Sågverk (mindre)

Jonsered el 600+

27 inlägg 16435 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Jonsered el 600+

christer ekbäck  
#583573 Bamsesågen har alla tillbehör, dom har bra service o rätt priser!

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Jonsered el 600+

Azzzet  
#592461 Hej! Jag lånar denna tråd och har precis köpt kedja svärd och ringdrev. Hur lossar man muttern till kopplingen på bästa sätt? Jag har varit i kontakt med bamse och diverse servicefolk men ingen har kunnat svara på detta. Förstår att axeln är vänstergängad.

Tacksam om någon som äger detta eller liknande kan svara på min fråga. ^#(^

Avatar Fallback

Re: Jonsered el 600+

lidköping  
#592474
Azzzet skrev:Hej! Jag lånar denna tråd och har precis köpt kedja svärd och ringdrev. Hur lossar man muttern till kopplingen på bästa sätt? Jag har varit i kontakt med bamse och diverse servicefolk men ingen har kunnat svara på detta. Förstår att axeln är vänstergängad.

Tacksam om någon som äger detta eller liknande kan svara på min fråga. ^#(^


Skruva loss m6 skruven först och sen lossar du kopplingen, den är vänstergängad. Skruva även loss luckan på översidan så kommer du åt remskivan och det ska finnas 2 hål i sidan på den (dom hålen finns inte på min såg) som gör att du kan hålla emot, det finns verktyg med 2 tappar på sidan som man kan använda till det.
Jag har använt mutterknacken att köra loss kopplingen men tar det väldigt försiktigt med den.
Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Jonsered el 600+

Azzzet  
#592481 Tack för svar! :) Du menar en m6 inuti axeln? Angående hålen på remskivan så finns de inte på min heller så det är svårt att hitta mothåll. Kopplingen fjädrar bara ut också med risk att sabba denna.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered el 600+

Azzzet  
#592504 Jag antar att muttern är ihopsvetsad med själva kopplingen. Enligt sprängskissen verkar bricka med m6 sitta utanpå det. Kopplingen verkar sitta tjurigt :/

Användarvisningsbild

Re: Jonsered el 600+

Azzzet  
#592530 Jag löste det! Värmepistol några minuter och några hårda knack med dorn inuti kopplingen och den spann lös.

Nu sitter ett nytt 20” svärd och 74 länkars kedja samt nytt ringdrev på plats! Imorgon blir det åka av! :-bd

Avatar Fallback

Re: Jonsered el 600+

lidköping  
#592538
Azzzet skrev:Jag löste det! Värmepistol några minuter och några hårda knack med dorn inuti kopplingen och den spann lös.

Nu sitter ett nytt 20” svärd och 74 länkars kedja samt nytt ringdrev på plats! Imorgon blir det åka av! :-bd


Jag tror den kedjan blir för lång, ja använder 72 länkar till 20" svärd. Vad har du för någon tillverkare på svärdet och kedjan?

Användarvisningsbild

Re: Jonsered el 600+

micken12  
#622096
lidköping skrev:
christer ekbäck skrev:Hej,
jag har ett jonsered 600 + el från 2001 i gott skick med 325 drevet,, och hittar inga kedjor o svärd inte eller drivremmen. Kan ngn hjälpa mig?

Lennartsfors har inga delar kvar till sågverken! Delarna du behöver är det inga problem att få tag i. Du har PM.


Hej har du uppgifter vart man kan beställa reservdelar ? Mvh Micke

Avatar Fallback

Re: Jonsered el 600+

lidköping  
#622098 Vad behöver du för några delar?

Användarvisningsbild

Re: Jonsered el 600+

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#622114 Om det är oljepump, koppling och drev du behöver så är de likadana som på Jonsered 2095 motorsåg (förutom skruven som låser fast kopplingen till axeln för att den inte skall lossa om man råkar göra motorn baklänges). Allt detta kan du beställa hos en vanlig Husqvarnahandlare och de brukar även kunna skaka fram delar till andra gamla prylar såsom Järnhästar och Partnergräsklippare. Det kan i alla fall min handlare :-bd . Det brukar underlätta om man har reservdelsnumret från en IPL. Om detta har ändrats så ser handlaren det.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered el 600+

Ålands  
#759597 Hejsan.
Har ett problem med att det inte pumpar kjedjeolja.. drivhjulet och pumpaxeln ser helt ut.. någon som har ett tips på vad det kan vara för fel? 🤔

Avatar Fallback

Re: Jonsered el 600+

lidköping  
#759606
Ålands skrev:Hejsan.
Har ett problem med att det inte pumpar kjedjeolja.. drivhjulet och pumpaxeln ser helt ut.. någon som har ett tips på vad det kan vara för fel? 🤔


Du kan ha microspricker i slangen från oljedunken så byt den, gärna en som är genomskinlig för då ser du
när oljan tar slut, byt också ut rörstiftet i skarven mot en rör, det suger gärna luft där.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).