Sågverk (mindre)

Ska sälja sågverket! Vad är anläggningen värd? Bilder & film

47 inlägg 16477 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ska sälja sågverket! Vad är anläggningen värd? Bilder &

hinowa  
#427860 Ja ingeting är omöjligt :-BD
En sådan fin såg är även en framtida inkomst,den kostar ju inget där den står,och ett dubbelgarage har du nog plats till på ett annat ställe.
Få hjälp sedan att lära dig sågverket,och det finns inget som luktar så gott som nysågat virke.Själv har jag en granne som har ett sågverk men inte lika fint som ditt!Kunna såga vad man vill är guld värt \M/

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Ska sälja sågverket! Vad är anläggningen värd? Bilder &

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427862 Om jag förstått rätt så räknar du inte med att det går att rätta till stensättningen utan att riva sågen eller?

Är drivningen från vattnet intakt?

Skulle det gå att skippa vattendriften o köra sågen med nåt annat. Bara säkra att det inte sätter sig mer.
Vattnet kan ju ledas!

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Ska sälja sågverket! Vad är anläggningen värd? Bilder &

axwell  
#427910
Magnus M skrev:Om jag förstått rätt så räknar du inte med att det går att rätta till stensättningen utan att riva sågen eller?

Är drivningen från vattnet intakt?

Skulle det gå att skippa vattendriften o köra sågen med nåt annat. Bara säkra att det inte sätter sig mer.
Vattnet kan ju ledas!

Magnus M


Det här förbryllar lite, du har inte skrivit att sågen fortfarande är vattendriven, men beroende av kvarndelen.

Är den funktionen i kvarnen idag eldriven, eller kan den med relativt enkla medel modifieras till det ?

I så fall är ju @Magnus M idé genomförbar.

Användarvisningsbild

Re: Ska sälja sågverket! Vad är anläggningen värd? Bilder &

svampbob  
#427917 I mitt brukar jag nästan alltid säga riv skiten det blir bättre och billigare än att hålla på med något gammalt. Jag tror det gäller även här och vill grävarn någon gång i framtiden såga så är det inte så dyrt med ett nytt litet sågverk.

Användarvisningsbild

Re: Ska sälja sågverket! Vad är anläggningen värd? Bilder &

Göt  
#427918 reparerar du sågen och kvarnen får du göra direktavdrag river du och bygger nytt får du inte göra direktavdrag

Användarvisningsbild

Re: Ska sälja sågverket! Vad är anläggningen värd? Bilder &

Grävan  
#427927 Nu vet jag inte om jag missuppfattar din poäng Magnus.
Men problemet är inte driften av sågen, jag är inte beroende av vattnet, sågen kan köras både på el eller rem från kvarnen.


Problemet är att hela sågen ge sig, Alltså plattan sjunker mer och mer med åren.

Vattenfåran är ca 2-3m djup och uppstenad. På några ställen har den rasat inåt. Ge sågen sig mer och rasar mer så kommer det tillslut bli ett himla problem.

Att leda om vattnet är ett stor jobb och jag skulle nog få problem med myndigheterna då.

Du har förstått det rätt att det går inte att rätta till stensättningen eller stärka upp grunden utan att plocka bort sågen.
I alla fall inte så som jag ser det.

Man hade kunnat stänga flödet tillfälligt och stärka upp stenarna. Detta är gjort tidigare men det håller inte i längden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ska sälja sågverket! Vad är anläggningen värd? Bilder &

hinowa  
#427930 Det kanske heller inte är omöjligt att flytta dra hela sågverket med byggnaden åt ett håll och sedan dra tillbaka.
Med inventarier och hela rasket. Riva tar tid och bygga nytt tar tid och då utan sågverk synd på ett bra fungerande såg med lite trim \M/ Och betong.

Användarvisningsbild

Re: Ska sälja sågverket! Vad är anläggningen värd? Bilder &

Grävan  
#427935 Jag tänker som dig svampbob.
Och jag har tillgång till ett mobilt sågverk om jag skulle vilja såga något. [emoji1360]

Men nu börjar vi tappa tråden lite[emoji4]

Det handlade ju om vad anläggningen kan vara värd, inte om den går att rädda.

Det verka som det är skrotvärdet helt enkelt, lite mer om jag har tur.

Om jag nu skulle mot förmodan ångra mig och få för mig att försöka rädda sågen så lovar jag att lägga upp en projekttråd om det![emoji1360][emoji4]

   TS
Avatar Fallback

Re: Ska sälja sågverket! Vad är anläggningen värd? Bilder &

stektlök  
#427949 Det var en Säterbänk eller ? Jag har varit andregubbe på sådana sågar några ggr. Skulle gärna köpa/montera ner å köra bort gratis :) men har inte plats tror jag :)
Och sedan skulle jag såga upp hele min skog inkl björket på mindre än en vecka sntar jag :shock:
Synd
Finns det ingen på forat som kan befria denne fine herre från sin såg å köra igång i hobby-skala iaf ??? Kom igen nu gubbar :x

Användarvisningsbild

Re: Ska sälja sågverket! Vad är anläggningen värd? Bilder &

svampbob  
#427950 Och hittar du en spekulant se till att få en rejäl handpenning. Jag har lärt mig att om man säljer billigt skrot så får man ofta kontakt med strulpellar som saknar pengar.

Avatar Fallback

Re: Ska sälja sågverket! Vad är anläggningen värd? Bilder &

Hema  
#427954 Skulle det gå att som du sa temporärt tömma vattenkanalen, restaurera stenväggen och sedan gjuta upp en stödmur, så stenarna hålls på plats?

Alternativ att du säljer sågen med byggnaden?

Användarvisningsbild

Ska sälja sågverket! Vad är anläggningen värd? Bilder & film

Grävan  
#427957 Stektlök, jag vet inte vad det är för sorts såg faktiskt, tyvärr.

Köpa den får du gärna göra men inte för nedmontering av den [emoji4] då sliter jag hellre ut det med grävmaskinen och slänger det i en skrotcontainer [emoji6] utrivning är dieselpengar om det ska gå som skrot.

Hema, ja men det har gått lite för långt för det. Sågverkets vägg går nästan jämt med stenväggens kant. Och det har som sagt redan börjat rasa på något ställe och är på god väg på andra ställen också. Att börja försöka plocka om stenarna kan sluta med att sågen ge sig direkt eftersom plattan vilar direkt på stenarna nästintill.

Men skulle man nu vilja ge sig på att försöka rädda sågen så är det på det sättet du nämner som är det rätta. Dock är det en del jobb innan man ens kommer fram på den sidan med grävmaskinen så att man kommer åt och kan lyfta upp stenarna som rasat och börja återskapa och stärka den.

Och det kan som sagt sluta med att det skiter sig ännu mer, eller att det inte blir riktigt bra ändå.


Jag vill inte sälja byggnaden så att någon driver en verksamhet där. Jag vill vara själv på gården i framtiden[emoji4] är jobbigt nog med hyresgäster som det är

   TS
Avatar Fallback

Re: Ska sälja sågverket! Vad är anläggningen värd? Bilder &

Hema  
#427971 Jag menade att sälja byggnaden för att ge köparen en färdig lokal med all el redan klar osv. Kan man montera ned sågen kan man väl passa på och ta byggnaden med tänkte jag. Inte att den ska stå kvar. Du skulle ivf riva allt.

Hade man haft tid, kunskap, pengar och färdig mark att sätta upp byggnad och såg på, hade det varit väldigt intressant.

Användarvisningsbild

Re: Ska sälja sågverket! Vad är anläggningen värd? Bilder &

Grävan  
#427982 Ja då hade jag absolut kunnat sälja hela byggnaden!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ska sälja sågverket! Vad är anläggningen värd? Bilder &

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427990
svampbob skrev:Och hittar du en spekulant se till att få en rejäl handpenning. Jag har lärt mig att om man säljer billigt skrot så får man ofta kontakt med strulpellar som saknar pengar.

Exakt, därför ska man aldrig sälja nåt billigt eller ge bort, för då ska de ha mer
och sen får man stå för frakten och livslång garanti.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).