Sågverk (mindre)

Slipning av sågband

34 inlägg 21430 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Slipning av sågband

skogshasse  
#449693
Pabene skrev:Då jag sågar kan det gå till så här:
Det sitter ett sågblad i sågen som jag vet tillståndet på. Jag rullar på en stock och börjar såga. När jag känner att bladet bör skärpas, det kan vara efter tre stockar eller efter fem stockar, då tar jag ur bladet ur sågen. Jag lägger det omedelbart i slipmaskinen och startar den. Jag tar ett skärpt blad från slipmaskinen eller på kroken och sätter det i sågen och kan fortsätta såga. Det hela tar kanske tre minuter. I vår slipmaskin sätter man en magnet på bladet där man börjar slipningen, den slipar då bladet ett varv och stannar då magneten når fram till en sensor. Slipmaskinen behöver ingen passning utan man kan ägna sig åt sågningen. Oftast räcker det med "ett slipvarv" för skärpning men krävs ett extra varv är det bara att flytta magneten och starta ett nytt varv.
Nästa tillfälle då bladet i sågen behöver skärpas upprepas bytesproceduren.
Jag tycker följaktligen att att slipning inte tar mycket tid från sågningen.


mycket bra rutiner. seriöst att jobba på detta vis för slipen sköter sig själv efter man har startat den. min slip tar ungefär 10-12 minuter på sig för ett slipvarv på bladet.

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Slipning av sågband

BjörnS  
#449959 Går det att slipa sågbladet med en vanlig fil?

Användarvisningsbild

Re: Slipning av sågband

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449964 Jo man kan ta spiksågade tänder med fil, medan bladet sitter i sågen, åtm ta bort sånt som stör.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slipning av sågband

Bax  
#450009 Jag har en sån här, den ingick till ett bra pris när jag köpte sågen.

Skränkt bladen har jag dock inte gjort än.
Jag har en 5-6 blad som jag sågar med tills de blir skämda, sen tar jag en sliprunda och skärper upp alla bladen.
Nu när jag flyttat sågen så den står alldeles bredvid verkstan där slipmaskinen är, kan jag säkert byta tillvägagångssätt och göra som pabene gör, slipa medan man sågar.

Avatar Fallback

Re: Slipning av sågband

Pabene  
#450010 Jag är för osäker i hanteringen av datorn men här är ett försök att länka till en filmsnutt som visar en skärpningsmetod av bandsågsblad. Man törs väl säga att det måste vara svårt att ha koll på hundradelar av mm med denna metod men han säger att det fungerar.
"Here's how I sharpen my band blades by hand "
Jag tror man kan hitta hans film genom att skriva in titeln ovan via Google.

Användarvisningsbild

Re: Slipning av sågband

BjörnS  
#450119 Länk till Pabenes film

http://www.woodweb.com/cgi-bin/forums/s ... ead=757910

Användarvisningsbild

Re: Slipning av sågband

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450441

Samma film, så kan man ju göra åtm när det är bara några tänder som fått en smäll av en spik eller liknande.

   TS
Avatar Fallback

Re: Slipning av sågband

skogshasse  
#450662 jag tittade precis på en film på you tube så ni som kan länka filmer får gärna hämta den på adressen sharprite

Användarvisningsbild

Re: Slipning av sågband

totte  
#450664 Vad denna du menade Hasse?


Avatar Fallback

Re: Slipning av sågband

skogshasse  
#450670 tack för hjälpen det var precis den jag menade

Avatar Fallback

Re: Slipning av sågband

Pabene  
#450672 Ett exempel på hur olika "slipningskulturer" skulle kunna förenas.
Vid slipning av verktyg som bandsågblad, hyvelstål och fräskutterskär blir resultatet bäst om det kan utföras i en bra slipmaskin. En viktig sak är då att ha en välbalanserad och rätt skärpt slipskiva. Om vi tar exemplet med sågbladsslipning där en keramisk plan slipskiva används. Då ska skivan formas till så att den slipar bröst, tandlucka och rygg på ett snyggt sätt.
Hur skulle då en ”riktig” verktygsslipmaskin förberedas för en sådan uppgift?
Jo slipskivan sätts upp på ett utbytbart nav med balanseringsvikter. Man ”svarvar” skivan till rätt form med ett diamantverktyg. Man tar bort slipskiva med sitt nav och sätter upp det på en balanseringsdorn och utför en statisk balansering. Skiva och nav monteras åter på slipmaskin- spindeln och en ny lätt skärpning av skivan utförs.
Om nu allt ”gått enligt boken” ska slipskivan kunna köras utan att några vibrationer känns. Vana verktygsslipare känner med tummen lätt mot skivans slipyta, att det är helt rund.
När man sedan slipar lätt kommer man att se att ”gnistregnet” är helt jämnt och slipskivan svärtas något, helt likformigt runt hela periferin.
Jag menar inte att alla ska göra så här men jag kan säga att det är svårt att stå ut med en slipmaskin som är helt fel i dessa avseenden, om man vet hur det kan fungera.
Vad kan då göras för att förbättra en enklare slipmaskin i detta avseende?
Man kan först ta bort slipskivan och köra maskinen, de roterande delarna ska då inte ge upphov till några vibrationer alls. Skulle så vara fallet är det ett verkstadsjobb att rätta till. Man kan mäta, med indikatorklocka, på den fasta flänsbrickan att den inte wobblar. Svarvning eller slipning kan avhjälpa sådant fel.
Man kan (låta) tillverka den andra flänsbrickan med hål för balanseringsvikter. Genom att fästa den nya brickan mot skivan med dubbelhäftande tejp, kan man utföra en bra balansering med skiva och bricka som en enhet.
Bifogade bilder visar de båda exemplen, Ett Jungner nav och min hemgjorda flänsbricka med balanseringsvikter som är små M4 skruvar.
1492266995_img_0643.jpg
1492267017_img_0642.jpg

Användarvisningsbild

Re: Slipning av sågband

BjörnS  
#455441 @Slurfi
Det skulle nog vara möjligt att använda en sådan här slipskiva som slipar hela profilen.
Jag tror att det gå att monterar slipskivan i din slipmaskin.
1495026905_slip.jpg


http://www.ebay.de/itm/CBN-Schleifschei ... 2409877888

Användarvisningsbild

Re: Slipning av sågband

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#455448 Tack för tipset ska kolla upp det

   TS
Avatar Fallback

Re: Slipning av sågband

småsågarn  
#456407 Såg just filmen som totte hänvisade till .det var ett annorlunda skränkverktyg. Som de använde ihop med en låsringstång

Avatar Fallback

Re: Slipning av sågband

småsågarn  
#470155 hej alla sågvänner .jag fick höra för ett tag sedan av en person som menade att bandsågsblad skall vila minst ett dygn efter slipning innan användning ! anledningen till det skulle vara att stålet i bladet blir stressat!!!! kan det vara sant? han påstod att han visste detta för han hade arbetat många år på ett större sågverk där lät man tydligen bladen vila minst ett dygn de håller skärpan längre påstod denne man. jag tror inte det kan ha någon betydelse .är det någon mer som hört eller vet om det är sant? mvh småsågarn

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).