Sågverk (mindre)

Bandsågar

31 inlägg 29018 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bandsågar

Danskar´n  
#521596 Jag planerar att uppgradera mitt sågverk. Jag har en Lennartsfors kedjesågverk med den stora Jonsereds kedjesågen. För en del år sedan hade jag Lennartsfors Bandsågverk med bensinmotor och den var jag mycket nöjd med - men eftersom det finns ganska många olika märken , tycker jag det är svårt att välja.
Det som jag tycker är viktigt, är hur solid rälsen är...som jag ser det, finns det 2 märken med rälsen byggd av fyrkantrör, nämligen Lennartsfors,(numera övertagen av Bamsesågen), och Woodmizer. Alla de andra märken har rälsen byggd av vanlig vinkeljärn, o det känner jag mig inte trygg med, sådär stabilitets-mäsigt.
Vad själva sågningen anbelanger, håller jag med dom som menar att breda band ger rakare skär - till en viss gräns,(ballancen går mellan materialförbrukning och därmed pris - och resultat - senare faktor optimeras med noggrann skärpning o skränkning)
Den billigaste sågen just nu är Woodmills till 30. - 35.000

Vad menar skogsfolket? Frestande är det att köpa något svenskt tillverkat - men som också nämnd här...inte så länge sedan byasågarna blev utkonkurrerade av bandsågarna i Sverige, så vi måste inte glömma att det finns länder i världen som har bra mycket erfarenhet med bandsågar - kanske mera än oss.

Det enklaste för mig vore att köpa Lennartsfors bandsågs huvud o sätta på min räls, men det kostar drygt 50.000...o det får jag en Woodmills för - med vagn!

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Bandsågar

Pabene  
#521632 Hej,
Jag vet inte de aktuella priserna på sågverk idag men jag tycker du ska titta på Pilous sågverk. Jag hjälpte en bekant att skruva ihop en sådan såg och har haft tillfälle att också såga i den. Den har inte fyrkantprofiler i rälsen men är väldigt styv och stark. Har du sågat tidigare så vet du att de största påfrestningarna på bädden uppstår då du vänder tunga stockar. Stockbordsbalkar i klena fyrkantprofiler bucklas och böjs. Din Lennartsfors har väl 6 mm stålplåt på högkant som stockbord. Pilous har något liknande men snyggt bockade till starka balkar som fungerar bra när stocken ska flyttas och vändas. Varje sådan balk hade grova "ben", justerbara i höjdled. Det var också bra att stockbordsbalkarna var högre än rälsen, han kunde köra in traktorns gafflar för att lägga på stockar och även lyfta bort ett sågat block.
Jag har sett sågar som saknar omställbar bladstyrning på ingångssidan, det gör att det blir svårare att hålla bra mått.
Att såga med bredare blad kostar mera, bara själva sågverket kostar väl ca 10 ggr mer än vad du nämner i ditt inlägg.

Avatar Fallback

Re: Bandsågar

Danskar´n  
#521636 Helt överens med vad du säger, Pabene, jag har hört bra betyg om Pilous från andra med, så jag kollar lite närmare på dom...men rälsen ska ligga på marken, o inte något alu-bord i navelhöjd som dom i Härnösand gör! =))

Avatar Fallback

Re: Bandsågar

Joakim Marklund  
#522035 Hej Danskar´n!

Bandsågverket Lumberline (tidigare Lennartsfors/Jonsered) har kommit ner en del i pris mot tidigare då det såldes genom Lennartsfors.

Ett komplett Lumberline bandsågverk kostar idag 46.100:- exkl moms.
Effektiv såglängd är 5.2 meter och priset är med en elmotor på 5.5 kw.

*Bandsågverket levereras komplett med färdigmonterat såghus,
3 st sektioner sågräls, 1 st sågband, 1 st stockspännare, 6 st stockhyllor,
1 st topplyft, 6 st justerbara stockanhåll och 12 st ställbara fötter.



"Det enklaste för mig vore att köpa Lennartsfors bandsågs huvud o sätta på min räls, men det kostar drygt 50.000...o det får jag en Woodmills för - med vagn!"

Avatar Fallback

Re: Bandsågar

Danskar´n  
#522041 Hej Joakim Marklund.Tack för info.
Jag känner Lennartsfors, så jag funderar mycket på den med. Just nu fins det ett kampanj erbjudande från en annan producent, med ett hyfsat bra erbjudande - 7,5 KW + 10 sågband + vändhake till 42.600 + moms - samma konstruktion som Lumberline.
Jag funderar lite - jag har en Jonsereds 600 med den stora kedjesågen, så du kunde fundera lite på ett inbytespris? 😉
Med vänlig hälsning
Danskar´n

Avatar Fallback

Re: Bandsågar

Joakim Marklund  
#522048 Danskar´n, jag har skickat ett PM till dig :)

Användarvisningsbild

Re: Bandsågar

Arvid0  
#522068 Jag kan rekommendera trak-met. Polskbyggda Sågverk. http://www.trak-met.pl/sv/maszyny-do-ta ... 0-standard

Köpte själv ett som det i länken + förlängning. 1250 kg i grundutförande rejäla fyrkantsrör och på det massiva rundstål som sågverket rullar på.

Har tidigare sågat med solosåg med motorsåg och deras mindre bandsågverk de sålde på licens. Ser inga fördelar med logosols kontra trak-met.

Fråga gärna om du vill veta mer eller kom o kika utanför Umeå [emoji16]

Avatar Fallback

Re: Bandsågar

Danskar´n  
#522207 Tack för detta info Arvid0. Det ser väldig intressant ut, så den omedelbara frågan är ju priset, jämnförd med t.x. Lennartsfors o WoodMizer, som ligger närmast i konstruktionen.
Närmaste återförsäljare tycks vara i Norge o Finland.
Just nu sågar jag med Lennartsfors kedjesågs-verk, o det går lagom, så länge man sågar balkar o dyl...bräder...tror det blir för mycket spill jvf. med färdigt produkt...
Med vänlig hälsning
Danskar´n

Användarvisningsbild

Re: Bandsågar

Arvid0  
#522265 Med förlängning och förberedd för barkfräs och matning så har jag för mig att jag gav ca 45' + moms + frakt.
När jag köpte hade de en svensk agent, jag har haft lite kontakt med dom i Polen och de är hjälpsamma.
Det jag såg som fördelar med trak-met är komponenterna, Siemens motor och schneider brytare, relän mm. Hydraulisk bandspänning, vettigt byggd, elektrisk höj och sänk rejält gods och materialval, ingen profilerad plåt.
Jag tittade på woodmizer lt15 men kunde inte hitta varför den skulle vara värd 20000 kr mer. Det enda jag kunde tycka lt15 hade som fördel var supporten och kunnandet i Sverige. Men det är ju inte direkt hjärnkirurgi och för 20000 kr kan jag lägga en hel del tid och material (som jag inte behövt göra än).

Användarvisningsbild

Re: Bandsågar

Jdmogge  
#565071
Arvid0 skrev:Med förlängning och förberedd för barkfräs och matning så har jag för mig att jag gav ca 45' + moms + frakt.
När jag köpte hade de en svensk agent, jag har haft lite kontakt med dom i Polen och de är hjälpsamma.
Det jag såg som fördelar med trak-met är komponenterna, Siemens motor och schneider brytare, relän mm. Hydraulisk bandspänning, vettigt byggd, elektrisk höj och sänk rejält gods och materialval, ingen profilerad plåt.
Jag tittade på woodmizer lt15 men kunde inte hitta varför den skulle vara värd 20000 kr mer. Det enda jag kunde tycka lt15 hade som fördel var supporten och kunnandet i Sverige. Men det är ju inte direkt hjärnkirurgi och för 20000 kr kan jag lägga en hel del tid och material (som jag inte behövt göra än).

Vad gick frakten på från Polen mellan tummen och pekfingret

Användarvisningsbild

Re: Bandsågar

Arvid0  
#565130
Jdmogge skrev:
Arvid0 skrev:Med förlängning och förberedd för barkfräs och matning så har jag för mig att jag gav ca 45' + moms + frakt.
När jag köpte hade de en svensk agent, jag har haft lite kontakt med dom i Polen och de är hjälpsamma.
Det jag såg som fördelar med trak-met är komponenterna, Siemens motor och schneider brytare, relän mm. Hydraulisk bandspänning, vettigt byggd, elektrisk höj och sänk rejält gods och materialval, ingen profilerad plåt.
Jag tittade på woodmizer lt15 men kunde inte hitta varför den skulle vara värd 20000 kr mer. Det enda jag kunde tycka lt15 hade som fördel var supporten och kunnandet i Sverige. Men det är ju inte direkt hjärnkirurgi och för 20000 kr kan jag lägga en hel del tid och material (som jag inte behövt göra än).

Vad gick frakten på från Polen mellan tummen och pekfingret
har för mig att det var fritt till dåvarande åf. och att det kostade runt 5-6000 hem till mig

Användarvisningsbild

Re: Bandsågar

HasseLJ  
#594637 Är det någon som kikat på denna: https://www.veistokone.fi/tehnika-zbl-p ... esaha.html

Är tydligen en lettisk såg. De begärde c 23000 euro inkl moms för den mobila sågen med bensinmotor.

Avatar Fallback

Re: Bandsågar

Danskar´n  
#594645 Omedelbart bra dyrt, tycker jag - men utan översättning, blir det en gissning...

Användarvisningsbild

Re: Bandsågar

molnia  
#621065 Hej en annan tråd, bygga bandsåg på forumet fanns en Youtube klipp från Cook's sawmill. Har inte kunnat se något om de har någon återförsäljare på denna sidan Atlanten..
Börjar drömma igen om ett eget sågverk..

Avatar Fallback

Re: Bandsågar

zebylon  
#621113 Jag behöver byta banden som sitter på hjulen på en gammal bandsåg, dom sitter på nu ser ut att vara gummi med ett vävlager. Det har lossat bitar här och var så det går inte bra att använda maskinen. Vart ska man vända sig för att få tag i nya? Nån som vet?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).