Sågverk (mindre)

Sågkedjor 3/8" som metervara

15 inlägg 10816 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sågkedjor 3/8" som metervara

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30807 Finns det någon i Sverige som säljer 3/8" .050 sågkedja som metervara ? Maskinkedja finns hos cbesystem och lindkvist men bara 16H och 18H.

Jag har en Jonsered 2095 med 20 tums svärd på en Logosol M7 och det är besvärligt att få kedjor till den - måste beställas och tar nån vecka så jag tänkte börja tillverka själv.

Jag hittade nog kedjor i metervara på nätet - men i USA och det är alltid besvärligt med import från länder utanför EU.



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30808 Passar inte Stihls kedjor? Jag har ju 3/8 0.50 72dl klyvfilat till min 660.
Stihls svärd passar väl inte men kedjan borde väl gå???

Magnus M

Avatar Fallback
Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30814
Magnus M skrev:Passar inte Stihls kedjor? Jag har ju 3/8 0.50 72dl klyvfilat till min 660.
Stihls svärd passar väl inte men kedjan borde väl gå???


Kanske det. Men finns de som metervara ? Idén är den att jag kan nita ihop en ny kedja ifall den brister (och tyvärr gör de nog det). Alternativet är att ha en stor mängd reservkedjor.

2095:an är ganska stark och jag vet inte om 3/8 .50 är för svag för den. Men jag skulle inte gärna gå in för grövre kedjor heller för det blir tyngre och bredare spår.

   TS
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30816 Aha! Jag trodde du sökte på meter för att du inte hittade färdiga :)
Angående hållfastheten så tror jag inte det är några problem. 2095an är väl lika som 660n ungefär o jag har inga som helst problem. Kedjan sitter ju oxå i sågtverken med elmotor o dom är väl betydligt starkare än både 2095an o 660n.

Magnus M

Avatar Fallback
Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30817
Magnus M skrev:Aha! Jag trodde du sökte på meter för att du inte hittade färdiga :)
Angående hållfastheten så tror jag inte det är några problem. 2095an är väl lika som 660n ungefär o jag har inga som helst problem. Kedjan sitter ju oxå i sågtverken med elmotor o dom är väl betydligt starkare än både 2095an o 660n.


Nå, det stämmer nog lokalt. Affärerna här har inte sådan kedjor på lager utan beställer varje gång med en veckas leveranstid. Troligen är 20 tums svärd väldigt ovanliga.

Eget fel förstås att jag inte skaffat reservkedjor i tid.

   TS
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30821
Nisse Husberg skrev:
Magnus M skrev:Passar inte Stihls kedjor? Jag har ju 3/8 0.50 72dl klyvfilat till min 660.
Stihls svärd passar väl inte men kedjan borde väl gå???


Kanske det. Men finns de som metervara ? Idén är den att jag kan nita ihop en ny kedja ifall den brister (och tyvärr gör de nog det). Alternativet är att ha en stor mängd reservkedjor.

2095:an är ganska stark och jag vet inte om 3/8 .50 är för svag för den. Men jag skulle inte gärna gå in för grövre kedjor heller för det blir tyngre och bredare spår.


Om du köper tre Stihl-kedjor klarar du dig ganska länge. Jag har sågat någon vecka eller två om året i över tio års tid med ett elsågverk och kört av en kedja under denna tiden. Går en kedja av har du garanterat en månad på dig att skaffa en ny.

Avatar Fallback
Röjaren  
#30985 Det finns både kedja på metervara och nitverktyga att köpa. Kedjan ligger på rullar om 100 foot.

Dålig handlare som inte har en 20 tums kedja hemma, inte så ovanlig längd tycker jag.

Min erfarenhet av 3/8 kedjorna är att de lätt går av om man sågar grovgreniga stockar som legat och torkat lite för länge. Känner man på en kedja som gått av så brukar den vara ganska glappig i övriga nitförband också.

Avatar Fallback
Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30989
Röjaren skrev:Det finns både kedja på metervara och nitverktyga att köpa. Kedjan ligger på rullar om 100 foot.

Dålig handlare som inte har en 20 tums kedja hemma, inte så ovanlig längd tycker jag.

Min erfarenhet av 3/8 kedjorna är att de lätt går av om man sågar grovgreniga stockar som legat och torkat lite för länge. Känner man på en kedja som gått av så brukar den vara ganska glappig i övriga nitförband också.


Jag har hittat både kedja och nitverktyg men inte nitlänkar !

Det var precis en grov gran som var torr som jag sågade. Det är just sådant virke som man inte kan sälja som man gärna skulle såga åt sej själv. Det kan användas till allt möjligt fastän kvaliteten inte är så fantastisk.

Jag har inte köpt sågverket för att såga bara färska småstockar ...

   TS
Avatar Fallback
Röjaren  
#30991 quote]Jag har hittat både kedja och nitverktyg men inte nitlänkar ![/quote]


Både Oregon och Stihl har lösa nitlänkar. Observera att det måste vara samma fabrikat på nitarna som på kedjan, de har inte samma storlek på hålen i länkarna.

Avatar Fallback
Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30996
Röjaren skrev:quote]Jag har hittat både kedja och nitverktyg men inte nitlänkar !



Både Oregon och Stihl har lösa nitlänkar. Observera att det måste vara samma fabrikat på nitarna som på kedjan, de har inte samma storlek på hålen i länkarna.[/quote]

Visst, visst, men finns det någon firma i Sverige som säljer dessa ? Jag ids inte beställa från USA i onödan.

   TS
Avatar Fallback
Röjaren  
#31001
Visst, visst, men finns det någon firma i Sverige som säljer dessa ? Jag ids inte beställa från USA i onödan.



Har du en handlare i din närhet som säljer dessa fabrikat så kan han ta hem länkarna.

Avatar Fallback

Re: Sågkedjor 3/8" som metervara

Husby småmaskiner  
#62883 Till jonsereds såg 2095 har Windsor 16tum svärd som heter
SPEED TIP (16EM50STA)
De har även 2st olika svärd i 20tum.
SUPER PRO (20HS50SPNA)
SPEED TIP (20EM50STA)
SPEED TIP svärden är med utbytbart noshjul som sitter med 5st nitar. Nos och svärd är induktionshärdade för längre livslängd.
Svärd längderna till ovanstående såg ska även finnas att ta fram i längderna 18-24-28-30 och 32 tum (enligt katalog)

3/8LP- 0,050/1.3mm sågkedjor.
Oregon klyvkedjor heter
72RD / 91R
(Tillägg: 91R är låg profil och 72RD är en högre profil).
Fullständig namn/nummer är exempel: 72RD060E / 91R060E
Vill man ha på metervara så finns det 100fots (1637 st drivlänkar) rullar. Exempel: 72RD100R / 91R100R

Sedan finns det några som använder klyvkedja med ,325-1.3mm delning.
Då heter Orgeons klyvkedjor 95R Exempel: 95R067E för ett 16tum´s svärd eller på 100 fot´s rulle
95R100R (1848 st drivlänkar)

Det finns även några som använder Micro 404-1.6mm klyvkedjor.
Då heter Oregon kedjorna 27R och finns på 25fot´s rulle

Hoppas det ska hjälpa någon i kedjedjungeln 8-|
Senast redigerad av Husby småmaskiner tis 14 jul 2009, 01:44, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjor 3/8" som metervara

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62926
Husby småmaskiner skrev:3/8LP- 0,050/1.3mm sågkedjor.
Oregon klyvkedjor heter
72RD / 92R
Fullständig namn/nummer är exempel: 72RD060E
Vill man ha på metervara så finns det 100fots (1637 st drivlänkar) rullar. Exempel: 72RD100R

Sedan finns det några som använder klyvkedja med ,325-1.3mm delning.
Då heter Orgeons klyvkedjor 95R Exempel: 95R067E för ett 16tum´s svärd eller på 100 fot´s rulle
95R100R (1848 st drivlänkar)


Stämmer verkligen detta? De 3/8 1,3mm klyvkedjor jag köpt från Oregon heter 91R, och handlaren har dem på lager. 3/8 tycker jag fungerar bättre än 0.325, känns som att de drar ut spånet bättere. Dessutom går de jämt ut på ett 20" svärd, en 0.325-kedja för 20" behöver en extra länk som gör att det blir ett lite längre avstånd mellan två tänder på ett ställe på kedjan vilket verkar ge lite ojämnare skäryta.

Avatar Fallback

Re: Sågkedjor 3/8" som metervara

Husby småmaskiner  
#62947
th skrev:
Husby småmaskiner skrev:3/8LP- 0,050/1.3mm sågkedjor.
Oregon klyvkedjor heter
72RD / 92R
Fullständig namn/nummer är exempel: 72RD060E
Vill man ha på metervara så finns det 100fots (1637 st drivlänkar) rullar. Exempel: 72RD100R

Sedan finns det några som använder klyvkedja med ,325-1.3mm delning.
Då heter Orgeons klyvkedjor 95R Exempel: 95R067E för ett 16tum´s svärd eller på 100 fot´s rulle
95R100R (1848 st drivlänkar)


Stämmer verkligen detta? De 3/8 1,3mm klyvkedjor jag köpt från Oregon heter 91R, och handlaren har dem på lager. 3/8 tycker jag fungerar bättre än 0.325, känns som att de drar ut spånet bättere. Dessutom går de jämt ut på ett 20" svärd, en 0.325-kedja för 20" behöver en extra länk som gör att det blir ett lite längre avstånd mellan två tänder på ett ställe på kedjan vilket verkar ge lite ojämnare skäryta.


Tack för rättelsen! tryckfelsnisse som varit framme :oops:
Felet är rättat till 91R som är en Low profile klyvkedja från Oregon och inte 92R som jag tidigare skrev.

Avatar Fallback

Re: Sågkedjor 3/8" som metervara

gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62980 Granbergs i Alaska har på rulle, speciell klyvkjedja som rekommenras när du skall såga med fibrerna.
www.granbergs.com Jag jobbar med em och kan ta hem denna kjedja åt dig om du vill.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).