Sågverk (mindre)

Filningsvinkel

6 inlägg 3299 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Filningsvinkel

Ronny Karlsson  
#29979 Det pratas en del om olika vinklar vid slipningen av klyvkedjorna, själv kör jag 10 gr som de är vid leverans. Ett tipps jag fick var att vid fruset och torrt virke fila 5 gr (tror jag det var) Har nu prövat det på mina halvtorra vinfällor men märker ingen större skillnad.

Köpte mig en billig slipmaskin (398:-) på Clas i Sjön fungerar bra och går snabbare än hand fila

Är det någon som vet något om detta ??



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback
Nolltax AB  
#30725 Nope.
Optimalt är att klyva fruset virke dock...
Torrt virke sliter nåt enormt i jämförelse...

Avatar Fallback

Re: Filningsvinkel

Lindberg  
#86229 Lite beroende på material får man prova sig fram men det är ju viktigt att det är lika slipat på kedjorna.
10 - 50 tycker jag du ska prova att slipa.

Kanske investera i den nya slipen från Oregon som jag såg att Bamsesågen säljer på kampanj i deras " Bamsebladet" :smile:

Avatar Fallback

Re: Filningsvinkel

Eric H  
#86287
Lindberg skrev:...Kanske investera i den nya slipen från Oregon som jag såg att Bamsesågen säljer på kampanj i deras " Bamsebladet" :smile:


Är det samma som finns i Logosols sortiment?

Avatar Fallback

Re: Filningsvinkel

Lindberg  
#86288 Nej, det tror jag inte för de har väl inte oregons slipar? Tror den heter MAXX någe.
Men Oregons slipar vet jag Bamsesågen har sålt i alla år

Användarvisningsbild

Re: Filningsvinkel

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86342
Lindberg skrev:Nej, det tror jag inte för de har väl inte oregons slipar? Tror den heter MAXX någe.

Stämmer. Säljs även av Skogma (3552:-) mot Logosol (3070:-).

Jag skaffade en sådan förra året och är mycket nöjd. Läs vad som skrivits under http://www.skogsforum.se/viewtopic.php? ... axx#p46263

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).