Sågverk (mindre)

Såga upp ek till vad?

5 inlägg 4991 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Såga upp ek till vad?

4x4  
#407551 Jag har ett par ekar på backen varav någon stock är dryga 6m spikraka kvistfria och 25cm i toppen
Och en hög där merparten är 2,5m och plus 40cm i diameter rakt av.

Först tänkte jag ta ner dom till entums okantat och "spara till bra att ha högen" men vad skulle ni gjort med dom någor roligt hur? eller något eftertraktat (för andra) vad?

Tacksam för tips!



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Såga upp ek till vad?

wizz  
#407558 Jo
jag såg hos en familj ett köksbord där bordsskivan bestod av två ekplankor man behållit barken på utsidan.
Det var en springa på en cm i mitten på bordet -öppen skarv -vackert bord.
Går säkert att sälja för 30.000+ på NK...

Avatar Fallback

Re: Såga upp ek till vad?

Blivande snickare  
#407560 Några 2 och 2 1/2-3 tums skivor är inte fel att ha i lager har jag märkt. Bra om man vill bygga nåt grövre eller bara behöver en stadig bit :)

Gärna radiellt sågat så att årsringarna blir stående i alla plankor så långt som möjligt. Attraktivt för snickare å dylika då.

Typ så här kan årsringarna t.ex. bli :grin:
[|||||||||||//] [\\\\\\\\] [||||||||||||]

Men radiellt så blir det ju kantat på minst en sida förstås..

Avatar Fallback

Re: Såga upp ek till vad?

stektlök  
#407617 Stolpar, bräder, plank, stock.... kör lite av varje efter din egen smak :)

Användarvisningsbild

Re: Såga upp ek till vad?

molnia  
#407627 Det vanligaste vi använder ek till hemma på gården är 4"4 till staketstolpar och I viss mån 5"5 till grindstolpar.
Har haft något fårstängsel upsatt med 2"2 I ek men det är inte lampligt. Det är för klent om det inte är väldigt fint virke, för går fibrerna vid en knagge lite snett så käcks de lätt av längs fibrerna. Men det är det knaggiga och lite fulare virket som vi använder till stolp.
Det finare kvaliten har jag låtits saga upp till 2" och tjockare för bra att ha, lättare att få ut något ur ett grövre virke när man vet vad man ska bygga.
bondsågat är Inga problem med så länge man använder utomhus ( tex, stolp, utemöbler) ska det färdiga in innomhus så ska man torka det I en virkstork, så att det inte slår sig eller spricker så mycket när möbeln kommer in.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).