Sågverk (mindre)

E8 Speed Saw - såghastighet

6 inlägg 5950 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

E8 Speed Saw - såghastighet

Jkullberg  
#393428 Hej,
Har köpt en Logosol M8 med E8 Speed Saw
Nu undrar jag om någon kan redogör för vilken hastighet man kan förvänta sig vid sågning.

Tycker det går väldigt långsamt när man börjar kommer upp i dimensioner. Börjar man närma sig svärdets hela längd så tar det väldigt lång tid innan man är igenom. Har kört med ny kedjor som vi inte har slipat själva.

Vad får ni andra för resultat? Meter per minut?

MvH
Johan



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: E8 Speed Saw - såghastighet

åberg  
#393451 Är meter per minut ett bra sätt att mäta? Skulle inte kvadratmeter per minut kunna vara ett bra mått?

Användarvisningsbild

Re: E8 Speed Saw - såghastighet

anersimyra  
#393454 Trädslag och dimension är helt avgörande för hastigheten. Hårt löv med nästan hela kedjan i ingrepp ger inte någon snabbare matning direkt. Jag brukade förr om åren såga främst Ek med 94 cc bensinsåg, att såga en meter i en stock på 75 - 80 cm tog sin rundliga tid.. :o

Avatar Fallback

Re: E8 Speed Saw - såghastighet

Jkullberg  
#393473 Ja meter per minut kanske inte är så bra.
Det mesta av det virke vi har sågat fälldes för ett år sedan och har legat på laga sedan dess. Uteslutande gran.

Jag ville bara få en uppfattning om hur snabbt det ska gå, Logosols filmer är ju så pass välredigerade så man får ingen egentlig uppfattning.
Men vi ska jaga fram några stockar som är fällda i år och köra dom för att se om det blir någon skillnad.

   TS
Avatar Fallback

Re: E8 Speed Saw - såghastighet

Tobbe.G  
#394172 Är i samma situation ungefär fast kör med e5 speedsaw. Började med några torra stockar. Det gick lite snabbare att såga i färskt virke. Ett annat tips är att slipa även nya kedjor innan man använder dem. När de är nya är det inte särskilt vassa och är lite för aggressiva så det kan bli vågor i virket.

Avatar Fallback

Re: E8 Speed Saw - såghastighet

339  
#575207 Väcker liv i en gammal tråd! Är ni nöjda med elsågen, är det något att satsa på?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).