Sågverk (mindre)

Tips på hantering av övergrovt timmer..?

30 inlägg 19389 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tips på hantering av övergrovt timmer..?

Enstaberga  
#343745 Har några vindfällen som jag släpat hem av både gran och tall, största bitarna ca 50 cm i diameter och längd runt 4,5 m. Tungt, mycket tungt.. Rullat, efter lite möda av, stockarna på uppläggningsbordet i lagom höjd till Logosolen men väl där är det inte lätt att vända stocken efter det kommande första snittet. Rackarns stockarna väger ju som tusan.. Finns det några knep? Eller andra lösningar som jag inte listat ut ännu.. innan jag får en gran på foten..?



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Tips på hantering av övergrovt timmer..?

lidköping  
#343748 Kör genomsågning och kanta efteråt.

Avatar Fallback

Re: Tips på hantering av övergrovt timmer..?

Enstaberga  
#343749 Hej Lidköping. Jag är nybörjare på sågverk så du får gärna utveckla dina tips lite.. Menar du att jag ska dela stockarna på mitten? Mina svärd 18 och 20 tum torde inte räcka till för detta är jag rädd? Med vänlig hälsning Enstaberga

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på hantering av övergrovt timmer..?

lidköping  
#343752 Börja att såga en bak och fortsätt att såga nästa bräda eller planka utan att ändra läget på stocken, fortsätt att såg
några bräder eller plank till så orkar du att vända stockarna,kanta får du göra efteråt. Lycka till

Avatar Fallback

Re: Tips på hantering av övergrovt timmer..?

superdave  
#343789 Det låter som att du inte har nån skogsvagn. Vad sägs om ett vändjärn, eller vad det nu heter, och ett rör på handtaget. Man får ju ett ordentligt moment på det sättet.

När jag sågar sånt som svärdet inte går igenom sågar jag ett snitt, vänder på stocken 180 grader och sågar igenom med ett andra snitt osv, utan att ändra nån inställning på sågen så klart.

Avatar Fallback

Re: Tips på hantering av övergrovt timmer..?

Enstaberga