Sågverk (mindre)

Virket blir inte helt bra efter hyvling

21 inlägg 16413 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Virket blir inte helt bra efter hyvling

mykee  
#361818 Jag har en fråga angående hyvling av virke. Har bonnsågat virke som legat stabbat i ett par år ute och när jag kör igenom det i hyveln så ibland blir ytan inte helt slät utan man "känner" årsringarna när man drar fingrarna över dem, blir som en upphöjning. Det kan också bli så att ytan blir frasig, som om man river upp den.

Jag undrar givetvis varför det blir så. är virket inte tillräckligt torrt? Virket är vindfäll som jag tagit reda på och det tog väl lite väl lång tid mellan att det blåste ner till att jag fick möjlighet att såga upp det, blivit lite blåved ex. Är det de som är felet?



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Virket blir inte helt bra efter hyvling

skogslaban  
#361823 Jag tror att virket inte är tillräckligttorrt

Användarvisningsbild

Re: Virket blir inte helt bra efter hyvling

T Landström  
#361826 Så kan det även se ut så på köpe virke...

Användarvisningsbild

Re: Virket blir inte helt bra efter hyvling

rokon  
#361853 När man känner årsringarna med handen brukar stålen vara slöa alternativt att någon slät vals i hyvelmaskinen går med för högt tryck, inte ngt som märks på din bild dock. Det som sticker upp där ser mest ut som något för hög matning där vresigheten i träet känns. Vad har du för utrustning typ av kutter? Har du någon typ av spånbrytare eller släptryck före stålet? Inställning? Stålet för långt utpostat? Fuktkvoten i träet kan också spela roll som redan nämnts i tråden.

Avatar Fallback

Re: Virket blir inte helt bra efter hyvling

där nor  
#361861 Som sagt. Slipa stålen och ha en frampostning på högst 1 mm. Spånutsuget måste också vara bra drag i.

Avatar Fallback

Re: Virket blir inte helt bra efter hyvling

Ratelle  
#361885 Det är som Rokom säger, för när man hyvlar gran så måste det vara mycket vassa stål i hyveln annars får du dom effekterna du skriver om. Ratelle

Avatar Fallback

Re: Virket blir inte helt bra efter hyvling

mykee  
#361976 Oj, många svar det uppskattas!

Hyvlar med en Logosols solohyvel SH410. Har kört på lägsta matningshastigheten här vilket ska vara 2m/min.

Hyveln är i stort sett ny, har kört om jag tar i max 200m i den så stålen borde väl inte redan behöva slipas? De känns kanske inte lika vassa som när den var ny men jag tycker att jag har haft det här problemet sen början.

Kan hyvla en bit och den blir bra, sen på nästa så kan ytan bli sådär. Tycker oftast det är i närheten av kvist de blir problem med att ytan rivs upp.

Ska kolla på planstålen att de har samma utstick och den släta valsen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Virket blir inte helt bra efter hyvling

Camwood  
#361981 Stålens skärpa är det viktigaste vid hyvling. Förutsatt att allt annat är korrekt. Att hyvla 200 meter kan mycket väl räcka för att göra stålen slöa. Även stålens kvalitet är avgörande, ju mjukare stål desto bättre yta på virket. Även matningshastigheten är avgörande, en låg matning brukar bli bra men den får inte vara för låg för då kommer varje stål avverka för lite virke och det uppstår en "gnuggefekt på virkesytan som pressar ner fibrerna och som sen reser sej och man kan få den yta du beskriver. Du kan bryna stålen några gånger mellan slipningarna så får du en bättre yta.

Avatar Fallback

Re: Virket blir inte helt bra efter hyvling

skogshasse  
#361983
mykee skrev:Jag har en fråga angående hyvling av virke. Har bonnsågat virke som legat stabbat i ett par år ute och när jag kör igenom det i hyveln så ibland blir ytan inte helt slät utan man "känner" årsringarna när man drar fingrarna över dem, blir som en upphöjning. Det kan också bli så att ytan blir frasig, som om man river upp den.

Jag undrar givetvis varför det blir så. är virket inte tillräckligt torrt? Virket är vindfäll som jag tagit reda på och det tog väl lite väl lång tid mellan att det blåste ner till att jag fick möjlighet att såga upp det, blivit lite blåved ex. Är det de som är felet?


har man gjort stabben i närheten av en grusväg eller en grusplan eller på en grusplan så får man damm från vägen eller plan på virket på sikt och det sliter ner skärpan på stålena snabbt

Avatar Fallback

Re: Virket blir inte helt bra efter hyvling

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362314 Ja stålen är det och postningen/parametrarna spåndjup/tryck och hastigheter. Virket med. Du måste lära dej genom att nu gå ut och prova.
Sen heter världens hårdaste trädslag grankvist (torr). Skämmer stål och spricker ur. Kan också ta ur flisor ur alltför hårda eller flacka eggar.
Vad ska du ha virket till? Vres kring kvistar blir det ju ganska lätt när man hyvlar, för vedfibrerna står utåt/inåt där. Är det finsnickeri lär man ju putsa ändå.
Personligen vill jag ha mina snickerier så man ser/känner ådringen. Har iofs gamla hus och gillar hantverk. Annars köper jag skivor/board/laminerat, eller perfekta grejor på IKEA. Då är det slätt och blankt.

Handhyvlade och la ett stuggolv bara för att det INTE ska vara perfekt, slätt och plant som ett klickgolv. Har också gjort egna handhyvlar (profil) och hyvlat virke som f-n. Charmen med trä är ådring, kvist och vres och synliga handdrag, tycker jag. Men som sagt beror ju på vad man ska bygga.
Vad jag menar är att man behöver kanske inte vara rädd för att det inte blir perfekt, vilket ofta riskerar ligga nära livlöst. Trä är levande material och därför använder man ju mer av plast/laminat, metall, spackel och lack för industriell perfektionism i stället för massivträ.

Avatar Fallback

Re: Virket blir inte helt bra efter hyvling

mykee  
#362773 Min tanke var som första projekt att hyvla pärlspontspanel av tall till ett litet förråd/skafferi på 1kvm. Tidigare har jag endast hyvlat lite småsaker, mest för att testa.

Ska försöka bryna stålen och se om det hjälper, längst ut på sidorna av stålen känns de vassare än vad de gör på mitten så de har nog blivit lite slöa. Angående det där med grus så är inte de helt omöjligt då jag fraktat virket från bonnsågen och tillbaka hem på grusväg 1mil med släpvagn, dock med presenning men det rycker antagligen in grus/damm ändå...

   TS
Avatar Fallback

Re: Virket blir inte helt bra efter hyvling

mykee  
#362776 En fråga föresten kring stål av HM. Som jag förstått så håller de skärpan längre men hur blir det i fall där man t.ex. har grus/damm på virket. Blir de ganska fort slö då också eller stoppar dem bra för sånt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Virket blir inte helt bra efter hyvling

halvproffs  
#362837 De blir snabbt slöa iaf för mig.

Användarvisningsbild

Re: Virket blir inte helt bra efter hyvling

Camwood  
#363062 HM stål till hyvel används bara till att hyvla byggvirke, sällan paneler och list. Det är svårt att få en fin yta med så hårda stål. HSS däremot används till det mesta.

Användarvisningsbild

Re: Virket blir inte helt bra efter hyvling

skarplycka320  
#368945 Råkar oxå ut för detta fenomen i bland.
Brukar hjälpa med vassa stål och hyvla i fiberriktiningen åt det hållet resningen är.
Då brukar jag få ett bättre resultat.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).