Sågverk (mindre)

Tips på hantering av övergrovt timmer..?

30 inlägg 19389 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tips på hantering av övergrovt timmer..?

Enstaberga  
#343745 Har några vindfällen som jag släpat hem av både gran och tall, största bitarna ca 50 cm i diameter och längd runt 4,5 m. Tungt, mycket tungt.. Rullat, efter lite möda av, stockarna på uppläggningsbordet i lagom höjd till Logosolen men väl där är det inte lätt att vända stocken efter det kommande första snittet. Rackarns stockarna väger ju som tusan.. Finns det några knep? Eller andra lösningar som jag inte listat ut ännu.. innan jag får en gran på foten..?



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Tips på hantering av övergrovt timmer..?

lidköping  
#343748 Kör genomsågning och kanta efteråt.

Avatar Fallback

Re: Tips på hantering av övergrovt timmer..?

Enstaberga  
#343749 Hej Lidköping. Jag är nybörjare på sågverk så du får gärna utveckla dina tips lite.. Menar du att jag ska dela stockarna på mitten? Mina svärd 18 och 20 tum torde inte räcka till för detta är jag rädd? Med vänlig hälsning Enstaberga

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på hantering av övergrovt timmer..?

lidköping  
#343752 Börja att såga en bak och fortsätt att såga nästa bräda eller planka utan att ändra läget på stocken, fortsätt att såg
några bräder eller plank till så orkar du att vända stockarna,kanta får du göra efteråt. Lycka till

Avatar Fallback

Re: Tips på hantering av övergrovt timmer..?

superdave  
#343789 Det låter som att du inte har nån skogsvagn. Vad sägs om ett vändjärn, eller vad det nu heter, och ett rör på handtaget. Man får ju ett ordentligt moment på det sättet.

När jag sågar sånt som svärdet inte går igenom sågar jag ett snitt, vänder på stocken 180 grader och sågar igenom med ett andra snitt osv, utan att ändra nån inställning på sågen så klart.

Avatar Fallback

Re: Tips på hantering av övergrovt timmer..?

Enstaberga  
#343854 Ok, då förstår jag. Tack för förtydligande! Jag har skogsvagnar, både Källefall 9ton och liten Farma 6ton.. men jag har också en sur granne som inte uppskattar traktormusik... Därför blir det en hel del manuellt lyftande och släpande när det är sågväder eftersom då är grannen ofta ute på tomten och ondgör sig över allt oväsen som inte kommer från hans gräsklippare..
(Jag hyr sågbacken av en nedlagd gjuterifabrik mitt i byn.. Alla grannar utom en är för träarbete, traktorer och trevlig grannsämja.. men det räcker med en för att det ska bli trist.. Logosolen står på tomtgränsen dvs. min mark men stockbordet är på hyrmarken..)

Jag kommer nu enligt rekommendation såga plank med vankant och åtgärdar dessa när stocken blivit förminskad. Tack för tipsen! /Enstaberga

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på hantering av övergrovt timmer..?

superdave  
#343915 Att dom orkar hålla på, grannarna... om man leker med tanken så kan man försöka få till en pivåpunkt på stocken som man då kan snurra och på så sätt byta plats på topp och rot utan buller. Kanske en domkraft med bred bas och med en mutter på toppen och sen nåt U i järn där stocken vilar som i en vagga och med en stump gängad stång som är på svetsad, svårt att förklara... Jag såg en dokumentär där en nörd hade en temapark som handlade om hävstångs effekten, han hade ett stenblock på kanske 5 kubik eller mer som han flyttade på med ett finger med hjälp av nån liten brädbit som placerades exakt rätt, det gick långsamt men ändå. Stickspår men det var kanske intressant för nån.

Avatar Fallback

Re: Tips på hantering av övergrovt timmer..?

Sundvik  
#343944 Jag har en stockvändare från Logosol, den fungerar riktigt fint, men ändå bättre blev den när jag delade upp den i 2 delar och kan hålla en i var hand.
http://www.logosol.se/store/stockvandare.html

Avatar Fallback

Re: Tips på hantering av övergrovt timmer..?

Blondin 750  
#343947 Varför inte en liten pelarsvängkran med telfer monterad på ett stort, men flyttbart, betongfundament. Du har ju inte så långt till de som gjuter och någon gång får de väl någon kantstött brunnsring som kan fyllas med betongsvättar som blir över. Lastmaskin att flytta med har de ju också. Och det går ju även att driva huggarvagnens kran med ett hydraulaggregat om man vill slippa att ha motorn igång, det går ju inte fort men det går... :smile:

Avatar Fallback

Re: Tips på hantering av övergrovt timmer..?

superdave  
#343971 Alldeles för modernt och teknologiskt. Vad sägs om en kran gjord av 5"5 med rep gjort av hampa på en trumma, som ett hamsterhjul, i änden på repet sätter man en sax. Uti hjulet kan kärlingen husera och få order frästa åt sig.

Låt oss brainstorma, och kom ihåg, det finns inga rätt eller fel när man brainstormar.

Avatar Fallback

Re: Tips på hantering av övergrovt timmer..?

Enstaberga  
#344021 Superdave... du har uppenbarligen inte träffat min fru.... Annars var det fina tips..

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på hantering av övergrovt timmer..?

bjed0001  
#344023 Är det inte på någon av bandsågarna som det finns en handvinsch för vändning av stocken? En krok längst ut på wiren, dra wiren ett varv runt stocken och fäst kroken. När du sen vevar in vinschen roterar stocken mot anhållet på sågen... Tänkte själv att jag skulle bygga en sån där stockvändare men efter att jag gått över till att använda två huggarkrokar i stället för en vet jag inte om jag har behovet längre, tycker att jag vänder även de besvärligaste tall stockar utan större bekymmer

Avatar Fallback

Re: Tips på hantering av övergrovt timmer..?

Pabene  
#344042 Hej!
Ville bara tipsa om den stockhöjare som jag beskrev i Augusti förra året, Inlägg #287258. Den är till stor hjälp i detta sammanhang.

Avatar Fallback

Re: Tips på hantering av övergrovt timmer..?

jannee  
#344061 Gå i stället till ett gym och träna upp överkroppen :grin:
Tänk på dessa herrar som byggde stenmurar på 1800 talet, de skulle smålett åt dina "små" problem :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Tips på hantering av övergrovt timmer..?

superdave  
#344134 Nä henne har jag inte träffat men har man träffat en har man träffat alla. Är du övervakad just nu? Kommentera inget om så.

Min lyser med sin frånvaro så därför vågar jag sticka ut hakan:)

Vidare till brainstormingen så låter faktiskt en eldriven pump till hydrauliken som en god ide om, jag hade samma ide för länge sedan just pga sur granne. Jag försökte isolera sågverket med cellplast också, det gick väl ganska bra i en timme ungefär, sedan dess ligger cellplasten bredvid som en påminnelse om att det borde byggas ett såghus.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).