Sågverk (mindre)

Värd att byta från kedjesågverk till bandsåg?

35 inlägg 34788 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Värd att byta från kedjesågverk till bandsåg?

Bax  
#448570
BjörnS skrev:Vad har du för såg?

Den här frågan har jag missat.
Jag har Logosols minsta bandsåg ML26, eller om det är LM26.
Såhär när jag sågat ett litet tag skulle jag valt en större modell, men priserna bär ju iväg så fort när bandsågverken får ökad kapacitet.
Det är därför jag funderar på kedjesåg med långt svärd istället :???: Jag sågar ju bara för hobby.
Men visst vore det roligt med en stor Serra, WM, Wimmer eller liknande

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Värd att byta från kedjesågverk till bandsåg?

Pabene  
#448601 Bax,
Jag sågade en torr krokig tallstock till en granne, idag. Jag är dålig på att filma men här är en still-bild. Det är inte det bästa exemplet men jag gör ofta så här. Dvs sågar alla snitt utan att lyfta bort mellan varje snitt. Det är ju ingen större skillnad att göra så med en stock jämfört med ett block. En fördel med att låta allt ligga kvar är att man behåller tyngden i ämnet så att det rör sig mindre när man sågar. Sågar från Europa har ju ofta bra stockhållare som kan hålla fast en stock lågt, just för att kunna genomsåga stockarna på det sättet. Jag brukar först såga bort en bak så att stocken kan ligga på den ytan när jag tar resten. Det är vad bilden visar,
1491214232_img_0614.jpg

Användarvisningsbild

Re: Värd att byta från kedjesågverk till bandsåg?

BjörnS  
#448606 @Pabene Hur kantsåga du sedan? En och en eller flera samtidigt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Värd att byta från kedjesågverk till bandsåg?

Pabene  
#448611 Stockar som jag väljer att genomsåga, barkar jag och strölägger så de får torka okantade. När jag sågar plank och brädor blir det ju ofta lite som behöver kantas, när man ska ta ut så mycket som möjligt ur en stock. I bandsågen kan man spara och kanta många ämnen samtidigt. De ämnen som redan har en sida sågad har ju "centrerats" och kan läggas med sågade ytan nedåt. Men om man vill vara noga med symmetrin så kan det bli bökigt med för många samtidigt.

Avatar Fallback

Re: Värd att byta från kedjesågverk till bandsåg?

bjed0001  
#448615 Har själv funderat på att byta från solosåg till bandsåg men tror inte på de billiga bandsågarna. Tror att man måste gå upp rejält i pris för att det ska vara värt det.
Hittade denna när jag försökte göra lite research själv
http://www.lucasmill.com/Portals/0/articles/Shootout%202005.pdf

Om jag räknar rätt så hade Woodmizers LT15 ca 35 % högre produktivitet än Logosols M7 med en Husqvara 395 (länk nedan). Trots att LT15 kommer med en avsevärt större motor än en motorsåg. Måste väl även trycka på att detta är klart anekdotisk bevisföring, kanske var det haveri på Woodmizern? I övrigt så producerar bandsågen förvisso mindre spån men är känsligare för föroreningar, har begränsad sågbredd + att det verkar tidsödande att slipa/skränka själv

Är fortfarande sugen på att skaffa en bandsåg men jag är skeptisk till att vinsten att gå över till en liten manuell bandsåg skulle vara så stor som många hävdar...

https://issuu.com/logosol/docs/freshcut2_2005

Användarvisningsbild

Re: Värd att byta från kedjesågverk till bandsåg?

BjörnS  
#448622 Jag ringde till Woodmizer och de sade att man ska skicka in sågbladen till slipning. Kostar 80kr styck. Nytt blad kostar 260 tror jag. Vill man slipa de själv med god resultat behöver man en slipmaskin som kostar nästan 30.000kr [emoji33]

Hur är det med elektrisk höjning av sågbladet, behövs det? Eller duger det med digital höjdskala?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Värd att byta från kedjesågverk till bandsåg?

Bax  
#448624
Pabene skrev:...men jag gör ofta så här. Dvs sågar alla snitt utan att lyfta bort mellan varje snitt......
1491214232_img_0614.jpg


Så när jag skriver att den största tidsvinsten har man på att rationellt hantera timmer, bakar och sågade bräder, och då spelar band eller kedja mindre roll, så jämför du med att med bandsåg inte kanta överhuvudtaget?

Jag får känslan att tiden som behövs för att sortera och lägga upp virket för kantning, och den sågningen, inte riktigt är med i din ekvation, eller :???:

Avatar Fallback

Re: Värd att byta från kedjesågverk till bandsåg?

Pabene  
#448640 Bax,
Jag tycker att jag redogjort ganska omsorgsfullt för vad jag gjort då jag skrivit om tider. I det här fallet var väl frågan om man kunde genomsåga en stock och låta det sågade ligga kvar. Svaret är ju ja om sågen har en sådan öppning att den räcker ända ner. Om man sedan vill kanta kan man ju göra det men lövträ vill många ha sågat okantat. Båtbyggare, slöjdare och möbelsnickare vill ofta ha okantat. Furu och gran sågar jag till block och försöker hålla noga reda på märgen, från det läget gör jag plank och brädor. Jag sågar på mitt sätt, jag trivs med det och som jag skrev är inläggen inga tävlingsbidrag. OBS, Jag har inget intresse av att skriva annat än vad jag kan stå för.
Beträffande slipning så kanske man ska tänka efter hur mycket man tror att man ska såga under ett år. Det finns bra slipmaskiner för mindre pengar än som nämns här och för den som sågar flera hundra stockar/år är det bra med egen slipmaskin. Men än en gång prova och jämför själv.

Användarvisningsbild

Re: Värd att byta från kedjesågverk till bandsåg?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448667 Min slip kostade 1800kr

Avatar Fallback

Re: Värd att byta från kedjesågverk till bandsåg?

Flax12  
#448668
Slurfi skrev:Min slip kostade 1800kr

Vilken har du?

Användarvisningsbild

Re: Värd att byta från kedjesågverk till bandsåg?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448669 Digital mätning och elektrisk höj känns naturligt

Användarvisningsbild

Värd att byta från kedjesågverk till bandsåg?

BjörnS  
#448706
Pabene skrev:Bax,
Det finns bra slipmaskiner för mindre pengar än som nämns här och för den som sågar flera hundra stockar/år är det bra med egen slipmaskin. Men än en gång prova och jämför själv.


Jag har aldrig slipad ett bandsågblad men jag slipa mina hyvelstål och övriga snickeri verktyg själv. Gilla riktig vassa verktyg [emoji846]
Och för det mesta är det kunskapen som avgör om det lyckas eller inte. Det kan räcka med två enkla slipsten för att få ett perfekt slipad stämjärn.

Han sade att det är speciella sågblad som de användar. Vad är det för skillnad mellan övriga och Wood mizers sågblad?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Värd att byta från kedjesågverk till bandsåg?

BjörnS  
#448721
Slurfi skrev:Digital mätning och elektrisk höj känns naturligt


Ja det misstänkte jag :-)
Då bortfaller alltså Logosols bandsåg. Det är bara HD36 som kan extrautrustas med automatisk höjning. Men då blir det riktig dyrt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Värd att byta från kedjesågverk till bandsåg?

Malte Frisk  
#448764
BjörnS skrev:Hej!
Jag har sedan ett antal år ett Logosol M7 kedjesågverk som är 8,5m lång, 8kW motor inkl elektrisk matning och timmerfräs.
Det används främst för att tillverka block till hustimmring, men också till vanlig sågning.

Med resultatet är jag för det mesta nöjd (hade delvis problem med vågmönster)
Men det tar så mycket tid att såga! Det beror delvis på själva såghastigheten men till stor del också på stockhanteringen. Allt ligger ju på samma sida av sågen.
Jag sågar nästan bara tall och oftast grova stockar 40cm+ som är mellan 5,4-6,5m delvis upp till 7,5m. Och då är det inte så lätt att hantera tynga bakar och kantsåga de.

Jag var redan tidigare lite missnöjd med mitt sågverk men sedan jag sågade några stockar på en enmanssågverk (Kara) förra veckan funderar jag allvarligt på att bytta sågverk.

Typ Kara är för stort, så mycket sågar jag inte.
Men hur är det med mindre Bandsågverk?
Duger det med 32mm sågblad för att öka kapaciteten nämnvärd? Eller behöver man köpa typ Serra med 80mm sågblad? Fast de spränger nog mitt budget [emoji6]

Finns de några här som har sågad både med kedjesågverk och bandsågverk?


Hej! Ni känner väl till vilket produktutbud vi har på Logosol idag. Från Timmerjiggen via solosågar och mindre bandsågverk upp till det stora polskproducerade bandsågverket BS1000 (helhydrauliskt och klarar stockar upp till 100cm). Jag skulle säga att inom detta range så har sågteknik och motorstyrka relativt liten skillnad på totalen. Går du upp på grova stockar och hårdare trä så tar även bandsågverken tid på sig. De är dessutom mer begränsade gällande snittbredd. Hydraulisk stockhantering och digital höjdinställning är gör det till ett ännu större nöje att såga och du kan hantera större stockar själv utan traktor. Men du sparar inte så mycket tid. Vill man öka produktionen så är ett kantverk den bästa investeringen. Det ökar både produktionshastigheten och du får bättre uttag från varje stock.

Går man upp i bandbredd och tittar på Serra så sågar det otroligt bra men vill man såga snabbt så skulle jag säga att det enda alternativet är ett klingsågverk likt KARA eller LucasMill för stora stockar. Man behöver alltså ta ett ganska stort steg upp i pris för att nå den kapacitetsökning du vill ha.

Sen tror jag du som sågat en hel del skulle bli väldigt nöjd med ett lite större bandsågverk och väl valda tillbehör. Även om det inte höjer produktionen markant så finns det många fördelar som höjer sågupplevelsen.

Användarvisningsbild

Re: Värd att byta från kedjesågverk till bandsåg?

Malte Frisk  
#448765
BjörnS skrev:
Pabene skrev:Bax,
Det finns bra slipmaskiner för mindre pengar än som nämns här och för den som sågar flera hundra stockar/år är det bra med egen slipmaskin. Men än en gång prova och jämför själv.


Jag har aldrig slipad ett bandsågblad men jag slipa mina hyvelstål och övriga snickeri verktyg själv. Gilla riktig vassa verktyg [emoji846]
Och för det mesta är det kunskapen som avgör om det lyckas eller inte. Det kan räcka med två enkla slipsten för att få ett perfekt slipad stämjärn.

Han sade att det är speciella sågblad som de användar. Vad är det för skillnad mellan övriga och Wood mizers sågblad?


Wood Mizer har en speciell tandprofil som är svårare att slipa på billigare slipar. Men det finns billigare slipar som är bra och väldigt många av Wood Mizers kunder väljer att köpa bandsågblad av andra märken och med annan tandprofil. Wood Mizer gör fina bandsågverk men är inte kända för kvalitén på sina band.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).