Sågverk (mindre)

Hyvla själv

37 inlägg 37753 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hyvla själv

Jamax  
#261064
Eric H skrev:Vem köper det färdiga virket eller listerna? Var och hur hittar ni era kunder?


Dax för lite trådlyft, ber om ursäkt för det... :grin:
Hakar på det Eric H skrev här ovan.

Själv är jag i startgroparna för att investera i en hyvel för att utöka verksamheten lite.... Har skog, motorsåg, traktor å huggarvagn samt bandsåg och oanvänd lagård där det är tänkt att inhysa hyveln.

Vad bör man mer tänka på i sammanhanget än ovanstående frågor?

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Hyvla själv

Homo abies  
#261215 Kringutrustning och tvärmatning

Avatar Fallback

Re: Hyvla själv

Jamax  
#261218 Utveckla gärna det...

Avatar Fallback

Re: Hyvla själv

Homo abies  
#261228 Intag och påmatning så att det sker så mycket som möjligt "på tvären" och inte i längsled

En hyvel får ju aldrig större kapacitet än påmatningen och avtaget så tänk på banor och mekanisering till detta i tidigt stadium. Likaså tänk på att redan i förväg rationalisera städning, avfalls och spånhantering. Alltså om du har möjlighet, ställ maskineriet på höga ben med gott om slätt städutrymme under. med risk för att jag tänker för stort? :geek:

Användarvisningsbild

Re: Hyvla själv

halvproffs  
#261253 Tänk även på brandrisken. Kan räcka med ett metallföremål som hyvelstålen tar i.

Användarvisningsbild

Re: Hyvla själv

Camwood  
#261315
Homo abies skrev:Intag och påmatning så att det sker så mycket som möjligt "på tvären" och inte i längsled

En hyvel får ju aldrig större kapacitet än påmatningen och avtaget så tänk på banor och mekanisering till detta i tidigt stadium. Likaså tänk på att redan i förväg rationalisera städning, avfalls och spånhantering. Alltså om du har möjlighet, ställ maskineriet på höga ben med gott om slätt städutrymme under. med risk för att jag tänker för stort? :geek:

Allt du räknar upp ovan är helt ointressant om man ska komma i gång småskaligt. Och det skulle funka dåligt i en lagård också. Det viktigaste är att lära sej att använda sin utrutsning o maskiner så man får ett resultat som håller att sälja. Samtliga hyvelmaskiner har så stor kapacitet att skälva tiden man står å hyvlar e väldigt liten utan den mesta tiden tillbringas med verktygsvård och sortering o beredning av virke.
Bänkar av trä framför och efter hyveln funkar helt okej om man hyvlar list paneler o reglar mm men det kan bli tungjobbat om man hyvlar plank o liknande men det funkar.
Det viktigaste är att maskinen är justerad och korrekt inställd för att man inte ska slita av sitt hår av frustion. Sen är det viktigt att man har korrekt ställda (postade) stål och att dom är sylvassa. För att kunna ställa hyveln och montera stål korrekt så kan ja inte nog understryka hur viktigt det är med bra hjälpmedel för det. Det minsta man ska utrusta sliprummet (rum där man bedriver verktygsvård och postar o slipar stål) är en rundkutterslip . fräsar lämnar man till ett sliperi då dom är svårare å slipa om man inte kan o inte har en ganska avanserad slipmaskin. En postningsvagga är värdefull.
Man kan fuska också o köpa kuttrar som man kan posta stål från snickerisidan så kallade TB stål med hål för medbringare i kuttern så att man alltid får stålet på exakt samma position. Logosol tex. har en massa stål för en billig peng. Dom funkar när man bara ska hyvla några hundra meter virke. En spånfläkt kan aldrig vara för STOR det behövs ja lovar.
Det finns mycket att säga men det viktigaste är att lära sig sin maskin så man får ett resultat på det hyvlade virket som man kan sälja med stolthet. :grin:

Avatar Fallback

Re: Hyvla själv

peter j  
#561400 jag håller med har en logosol själv och hyvlar lite lister
har även e Jonsered tre kutters hyvel som jag skulle vilja bli av med den har blivit stående . skulle behöva lite över syn

Användarvisningsbild

Re: Hyvla själv

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561551 Det sägs ju att såga är silver hyvla är guld. Idag kändes det så iaf när jag fick chansen att
hyvla en specialbräda med dekorspår till näst äldste sonens nya kök.

Användarvisningsbild

Re: Hyvla själv

halvproffs  
#561566 Såga är nog högst brons. 😉 . Är mycket jobb med stabbläggning och råtungt virke.
Hyvling då får man fram värdet och skönheten på virket. Dock bakslag ibland när man tror att det blir bra och sen kommer det fram rötkvist, felpostning mm. Pärlspont tex är inte lätt att få bra på alla sidor. Det var nog då som mitt hår började anta en grå ton när jag postade första gången.

Användarvisningsbild

Re: Hyvla själv

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561567 Jo det är en hel del kringjobb med hyvling.

Avatar Fallback

Re: Hyvla själv

uffejohan  
#561570 Att smeka handen över en nyhyvlad kvistren furubräda slår det mesta i den vägen....

Avatar Fallback

Re: Hyvla själv

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561875 Finns ju annat att smeka också...
Jo, det är trevligt med hemsågat. Jag sågade lite almstockar själv.
Hyvlade och tillverkade lite småsnickerier in till huset, blev riktigt
bra efter några lager trälack.

Avatar Fallback

Re: Hyvla själv

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#580197 Efter att ha köpt ett sågverk i maj verkar det näst intill ofrånkomligt att köpa en hyvel :d
Vilka alternativ finns det till Logosol?
Jag vill kunna profilera, men kan leva med att behöva köra en bräda två gånger. Då borde det vara en tvåkutter jag är ute efter, eller?

Användarvisningsbild

Re: Hyvla själv

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#580202
JF skrev:Efter att ha köpt ett sågverk i maj verkar det näst intill ofrånkomligt att köpa en hyvel :d
Vilka alternativ finns det till Logosol?
Jag vill kunna profilera, men kan leva med att behöva köra en bräda två gånger. Då borde det vara en tvåkutter jag är ute efter, eller?

Har man råd så ska man sikta på en fyrkutters direkt, jag kör tvåkutters men önskar förstås byta upp mig
dock kan min hobbyhyvling inte finansiera sånt förstås.

Avatar Fallback

Re: Hyvla själv

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#580241
Slurfi skrev:
JF skrev:Efter att ha köpt ett sågverk i maj verkar det näst intill ofrånkomligt att köpa en hyvel :d
Vilka alternativ finns det till Logosol?
Jag vill kunna profilera, men kan leva med att behöva köra en bräda två gånger. Då borde det vara en tvåkutter jag är ute efter, eller?

Har man råd så ska man sikta på en fyrkutters direkt, jag kör tvåkutters men önskar förstås byta upp mig
dock kan min hobbyhyvling inte finansiera sånt förstås.

Kommer själv endast ägna mig åt hobbyhyvling och räknar inte med att räkna hem den ekonomiskt. Då blir ju också budgeten därefter. :cry:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).