Sågverk (mindre)

Bandsågar

31 inlägg 29069 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bandsågar

Torbjörn Johnsen  
#382958 Jag hittade en bandsåg som heter Woodlandmills http://woodlandmills.eu och som jag inte kan se att någon skrivit om här tidigare. Det är en kanadensisk (?) tillverkare som har sin Europaagentur i Göteborg. Finns den någon som har erfarenheter av den här bandsågen?

Det börjar bli många bandsågar på marknaden nu. Kommer på följande fabrikat:

WoodMizer
Norwood (logosol)
Serra
Woodlandmills
Lennartsfors
Kellfri (fabrikat?)

Vilka finns det mer?

Det verkar som om bandsågarna helt konkurrerat ut de stora cirkelsågarna.



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Bandsågar

massa-ved  
#382966 Pilous tjeckiska flera mod. från hobby till proffs mod. för flera hundratusen. Wekla kinesisk.

Avatar Fallback

Re: Bandsågar

Førland  
#382968 sollid saga

Avatar Fallback

Re: Bandsågar

Pabene  
#382981 Att bandsågar har stora fördelar har man insett "ute i världen" för länge sedan. I Sverige verkar många hålla fast vid klingsågar och kedjesågar som skär bort 5,5 - 7mm i varje snitt. Bandsågar skär ett snitt av 1,7 - 2,3 mm. Varför göra 3 gånger mera sågspån för 3 gånger högre energikostnad? Att kunna såga, med bra resultat, med 4-5 kW elmotor som klarar sig med 3x16 Amp, är riktigt bra. Själv har jag sågat med två egna stockbandsågar, Metesa, som jag fortfarande har och använder samt en Jämtsågen. Jag har också haft tillfälle att prova Pilous som verkar mycket bra och prisvärd. Stora Serra och Vimmer är ju fina men dyra. Den såg som nämns i inledningen till denna tråd ser ut att ha alldeles för klen bädd. Bädden måste tåla att man vänder en tung stock. Det ser även ut att vara för dåligt med fasthållningsdon. Vad som är en bra bandsåg beror till en del på vad man ska såga. För den som ska skaffa ett sågverk, kontakta någon där ni kan provsåga och tänk er sedan in i hur det kan passa in hos er själva.
Kedjesågar var fantastiska när de kom för 35 år sedan. Många kunde skaffa en såg för 10000 kr och såga själva, vilket är en fin upplevelse. Alternativet då var kanske en beg klingsåg för 75000 som krävde 63 Amp säkringar.
Idag kostar en kedjesåg mera än en mycket bra stockbandsåg, valet borde vara lätt.

Användarvisningsbild

Re: Bandsågar

Woodland Mills  
#385675 Jag är inte opartisk i detta då jag jobbar för Woodlandmills men ska försöka vara objektiv om någon vill fråga något.

Enligt min mening finns det idag två märken som dominerar marknaden i Sverige när det kommer till Bandsågar och det är Woodlandmills och Wood-Mizer.
Senast redigerad av Woodland Mills tis 05 apr 2016, 19:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Bandsågar

totte  
#385745 Välkommen Woodland Mills! Vi välkomnar representanter för företag som kan ge information och svara på frågor och, precis som du föredömligt gjort, talar om att de är från företaget och undviker att göra reklam.

Avatar Fallback

Re: Bandsågar

Träförädlare  
#388231 Kör en serra alpina visst är den dyr men den gör jobbet grymt bra. Dom flesta bandsågar kör med smala band vilket jag har svårt o förstå blir ju lätt havaji sågning så fort man stöter på en kvist. I serran kör jag 80*5100 band o det går som tåget.

Avatar Fallback

Re: Bandsågar

Pabene  
#388738 Träförädlare: Det är ju riktigt fint att du trivs med ditt sågverk. Du skriver om sågbladens bredd. Det är ju mycket mera än sågbladens bredd som avgör om sågningen går bra. I ditt fall har du ju också en såg som ser ut att ha allt som krävs, bra stabilitet, bra bladstyrning osv. Själv har jag mest erfarenhet av 38 mm skränkta blad med 22 och 25 mm tandavstånd. I min förra såg använde jag 50 mm breda skränkta blad. Jag har också provat blad med 27 mm bredd. Jag tycker om att läsa hur det går till ute i världen. I USA är den vanligaste bladbredden 38 mm (1,5 tum). Det har forskats på universitetsnivå, (Wisconsin Universitet), om bandsågning och där alla parametrar vägts in. Där sägs att 38 mm breda blad är en bra, kanske den bästa kompromissen, för bandsågning av stockar upp till dryga metern i diameter.
Jag tror att det är orsaken till att 38 mm blad för stockbandsågar verkar vara vanligast även här.
Det vore intressant att veta vilket tandavstånd och typ av tänder du har på dina sågblad.

Användarvisningsbild

Re: Bandsågar

molnia  
#388756 Någon som provat att bygga om en vanlig stående bandsåg till en liggande stockbandsåg?
jag har 2 bandsågar men bara användning för en till finsnickeri.

Avatar Fallback

Re: Bandsågar

jige  
#388884 Det finns för och nackdelar med både smal- och bredbandade sågar, som bla. står i relation till kostnad, effekt, underhåll mm.

Den studie från USA du nämner Pabene, har du någon mer info eller länk? Den skulle vara intressant att ta del av.

Pabene skrev:Träförädlare: Det är ju riktigt fint att du trivs med ditt sågverk. Du skriver om sågbladens bredd. Det är ju mycket mera än sågbladens bredd som avgör om sågningen går bra. I ditt fall har du ju också en såg som ser ut att ha allt som krävs, bra stabilitet, bra bladstyrning osv. Själv har jag mest erfarenhet av 38 mm skränkta blad med 22 och 25 mm tandavstånd. I min förra såg använde jag 50 mm breda skränkta blad. Jag har också provat blad med 27 mm bredd. Jag tycker om att läsa hur det går till ute i världen. I USA är den vanligaste bladbredden 38 mm (1,5 tum). Det har forskats på universitetsnivå, (Wisconsin Universitet), om bandsågning och där alla parametrar vägts in. Där sägs att 38 mm breda blad är en bra, kanske den bästa kompromissen, för bandsågning av stockar upp till dryga metern i diameter.
Jag tror att det är orsaken till att 38 mm blad för stockbandsågar verkar vara vanligast även här.
Det vore intressant att veta vilket tandavstånd och typ av tänder du har på dina sågblad.

Avatar Fallback

Re: Bandsågar

Pabene  
#388894 [quote="jige"]Det finns för och nackdelar med både smal- och bredbandade sågar, som bla. står i relation till kostnad, effekt, underhåll mm.

Den studie från USA du nämner Pabene, har du någon mer info eller länk? Den skulle vara intressant att ta del av.

Jag följer bland annat en sida som heter WOODWEB's Sawing and drying. Där finns många inlägg av olika kvalitet men Professor Gene Wengert ger alltid bra svar. Jag hittade bara ett inlägg nu där bladbredd diskuterades: "Re,Better blades producing less sawdust." Sök i det forumet så "finns allt". Jag tycker ju att det är bra om det man skriver och påstår, är underbyggt av fakta. Jag vet ju att det skiljer sig på träslag Sverige -USA, men jag har lärt mig mycket från Woodweb's. Som jag skrivit i tidigare inlägg här, det är extra trevligt när man känner igen sig i de svar och åsikter som framförs.

Avatar Fallback

Re: Bandsågar

Pabene  
#388897 Det finns som sagts ovan många olika bandsågs-konstruktioner. Kolla den här via Google: Select Sawmill Co. Den skulle man vilja ha. På deras sida finns videor, se särskilt den om Dual-Cut.

Avatar Fallback

Re: Bandsågar

Träförädlare  
#392781 Jag kör stelitband 80*5100 med delning 35 själv har jag jobbat en del på hyvlerier i Gästrikland o på klyvsågar körs ju bara breda band o jag har även observerat på tex woodmaiser att det blir ofta ojämn dimition på virket det blir det aldrig för mej det går rakare med breda band. Jag legohyvlar en del virke som har sågats med smala band o dom håller inte dimitionen speciellt bra.

Användarvisningsbild

Re: Bandsågar

longframe200  
#497844
Pabene skrev:Träförädlare: Det är ju riktigt fint att du trivs med ditt sågverk. Du skriver om sågbladens bredd. Det är ju mycket mera än sågbladens bredd som avgör om sågningen går bra. I ditt fall har du ju också en såg som ser ut att ha allt som krävs, bra stabilitet, bra bladstyrning osv. Själv har jag mest erfarenhet av 38 mm skränkta blad med 22 och 25 mm tandavstånd. I min förra såg använde jag 50 mm breda skränkta blad. Jag har också provat blad med 27 mm bredd. Jag tycker om att läsa hur det går till ute i världen. I USA är den vanligaste bladbredden 38 mm (1,5 tum). Det har forskats på universitetsnivå, (Wisconsin Universitet), om bandsågning och där alla parametrar vägts in. Där sägs att 38 mm breda blad är en bra, kanske den bästa kompromissen, för bandsågning av stockar upp till dryga metern i diameter.
Jag tror att det är orsaken till att 38 mm blad för stockbandsågar verkar vara vanligast även här.
Det vore intressant att veta vilket tandavstånd och typ av tänder du har på dina sågblad.


Kan det vara så att det fungerar med 38mm på SPB rem?

Användarvisningsbild

Re: Bandsågar

longframe200  
#498334 Jag ställde samma fråga på http://forestryforum.com/board/index.php/board,7.0.html och enligt en medlem ska det gå bra att använda 38 mm på SPB rem (ca. 17 mm)

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).