Sågverk (mindre)

Sågsvärd till Jonsered 600+ el kedjesågverk (Lennartsfors)

1 inlägg 6672 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sågsvärd till Jonsered 600+ el kedjesågverk (Lennartsfors)

lidköping  
#362294 Sågsvärd från Oregon som heter 160SLHD009 och 160ATMD009 (16 tums svärd) har utgått, men jag har provat att såga med ett svärd som heter 160SLHD025 (Stihlfäste) och det har fungerat. Jag tillverkade 2 stycken distansringar med måtten diameter 12 mm utvändigt, 9,1mm i hålet och 4 mm breda.Spåret är 12 mm brett på Stihlfästet. Det var bara att lägga distansringarna på svärdbultarna och montera ihop, det blir lite tajt med kedjan när man monterar ihop det, men det går. Hålet för smörjningen har också stämt.
Oregons svärd som heter 200SLHD009 finns kvar, men det har gått snett ibland med det svärdet, så nu har jag tillverkat en hållare med magnet och satt på svärdtoppen, efter det har det fungerat bra, även med Oregons 240RNDD009. Jag kommer att prova ett 25 tums Stihlsvärd när jag har slitit ut mitt 240RNDD009.
Finns det någon som har timmerfräsen som passar på sågverket,så skulle det vara intressant att hör vad ni tycker om den!



   TS
Woodmizer sågverk
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).