Sågverk (mindre)

Budgetvariant på sågverk: timmerjigg (video)

20 inlägg 29439 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Budgetvariant på sågverk: timmerjigg (video)

Torbjörn Johnsen  
#443289 Här finns en video på den verkliga budgetvarianten av sågverk: timmerjiggen från Logsol.



1488957574_skärmavbild_2017-03-08_kl._08.18.34.png




   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Budgetvariant på sågverk: timmerjigg (video)

jannee  
#443292 Borde finnas i varje skogsägares ägo.
Tänk att på plats såga upp de borrangripna träden i stället för att skänka bort virket som massaved :mrgreen:
Man har lätt en bra dagsförtjänst av att bara såga upp några borrträd till plank. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Budgetvariant på sågverk: timmerjigg (video)

Göt  
#443293 Undrar hur länge man får hålla på innan det blir så där bra :geek:

Användarvisningsbild

Re: Budgetvariant på sågverk: timmerjigg (video)

JensSkoog  
#443305 Min tanke ochså, "Göt" :wink:
Ser så snabbt och prydligt ut när han gör det, men det ligger väl några timma bak.
Har tänkt länge att jag ska göra mig en jigg, men har inte hunnit med det :oops:

Användarvisningsbild

Re: Budgetvariant på sågverk: timmerjigg (video)

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443311 Tycker det ser väldigt meckigt ut. Ser framför mig hur det blir snett och vint och en massa irritation. Nä inte för mig i varje fall.

Användarvisningsbild

Re: Budgetvariant på sågverk: timmerjigg (video)

Torbjörn Johnsen  
#443315 Det skulle vara intressant att höra från någon som testat hur det fungerar :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Budgetvariant på sågverk: timmerjigg (video)

jannee  
#443319 Nu ska ni inte vara sådana :grin:
Finns de som lärt sig köra en skogskran på någon vecka medan andra aldrig lär sig.
Har här på forumet sett bilder på vilka virtuoser en del är, tror att merparten av forummedlemmarna snart skulle sköta en sådan såg med bravur- dock inte jag :oops:
När självlärda kan demontera och renorvera en gammal Cat kan nog kreti pleti trasa sönder en stock - om bara viljan finns :grin:

Avatar Fallback

Re: Budgetvariant på sågverk: timmerjigg (video)

DanBorje  
#443323 Javisst fungerar det. Jag sågade upp en grov trädgårdsgran med hjälp av timmerjigg och en Husqvarna 55, kompletterat med klyvkedja och svärd till den. Byggde sedan på med grejer till en Big mill för att få bättre precision. Så skaffade jag en större såg för att klara hårt trä lite smidigare. Har sågat ihop virke till ett veaskjul av vindfällen som jag fått gratis. Lönsamt för en skogsägare? Knappast. Ganska omständligt och tidskrävande även med Big Mill. Men det kan finnas specialfall som kan vara lönsamma. Jag hjälpte grannen att såga upp två kvistfria stockar av en fura som blåst ner på ett ställe som inte gick att komma åt med någon maskin. Det var mycket kärnved och plankorna gick till en en man som tillverkade träleksaker. http://www.logosol.se/sagverk/big-mill- ... basic.html

Användarvisningsbild

Re: Budgetvariant på sågverk: timmerjigg (video)

Pannben  
#443326 Snart kan jag delge er min erfarenhet :smile: . Skaffade en för ett par månader sedan men har inte hunnit packa upp den. Ligger fortfarande i farstun... Har framförallt tänkt såga fram stolpar och bjälkar som behöver bytas i en äldre ladugård.

Avatar Fallback

Re: Budgetvariant på sågverk: timmerjigg (video)

axwell  
#443329 Det är ju ingen nybörjare som håller i sågen utan sonen till Logosols grundare.

Det funkar faktiskt men linjalen av brädor är ingen höjdare, håller inte formen från dag till dag.

Jag har sågat en hel del vindfällen med en liknande metod och Timmerjiggen.
Linjalen gjorde jag av aluminiumprofiler för att få stabilare stöd för räta vinklar.

Övning krävs innan det flyter på som i videon, arbetsställningen är långt ifrån bekväm.

Användarvisningsbild

Re: Budgetvariant på sågverk: timmerjigg (video)

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443333 https://skogsforum.se/viewtopic.php?t=2572

Länge sen nu men visst funkar big mill.
Tar lite tid men med bra filade kedjor går det rakt o fint.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Budgetvariant på sågverk: timmerjigg (video)

DanBorje  
#443368
Länge sen nu men visst funkar big mill.
Tar lite tid men med bra filade kedjor går det rakt o fint.

Gårdsträd med spik i är ett bra exempel på när det kan löna sig med Big Mill/Timmerjigg. Att lämna den eken till ett "vanligt sågverk" hade kostat mycket i skadade klingor eller förstörda band. Kedjesågen tar sig igenom spik utan problem.

Avatar Fallback

Re: Budgetvariant på sågverk: timmerjigg (video)

husqvarna_med_sthil  
#443646
Torbjörn Johnsen skrev:Det skulle vara intressant att höra från någon som testat hur det fungerar :grin:


Nog har jag testat allt och så som några säger så är det inte "bara". Min tanke var att såga vindfällen på plats och gjorde det också. Tillverkade en tillfällig sågplats av några stockar. Kapade ur så att stocken skulle ligga still. Gick hyfsat men ibland blev det snedsågning.

När jag sedan tog och provade att såga stockar på plats där de låg blev det riktigt svårt eftersom jag inte kunde få stocken i våg och fick krypa fram på knä. Fick ut några raka plank men mycket blev snett.

Det jag tycker är svårt är just att få svärdet att gå rakt. Har man en uppställd sågställning av tex stockar som är i våg där man kan jobba i en ställning som gör att man kan hålla full koll på sågen och mata jämt har man chansen att få ut raka plank och brädor. Det är just utsågningen av själva blocket som lätt blir fel, att sågen vill dyka i svärdstoppen och det gör den direkt om man inte hållet den dikt an mot linjalen men inte så hårt att den sticker åt andra hållet :wink:

Jag la ganska många dagar på att lära mig att såga med dessa prylar men jag anser att det är värt att köpa en riktig sågbänk med en riktig släde, ställa det hela i våg för att få ut något resultat som känns bra gentemot arbetsinsatsen.

Den korta versionen får bli att grovstycka för grillplatser osv ok, men för produktion av brädor och plank nej.

Användarvisningsbild

Re: Budgetvariant på sågverk: timmerjigg (video)

Elwood02  
#443659 Hej jag tycker det funkar ganska bra men det tar tid och är nog inte så ekonomiskt däremot är det praktiskt när man har hus i skärgården och har svårt att ta sig till brädgården. Det är också väldigt tillfredställande att såga upp exempelvis en gammal död ek.
IMG_1489094844.463079.jpg
IMG_1489094887.085296.jpg

Användarvisningsbild

Re: Budgetvariant på sågverk: timmerjigg (video)

Elwood02  
#443661
IMG_1489094961.294057.jpg
IMG_1489095000.547698.jpg
IMG_1489095028.474009.jpg
IMG_1489095068.051816.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).