Sågverk (mindre)

Har köpt gård med tillhörande sågverk. Tankar och planer.

33 inlägg 13098 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Har köpt gård med tillhörande sågverk. Tankar och planer

Grävan  
#420113 Tack för alla svar!
Jag fundera och vrider och vänder på allt.

Sågverket kräver 80amp medan woodmizern går på 16amp. Så skillnad är det.

Kvarnen och turbinen kräver en del omsorg för att få igång det igen. Men det ska göras till våren, så jag kan mala eget mjöl till hösten[emoji23]

Sågen går att driva med dieselmotor också. Men det bästa hade ju varit vattenkraften.

   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Har köpt gård med tillhörande sågverk. Tankar och planer

SvenE  
#420115 Ja det är fördelar och nackdelar med allt. Låter som ett kul projekt du har framför dig.
Lycka till med som du kommer fram till.
Det är nåt speciellt att såga eget virke.

Användarvisningsbild

Re: Har köpt gård med tillhörande sågverk. Tankar och planer

Vardon  
#420119 Det finns nog inga rätt och fel svar på detta bara olika funderingar.

En sak som ialla fall är fel är att inte visa oss mer bilder på exteriör etc!

Men det jag hade börjat med är att ta hjälp av tidigare åldermannen och sågat lite, innan han faller i från och så du hinner lära dig det grundläggande. Gamla sågar behöver inte vara varken enkla eller ofarliga.

Sen hade jag fortsatt med att att underhålla byggnaden. Där är en fråga om du ska såga eget virke först, det blir ju billigare, men kanske tar för lång tid men helt klart intressant alternativ. Beror på hur bråttom det är med underhållet. Och såg kommer du att behöva och du har ett hus för det, lika bra att rädda det innan det rasar.

Sågverket i sig är det väldigt mycket dreggelfaktor på. Dock är jag som vanligt pessimisst och funderar på hur mycket tid har man att lägga på det. Hur mycket skog har du till. Jag tror säkert det finns stor potential, såga virke åt folk, köpa småposter billigare (vad gör man med 10 vindfällen tex, för mycket för ved, för lite för att sälja) men kommer du vilja hålla på det med det? Det går att få fram mycket ideér och potential i det, sen ska man känna efter själv om man är rätt person för det.

Realisten i mig säger att såga med woodmeister skulle täcka mina behov. Bygga upp en liten hög under höst / vinter och såga till våren. Tittar man på vattenfall så skiljer det ungefär 15 000 kr / år i fast avgift för hus mellan 20 A och 63 A huvudsäkring. Skattade pengar. Även om woodm är långsammare så kan jag i princip ta ledigt från jobbet i 2 veckor och såga och då når jag +- 0.
https://www.vattenfalleldistribution.se ... atspriser/


Men det är ju jag. Även om du sågar mycket mer i ditt sågverk så är det hanteringen runtomkring, det blir en skaplig brädhög efter sågen om du drar igenom 200 stock. Börjar du ha hjälp så kan snart någon få för sig att du har arbetsgivaransvaret, behöver inte vara roligt vid en olycka, eller ens sitta i domstol och bli utredd om man har ansvaret.

Jag hade dock seriöst övervägt alternativet att bygga ett litet vattenkraftverk i anslutning till dammen.

Var i landet håller du hus?

Men börja och såga lite och känn dig för, är ju inte helt fel att titulera sig Sågverksdirektör heller...

Oavsett hoppas jag du håller oss uppdaterade.

Avatar Fallback

Re: Har köpt gård med tillhörande sågverk. Tankar och planer

agrotron  
#420122 Vilket kul projekt. Man blir avis på riktigt. Hoppas på många uppdateringar när det gäller detta såghus. Kan inte bli för många iaf[emoji106]

Användarvisningsbild

Har köpt gård med tillhörande sågverk. Tankar och planer.

Grävan  
#420180 Edit
Senast redigerad av Grävan mån 02 jan 2017, 19:32, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har köpt gård med tillhörande sågverk. Tankar och planer

sundelius  
#420198
Grävan skrev:Tack för ett utförligt inlägg Vardon. Det är ungefär dom banorna mina funderingar går i.


Jag hade jätte gärna gjort en projekttråd gällande hela gården, för det är så mycket!

Gubben som bodde där tidigare hade så många projekt och han var samlare så det är så mycket prylar som är "bra att ha".

Dock så har hela gården missköts av barn och barnbarn (barnbarnen är 28 och 34år så inga barn längre)

Så det är sjukt mycket att ordna upp. Bl.a. Så har miljökontoret varit här ute och haft åsikter tidigare så jag håller på att städa upp så dom ska vara nöjda och även jag.

Jag har jobbat på gården ungefär 40tim i veckan sen köpet. Då jobbar även heltid på mitt vanliga jobb. Dock så jobbar jag in fredagen. Så halva torsdag och hela fredag och helg är jag på gården.

Det är fruktansvärt roligt och hade som sagt gärna delat med mig mer.

Men eftersom jag har Vattenverket är jag lite små nojig att lägga ut massa bilder ifall länsstyrelsen skulle få upp ögonen.
Han som ska hjälpa mig att renovera verket rådde mig till att inte "väcka björnen som sover" och försöka att inte ha med dom att göra.

Det är nog klokt X_X

Användarvisningsbild

Re: Har köpt gård med tillhörande sågverk. Tankar och planer

Grävan  
#420920 Vad tror nu den bestående såglinjen kan vara värd vid ev försäljning?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har köpt gård med tillhörande sågverk. Tankar och planer

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420921 1kr/kg

Användarvisningsbild

Re: Har köpt gård med tillhörande sågverk. Tankar och planer

Grävan  
#420922 Nej du, elmotor har ett betydligt högre skrotvärde än frag[emoji6]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har köpt gård med tillhörande sågverk. Tankar och planer

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420923 Du behöver inte skrota, men där har du nåt att gå efter när du börjar värdera.

Användarvisningsbild

Re: Har köpt gård med tillhörande sågverk. Tankar och planer

Grävan  
#420925 Nja, då säljer man det ju som skrot helt klart eftersom det skulle bli ett snittpris på över 4x pengarna ifall man ska räkna så.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har köpt gård med tillhörande sågverk. Tankar och planer

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420927 Jag sålde blandskrot förra året, tror jag fick 18 öre

Användarvisningsbild

Har köpt gård med tillhörande sågverk. Tankar och planer.

Grävan  
#420928 Ja det går ju i vågor det där och har varit riktigt dåligt ibland. Men nu är det bra priser och kommer stå sig fram till 10dec i alla fall tror jag. Har sålt närmare 40ton blandskrot senaste 2 veckorna och jag har fått 1:-/kg. För 4v sen var det nere på 50 öre/kg.

Men nu går vi lite väl ot här[emoji4]
Tillbaka till sågverket!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har köpt gård med tillhörande sågverk. Tankar och planer

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420929 Ajaj, nu ångrar jag ju att jag hade så bråttom. Iofs hade frugan nämnt skrothögen i några år.

Användarvisningsbild

Har köpt gård med tillhörande sågverk. Tankar och planer.

Grävan  
#420931 Äh, Det är inte särskilt roligt att ha det liggandes heller[emoji6]

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).