Sågverk (mindre)

Torkning av ek

8 inlägg 5449 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Torkning av ek

GruZZer  
#422996 Testade min nya Logosol LSG för första gången idag och kapade upp lite ek som var 30" i diameter! Kapade dem ca 3" tjocka

Nu funderar jag över torkningen? Någon som känner till ngn virkestork i närheten av Västmanland?



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Torkning av ek

lidköping  
#423005 Varför vill du inte lufttorka virket?

Avatar Fallback

Re: Torkning av ek

GruZZer  
#423133 Främst för att 3" ekskivor skall ligga i ca 2 år enligt flera finsnickare jag pratat med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Torkning av ek

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423151 1 år per cm tjockt fick jag till svar när jag frågade:-o

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Torkning av ek

Blivande snickare  
#423154
GruZZer skrev:Främst för att 3" ekskivor skall ligga i ca 2 år enligt flera finsnickare jag pratat med.

Två år låter väldigt lite. Skulle säga minst fem.

Ska du använda virket snabbt så är nog tork det enda men det går ändå flera veckor till så pass grova dimensioner.
Sen måste ju virket lagras inne för att inte dra i sig fukt igen.

Hur länge hade stocken legat sen den fälldes?

Avatar Fallback

Re: Torkning av ek

GruZZer  
#423155 Ännu värre med 5 år! Så fina bitar så man vill ju sätta igång direkt

Den hade bara legat i någon månad innan jag kapade upp den. Har andra bitar som har legat i något år då jag inte haft tid..

Blir nog att lägga upp det med strö och lite tak och sedan återkomma om några år och göra något roligt med dem.

   TS
Avatar Fallback

Re: Torkning av ek

lidköping  
#423239 Det är noga med att använda torra ströläckt, det blir ränder i ek om ströläckten inte är torr.
Jag har fått lära mej att ek ska torka ute i 4 år och sedan kan man lägga in den i rumstemperatur
och låta den torka där en tid innan man kan använda den.

Användarvisningsbild

Re: Torkning av ek

paan14  
#423398 Vad ska du använda eken till? Jag har fått lära mig att ek som ska användas i finsnickeri, möbler o dyl, måste stabiliseras, genom uppvärmning under torkfasen. Spänningar i virket löser inte ut vid bara lufttorkning.
Har tyvärr ingen egen ek.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).