det räcker bra.
Går det tungt får man mata fram lite saktare
Olle

Användarvisningsbild

Re: Funderingar köp bandsågverk

Seb macahan  
#523714
ocke skrev:Jag har för mig man räknar P=U×I×1.73 vilket borde ge
400volt×16amp×1.73=11kw
Men då är det ju max på huvudsäkringen d.v.s inget över till annat.


Bara en fråga, varför 1,73 i slutet (är det roten ur 3 du vill åt? Du kan skippa o räkna med kvadratrot . Ohms lag är P=UxI omvänt I=P/U (för varje fas)
Räkna med 3*230V. 7500W är 2500W per fas dvs 10.86A på varje fas. Då har du som bäst bara 5.1A kvar till övrigt på fastigheten. Har du en värmepump vill den gladeligen ha 5A vissa stunder under dygnet likaså ugn, tvätt, disk. Jag hade aldrig klarat det i mitt system som är väl fasfördelat. Har 20A idag och bränner ändå säkringar ibland när jag svetsar och det är kallt ute. Men det beror ju på hur man har det i huset.

Användarvisningsbild

Re: Funderingar köp bandsågverk

totte  
#523718 Jo roten ur 3 är den faktor som krävs för att räkna fram effekten ur trefas om du använder nominella spänningen fas till fas, 400 V. Det är också förhållandet mellan enfas spänning till nollan och spänningen mellan faserna. Så därför ger din uträkning med 230 V samma resultat som ockes med 400 V.

Bör tilläggas här att det där med säkringar och deras nominella värde säger inte allt. Säkringar skall tåla en hel del last över det nominella värdet under en viss tid utan att smälta av, har haft nån tabell över det men hittar inte igen det nu.

Avatar Fallback

Re: Funderingar köp bandsågverk

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#523719
Seb macahan skrev:
ocke skrev:Jag har för mig man räknar P=U×I×1.73 vilket borde ge
400volt×16amp×1.73=11kw
Men då är det ju max på huvudsäkringen d.v.s inget över till annat.


Bara en fråga, varför 1,73 i slutet (är det roten ur 3 du vill åt? Du kan skippa o räkna med kvadratrot . Ohms lag är P=UxI omvänt I=P/U (för varje fas)
Räkna med 3*230V. 7500W är 2500W per fas dvs 10.86A på varje fas. Då har du som bäst bara 5.1A kvar till övrigt på fastigheten. Har du en värmepump vill den gladeligen ha 5A vissa stunder under dygnet likaså ugn, tvätt, disk. Jag hade aldrig klarat det i mitt system som är väl fasfördelat. Har 20A idag och bränner ändå säkringar ibland när jag svetsar och det är kallt ute. Men det beror ju på hur man har det i huset.
Ja, det är nog det jag söker. Har för mig man kan härleder det som arean under sinusvågorna för de 3 faserna.
Min beräkning är ju mest teoretisk vilket oftast inte överstämmer med verkligheten :-).

Att med huvudsäkringar på 16A försöka köra en elmotor på 11kw är nog inte att rekommendera. Man har ju allt som oftast massa annat som drar ström på ett abonemang. Men man ska ju ha i åtanke att en motor som snurrar sällan uppnår maxeffekten under normala förhållanden/belastningar.

Avatar Fallback

Re: Funderingar köp bandsågverk

plutten  
#540000 [quote="slatte"]Jag har precis samma tankar som du, jag hade tänkt att köpa sågverket till vintern, men vill inte sumpa 15K bara för detta ;)
Men om LX100 går upp till 75K kommer jag nog garanterat gå på LT20b modellen istället Då kommer det bara skilja ca 10.000 på dessa modeller med samma utrustning.
Hur har du tänkt med motoralternativen 11Kw eller 7,5Kw eller har du tänkt att köra på diesel/bensin?

/Slatte[/quoteHej! Är nyfiken har det blivit någon såghandel?]

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).