sön 22 maj 2016, 23:08#393225Som rubriken lyder undrar jag vad ni gör med all bakved som blir när man sågar. Far har en såg och varje år blir det en del bakved. Nu i vår har vi sågat upp ovanligt mycket, ca 30 m3fub vardera vilket resulterar i en massa bakved. Vi brukar lägga all bakved på en timmervagn och när den är full åker vi och sågar upp bakveden i meterslängder där veden sedan ska travas, torkas, kapas, klyvas och eldas.
Undrar om det är någon som kör sin bakved i en vadmaskin? Funderar på om en klipp/klyv typ Mottimaster eller Bilke S3 skulle fungera bra, dock skulle ju många antagligen vara för breda om man inte klyver de en gång på sågen först.
Sågverk (mindre)
Vad gör ni med all bakved?
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in
mån 23 maj 2016, 05:47#393240Jag har vedmaskinen just bakom Wood-Mizern så tanken är att det ska aldrig bli några högar utan när man har fyllt
bakavedsbordet så slår man igång Palax och kör allt bakaved till 30cm bitar kluvet och fint i storsäckar.
Jobbet ska ju göras så varför inte göra det direkt?
bakavedsbordet så slår man igång Palax och kör allt bakaved till 30cm bitar kluvet och fint i storsäckar.
Jobbet ska ju göras så varför inte göra det direkt?
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
mån 23 maj 2016, 20:27#393341Jag gör en särskilt trave på vedplatsen och låtar det torka över sommaren. Sen direkt i flishuggen, och eldar upp det i min flispanna.
Husqvarna 550xpg, 272xpg, Fransgård V5000 Vinsch, Edsbytuggen, Lennartsfors SMB 2155E, Mowi 850/P25, John Deere 6330, MF 175.
lör 28 maj 2016, 08:10#394029
Sant, men de ska kapas också.
Jag sågar bara virke vissa år och tidigare var det alltid jobbigt med bakarna. Ofta för slankt i ena änden och för grovt i andra för att det skulle gå i flishuggen. Nu har jag vedmskin istället och de bakar och delar av bakar som blir bra ved blir ved, och resten slänger jag på en brännhög bara. Ett ok har lyfts från mina axlar.
th skrev:Bakved är ju det lättaste som finns att hugga med yxa. Bara att "tjoppa på", går mycket fortare än med vedklyv
Sant, men de ska kapas också.
Jag sågar bara virke vissa år och tidigare var det alltid jobbigt med bakarna. Ofta för slankt i ena änden och för grovt i andra för att det skulle gå i flishuggen. Nu har jag vedmskin istället och de bakar och delar av bakar som blir bra ved blir ved, och resten slänger jag på en brännhög bara. Ett ok har lyfts från mina axlar.
lör 28 maj 2016, 17:41#394076 Eldar i pannan med det. Yttre nedkast i pannrum, torkning först okapat på rus på luftig plats
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Zetor 4340, Ferguson TEA 20 och MB Trac 680
lör 28 maj 2016, 17:58#394078Panna med självcirkulation till ackumulatortank. Självdrag utan fläkt alltså. Ingen keramik eller roster utan överförbränning på askbädd
Skapa konto
Skapa konto
Zetor 4340, Ferguson TEA 20 och MB Trac 680
sön 29 maj 2016, 08:57#394170Jag kör den i en PW-klipp. Stora buntar så går det snabbt och smidigt. Bra sommarved för t.ex. varmvatten.
ons 31 aug 2016, 13:36#405455Jag spikade ihop nå vedpallar som jag staplar bakaveden i på engång efter sågning. Köpte sedan ett 20"svärd å kapar mellan pallarna. Sen när veden ska eldas kapas bakan i 50cm bitar direkt på pallen. Staplat å klart!!
Skapa konto
Skapa konto

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).