Sågverk (mindre)

Bandsåg

30 inlägg 17878 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bandsåg

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196843 Precis. Jag har en M7 solosåg med bandsåg BS350e och friktionsdrift.

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Bandsåg

Katarina Byström  
#197342 Nisse Husberg: Här kommer några tips angående friktionsmatningen (E37 Friction) men om det inte fungerar perfekt så hör av dig till oss på Logosol (0611-18285), så hjälper vi dig gärna!

Självklart ska det mata med jämn hastighet. Matningen anpassar automatiskt hastigheten efter motståndet. En ojämn matning kan bero på att släden går tungt på sågverksbalken. Kontrollera att det glider lika lätt längs hela balken. Det kan också bero på att friktionsbelaget behöver smörjas upp, men det är inte troligt om det är en ny anläggning. Kontrollera också att matningslinan är spänd så att fjädern är helt hoptryckt.

Katarina Byström, LOGOSOL AB

Avatar Fallback

Re: Bandsåg

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197370 Balken på sågen är inte ny och den har stått utomhus så ytan kan vara litet ojämn. Men vad för sorts smörjmedel kan man använda ? Jag har tidigare använt motorsåg med matning för hand och då märks inte ojämnheter i balken.

Det går mycket bättre att köra med bandsåg så jag vill helst inte gå tillbaka till motorsåg - annat än för riktigt grova stockar.

Avatar Fallback

Re: Bandsåg

Katarina Byström  
#198432 Nisse Husberg:
Här kommer tips från vår produktchef Mattias Byström. Ring gärna och fråga efter honom på 0611-18285 så kopplar växeln till hans mobiltelefon.

Friktionsbelaget i matarverket ska smörjas med vanlig motorolja. Glidlisterna under bandsågen skall smörjas med Silicon- eller Superflowspray.

Klart att du ska köra bandsågen!
Passningen mellan aluminiumbalken och plastlisterna är väldigt tight, och de är ännu tightare på bandsågen än på elsågarna (egentligen onödigt lite glapp). Ett snabbt sätt att öka glappet är att slipa ur plastgrildisterna med lite sandpapper. Slipa i så fall lite mer på mitten av listen och lite mindre, eller inte alls på listens yttersta 5 cm. Ett ännu enklare sätt att få det att löpa lätt är att helt skära bort den undre flänsen på plastglidlisten på den mittersta delen.

Glidlisten har egentligen ingen funktion annat än vid dess ytterändar och det är oftast på mitten av listen som det tar i om det inte löper lätt på sågverksbalken. Om du vill kan vi självklart fixa till ett par glidlister åt dig, så slipper du krångla själv. Skicka ett mail till mig iså fall (katarina@logosol.se) eller ta det med Mattias om du ringer honom.

Avatar Fallback

Re: Bandsåg

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#198452 Tack för tipset ! Jag skall kolla plastlisterna.

Avatar Fallback

Re: Bandsåg

geir lien  
#204287 Jeg har en lm.pro båndsag.Sagen har en del prototypfeil som jeg har brukt en del tid på å finne,og utbedre.Jeg synes det er vanskelig og få nøyaktig skur.Båndet går nesten alltid litt ned i stokken den første halvmeteren .Dette er når du sager baken og når du sager første bordet.Virker som bladet reagerer på frossen ved.Forstår ikke hvorfor bladet søker ned i veden, for så og gå opp igjen og fortsette i helt rett linje.Båndet går rett når du kommer inn i den tørre kjerneveden.Er det mange som har erfaring med saging av frosset tømmer.

Avatar Fallback

Re: Bandsåg

Apple farmer  
#204306 Hei, jeg har også en slik sag. Bestilt før Logosol hadde fått demosag i Norge, så det er vel en tidlig modell det også. Jeg har aldri prøvd å skjære frossent tømmer, men jeg har også erfart at det er fort gjort å få bølgeskur. Erfaringer er at bladet må være skarpt, du må ha nok bladsmøring, og riktig spenning. Hvis alt er i orden er det stort sett bare et problem ved spesielle kvister.

Jeg har dog noen andre problemer. Plastbåndet på det ene hjulet hopper ofte av, og har nå blitt veldig slakt. Skal sendes til Logosol for å få limt på bedre bånd på begge. Ellers er "bakkeklaringen" et problem, spesielt når jeg bruker det elektriske fremtrekket. Det skyldes at det bare er 1-2 mm bakkeklaring ned på skinnene, og det skal lite til at det tar i ifbm skjøter på skinnene.

Hvor holdet du til? Jeg er i N-Østerdalen med -32 akkurat nå, så det er lite aktuelt å skjære tømmer...

Avatar Fallback

Re: Bandsåg

geir lien  
#204343 Jasså 31-.Her er det 16-på sør østlandet.Jeg har ikke mating på saga,trenger mosjon.Fikk pappeskene i mars 2010.Har skjert ca 80 m3 på saga.Har du problem med klaringen ned til skinnegangen, har du sannsynligvis feil hjul.Jeg hadde samme problemet.Jeg har fått nye hjul ,de har litt større diameter.De er utslitt nå og må byttes igjen.Etter tre forsøk med forskjellige bånd på båndhjulene, ble det limt på.Det har fungert greit.Skinnegangen så ut som den var slipt til på frihånd,jeg har finslipt og retta de en god del.Akslene til båndhjulene henger,slik at båndet ikke er paralelt med skinnegangen.Jeg har satt skiver under akslene for å rette opp dette.Det førte til at sagbladet kom ca 7mm høyere.Da kunne jeg ikke skjære siste bordet på 25 mm lenger.Nå har jeg hevet anleggene på saga samtidig som jeg har fått bedre nøyaktighet.Anleggene hadde litt forskjellig høyde,ca 2-3mm avvik.Skal prøve med mere vindusspylerveske som kjøleveske ved neste forsøk.

Avatar Fallback

Re: Bandsåg

Apple farmer  
#204346 Jeg skal sjekke med Logosol om det finnes noen litt større hjul, hadde jeg fått hevet et par mm hadde det gått bra. Enig i at skinnene så ut som de var skjært på frihånd med skjærebrenner. Jeg har slipt ned de verste forskjellene i skjøtene, men det er noen steder det henger litt dessverre, og det merkes veldig godt med el-matingen, som ikke er spesielt sterk. Det vil jo da føre til det problemet du har fått med at jeg ikke kan skjære ned til 1 tom på det siste bordet.

Jeg tror ikke jeg har hatt noe problem med akslene til båndhjulene, men jeg måtte justere opp igjen i sommer etter at jeg fikk kastet av bladene litt for ofte (og da blir de jo bøyd og ødelagt).

Hvordan har du hevet anleggene på saga for å komme deg ned på 25 mm igjen?

Jeg mener å huske at jeg brukte litt Zalo i vannet i sommer, uten at jeg merket så mye forskjell. Jeg har bare furu tilgjengelig her, så jeg har ikke erfaring med å skjære annet. Må se å få satt opp slipemaskina og prøve å slipe opp noen blader også.

Avatar Fallback

Re: Bandsåg

geir lien  
#204350 Siste innlegg før natta.Logosol har nye hjul,de kjenner problemet.Jeg brukte noe jeg hadde liggende for å heve anlegget,6mm jengestang som jeg la under de rustfrie skinnene på anlegget.Jeg måtte da gå ned til 8mm skruer når jeg festet dem igjen.Kan hende du ikke trenger så mye.Grankvist er det hardeste som fins,når den paseres for fort,eller med sløvt blad blir det bølgeskur.Det at akslene henger betyr nok mindre en jeg trodde, når jeg rettet dem opp,men de henger nok på alle lm pro.

Avatar Fallback

Re: Bandsåg

sködarförare  
#209586 Någon som har erfarenhet av Pilus stockbandsågar bra pris.

Avatar Fallback

Re: Bandsåg

jakobn  
#210207 Både Wekla och wood-mizer LT10 ligger i samma prisklass som Pilus. Frågan är då om det är lönt att lägga i princip samma peng på ett kedjeverk från logosol?

Användarvisningsbild

Re: Bandsåg

loppan  
#212532 En bra film på vad som ser ut som Wekla


Användarvisningsbild

Re: Bandsåg

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212614 Undras hur man fixar märgcentrering med den sågen? Den verkar ju inte ha någon inbyggd topplyft så man kanske måste ha underläggsbrädor av olika tjocklek.

Avatar Fallback

Re: Bandsåg

jakobn  
#212741 Den Amerikanska säljaren skriver på sin hemsida att den är tillverkad i Kina, men det var kanske självklart.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).