Sågverk (mindre)

Bandsåg

30 inlägg 17935 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bandsåg

Ronny Karlsson  
#31845 Funderar på att skaffa Logosols bandsåg Bs 350 är dock lite osäker på hur det fungerar. Hur känsligt är det om bladet blir slött, måste man ta baken med kedjesåg? Hur slipa bladet?
Fördelarna verkar vara tydliga, det blir smalt snitt=lite spån, betydligt snabbare sågtid. Mera utbyte av stocken.

Någon som har erfarenhet av "bandsågning"



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Bandsåg

Katarina Byström  
#196327 .
Senast redigerad av Fredrik Reuter tis 27 nov 2012, 20:53, redigerad totalt 1 gång. Anledning: Tagit bort produktreklam

Användarvisningsbild

Re: Bandsåg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196331 Är det möjligen så att du jobbar åt firman?

Användarvisningsbild

Re: Bandsåg

värmSkog  
#196332 ser så ut :grin:

http://www.logosol.se/kundservice/om-lo ... sonal.html

Användarvisningsbild

Re: Bandsåg

Bax  
#196333 Jo, Katarina är delägare i Logosol.
Jag tycker gott hon (du) kan köpa lite reklamplats här på forat istället för att dundra in en massa inlägg.

Användarvisningsbild

Re: Bandsåg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196334 Eller skriva ut tydligt att man har en koppling till firman.

Avatar Fallback

Re: Bandsåg

Katarina Byström  
#196363 Tack för tipset om att annonsera här. Jag har kontaktat Skogsforum för att få förslag på ett upplägg. Jag hoppas ändå att informationen om vårt nya Kantverk kan vara av intresse!

Katarina Byström
Delägare på LOGOSOL

Användarvisningsbild

Re: Bandsåg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196448 Jovisst finns ett intresse, filmer uppskattas.

Användarvisningsbild

Re: Bandsåg

Camwood  
#196529 Dom (Logosol) har bra pris på bandsågen nu så slå till :grin: Ja Jobbar inte eller befinner mig i närheten av Logosol :grin:

Avatar Fallback

Re: Bandsåg

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196701 Jag har Logosol med bandsåg och sågen är OK men inte friktionsmatningen. Matningshastigheten varierar kraftigt och då blir precisionen lidande. I värsta fall kan det kasta över en centimeter på tjockleken. Jag funderar på att ersätta friktionsmatningen med vevmatning för att få bättre precision.

Jag körde tidigare med motorsåg men bytte till bandsåg just för att snittet blir smalare och det går snabbare. Blad borde man byta/vässa relativt ofta. Logosol har en automatslipmaskin för bandsågsblad och den kan behövas. Sätt hellre pengar på slipmaskinen än på friktionsmatningen.

Användarvisningsbild

Re: Bandsåg

Bax  
#196733 Kastar det något speciellt när du för sågen för hand?

Avatar Fallback

Re: Bandsåg

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196795 Nej, om man för hand matar med jämn hastighet så sågar den riktigt bra. Med friktionsdrivningen så blir det plötsliga ryck framåt och då stiger bladet uppåt. Teorin om att friktionsdrivningen får sågbladet att löpa jämnt (långsammare vid kvistar) fungerar inte i praktiken. Själva bandsågen fungerar bra.

Avatar Fallback

Re: Bandsåg

sveakatten  
#196808 Hur många stockar kan du köra innan du behöver slipa?

Avatar Fallback

Re: Bandsåg

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196814 Det beror ganska mycket på tjocklek och kvistighet mm. Jag kör kanske 15 (20 små) men det skulle vara bättre att slipa tidigare. Jag har alltså inte egen slipmaskin men funderar på Logosols automatiska slip (6500 kr.).

Grova stockar och sådana där det kan finnas sand i kör jag med motorsåg - åtminstone i början. Jag måste bara fixa till en arm som gör det lättare att byta mellan motosåg och bandsågen (som är ganska tung).

Användarvisningsbild

Re: Bandsåg

Bax  
#196821 Du har alltså inte en LM40 eller ML26, utan en Solosåg med BS350, eller vad dom heter.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).